I medicinalfirmaet NovoNordisk lægger man ikke fingre imellem, når det kommer til beskyttelse af varemærker der bruges som domænenavne på internettet. Det skriver it-avisen ComON, som udkommer i dag.
»Vi prioriterer det meget højt, og det blev organiseret grundigt her for nogle år siden,« siger varemærkejurist i Novo Nordisk, Eva Borgen.
Hendes vigtigste råd til virksomheder, der vil domænepirateriet til livs, er global overvågning af varemærkerne.
»Vi har en ISP leverandør, som overvåger vores 20 vigtigste varemærker på alle toplevel-domæner, og hvis andre registrerer noget er identisk, får vi besked. Herefter vurderer vi så, om vi skal skride ind,« siger hun.
Wild west-tiden er forbi
En gang om måneden får de en oversigt over andres eventuelle registrering af de 20 varemærker, der bliver overvåget, hvorefter de kan tage stilling til eventuel videre aktion.
»Vi har besluttet os for at overvåge de domænenavns registreringer, der har en reel interesse for os. Wild west-tiden er jo forbi for internettet, man kan godt få løst sine konflikter,« siger hun og understreger, at man skal vurdere, om et domæne har en egentlig interesse, inden man skrider til handling.
Wipo gav medhold
Hun forklarer, at Novo Nordisk for et par år siden havde en såkaldt UDRP-sag kørende i det internationale klagenævn WIPO, World Intellectual Property Organization. Selvom hjemmesiden havde samme navn som et NovoNordisk-produkt, var den dog ifølge Eva Borgen ikke af alvorlig krænkende karakter.
»Det var en amerikansk insulinforhandler, der havde købt novolin.org og novolin.net, hvor vi havde novolin.com. Efter vi havde henvendt os til ham, lagde han to tyre (NovoNordisk har en tyr som deres logo, red.), der spillede volleyball op på hjemmesiden. Det viste sig så, ganske rigtigt, at der var et jugoslavisk volleyballhold, der hed Novolin, men at han ikke havde nogen forbindelse med holdet,« siger hun.
Beskyt som et varemærke
Men netop produktnavne er et felt, hvor NovoNordisk er særligt opmærksomme.
»Så snart vi har et nyt varemærke klar, registrerer vi samtidigt domænet og beskytter det som et traditionelt varemærke,« siger hun og tilføjer, at det er bedre at tage for mange end få.
»I medicinalindustrien er man ude mange år i forvejen inden produktlancering med beskyttelse af domæner og varemærker. Det er en del af den lanceringsforberedelse vi laver.«