TOPNYHED:Nu er leverandøren af Danmarks nye NemKonto til 384 millioner kroner fundet - KMD ryger ud

Artikel top billede

Sådan opfanger du online-sladder om din virksomhed

Se hvilke smarte online-værktøjer du skal bruge, hvis du vil fange dårlig omtale i opløbet.

Alle erhvervsdrivende er interesseret i at vide, hvad deres kunder tænker om dem. Og på internettet er det rent faktisk muligt at få et indblik I, hvad kunderne mener om dit produkt.

Der findes en række internet-tjenester, der gør det muligt for dig at lægge øret til nettet og lytte til, hvad der bliver sagt om dit produkt online.

Den slags tjenester kan være afgørende, hvis du vil fange dårlig omtale og gryende utilfredshed i opløbet.  

En af de tjenester er Googles Me on the Web, som søgegiganten løftede sløret for i sidste uge.

Me on the Web er ikke nogen revolutionerende service, men snarere en forsimpling af Google Alerts, som har eksisteret i efterhånden en del år.

Men ikke desto mindre er det en let, simpel og effektiv metode, hvis du ønsker at holde dig ajour om, hvad der bliver sagt om dit produkt på nettet.

Sådan gør du

Du kommer i gang med Me on the Web ved at gå ind på Googles Dashboard, eller som Google kalder det på dansk: betjeningspanelet.

Den hurtigste måde at finde Google Dashboard på er ved at taste Google.com/dashboard i din adresselinje og efterfølgende logge ind med din Google-konto.

Når du er logget ind på Google Dashboard, vil du se punktet "Me on the Web", der er placeret lige under dine konto-informationer.

Her klikker du på "konfigurer søgeunderretninger for dine data," hvorefter det bliver muligt for dig at indstille, hvilke informationer Google skal holde øje med for dig.

Google foreslår automatisk, at den kan sende dig en mail, når dit navn og din e-mail-adresse dukker du op i Google søgninger, men ved at klikke på knappen "tilføj underretning" kan du også selv tilføje andre informationer.

Du kan eksempelvis tilføje din virksomheds navn, hjemmesideadresser eller andre informationer, som du vil holde øje med. Men det kan også være en god idé at holde dig underrettet om dine konkurrenter og nøgleord, der relaterer sig til din branche.

Sådan holder du øje med sociale netværk

Du vil modtage informationerne fra Google på mail, og du kan selv vælge, om du vil modtage mailen en gang om dagen, en gang om ugen eller løbende, når der dukker nye informationer op på nettet. 

Når du er færdig med at tilpasse dine søgeord, klikker du på gem, og Google er nu klar til at spionere på nettet for dig. 

Læg desuden mærke til, at du i Googles Dashboard lige under punktet "konfigurer søgeunderretninger for dine data" finder tre links, hvor Google giver gode råd til, hvad du kan gøre, når der dukker uønskede søgeresultatet op om dig på nettet

Her er de sociale alternativer 

Ud over de informationer, der er tilgængelige i Googles søgemaskine, kan der også flyde en bunke informationer om dig og din virksomhed rundt på de sociale netværk.

Men en række virksomheder har specialiseret sig i at gennem-trawle informationerne på sociale netværk som Twitter. 

En af de virksomheder er Twilert. På mange måder minder Twilert.com om Googles Me on the Web. Dog virker Twilert endnu mere brugervenlig.

Du logger ind med enten din Twitter-konto eller Google-konto, og med få klik kan du designe en såkaldt twilert.

Det er kort sagt en søgning efter nogle bestemte ord på Twitter, som Twilert dagligt eller ugentligt sender dig resultatet af per email. 

En mere avanceret udgave af det samme koncept er hjemmesiden Socialmention.com, der ikke bare kan udføre søgninger på Twitter, men også gennemsøger en lang række andre hjemmesider og sociale tjenester. 

Af Social Mentions hjemmeside fremgår det, at virksomheden overvåger mere end 100 forskellige net-kilder. Heriblandt Twitter, Facebook, Youtube og Google. 

Når du går ind på Socialmention.com, kan du vælge at søge direkte i søgefeltet, der møder dig på forsiden, eller du kan vælge at klikke på "create an alert". 

Vælger du at søge direkte i søgefeltet, skal du dog have lidt tålmodighed, fordi siden er ret lang tid om at gennemføre din søgning. 

Hvis du vælger "create an alert", minder funktionen meget om den, som du også finder hos Google og Twilert, hvor du kan vælge at få en daglig afrapportering om, hvor ofte eksempelvis din virksomhed bliver nævnt på sociale medier. 

Ud over at oplyse dig om, hvordan din virksomhed bliver omtalt, giver Social Mention dig også en række statistikker, der blandt andet oplyser om, hvor mange gange dit søgeord er blevet brugt i en negativ eller positiv sammenhæng.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere