Alle erhvervsdrivende er interesseret i at vide, hvad deres kunder tænker om dem. Og på internettet er det rent faktisk muligt at få et indblik I, hvad kunderne mener om dit produkt.
Der findes en række internet-tjenester, der gør det muligt for dig at lægge øret til nettet og lytte til, hvad der bliver sagt om dit produkt online.
Den slags tjenester kan være afgørende, hvis du vil fange dårlig omtale og gryende utilfredshed i opløbet.
En af de tjenester er Googles Me on the Web, som søgegiganten løftede sløret for i sidste uge.
Me on the Web er ikke nogen revolutionerende service, men snarere en forsimpling af Google Alerts, som har eksisteret i efterhånden en del år.
Men ikke desto mindre er det en let, simpel og effektiv metode, hvis du ønsker at holde dig ajour om, hvad der bliver sagt om dit produkt på nettet.
Sådan gør du
Du kommer i gang med Me on the Web ved at gå ind på Googles Dashboard, eller som Google kalder det på dansk: betjeningspanelet.
Den hurtigste måde at finde Google Dashboard på er ved at taste Google.com/dashboard i din adresselinje og efterfølgende logge ind med din Google-konto.
Når du er logget ind på Google Dashboard, vil du se punktet "Me on the Web", der er placeret lige under dine konto-informationer.
Her klikker du på "konfigurer søgeunderretninger for dine data," hvorefter det bliver muligt for dig at indstille, hvilke informationer Google skal holde øje med for dig.
Google foreslår automatisk, at den kan sende dig en mail, når dit navn og din e-mail-adresse dukker du op i Google søgninger, men ved at klikke på knappen "tilføj underretning" kan du også selv tilføje andre informationer.
Du kan eksempelvis tilføje din virksomheds navn, hjemmesideadresser eller andre informationer, som du vil holde øje med. Men det kan også være en god idé at holde dig underrettet om dine konkurrenter og nøgleord, der relaterer sig til din branche.
Sådan holder du øje med sociale netværk
Du vil modtage informationerne fra Google på mail, og du kan selv vælge, om du vil modtage mailen en gang om dagen, en gang om ugen eller løbende, når der dukker nye informationer op på nettet.
Når du er færdig med at tilpasse dine søgeord, klikker du på gem, og Google er nu klar til at spionere på nettet for dig.
Læg desuden mærke til, at du i Googles Dashboard lige under punktet "konfigurer søgeunderretninger for dine data" finder tre links, hvor Google giver gode råd til, hvad du kan gøre, når der dukker uønskede søgeresultatet op om dig på nettet
Her er de sociale alternativer
Ud over de informationer, der er tilgængelige i Googles søgemaskine, kan der også flyde en bunke informationer om dig og din virksomhed rundt på de sociale netværk.
Men en række virksomheder har specialiseret sig i at gennem-trawle informationerne på sociale netværk som Twitter.
En af de virksomheder er Twilert. På mange måder minder Twilert.com om Googles Me on the Web. Dog virker Twilert endnu mere brugervenlig.
Du logger ind med enten din Twitter-konto eller Google-konto, og med få klik kan du designe en såkaldt twilert.
Det er kort sagt en søgning efter nogle bestemte ord på Twitter, som Twilert dagligt eller ugentligt sender dig resultatet af per email.
En mere avanceret udgave af det samme koncept er hjemmesiden Socialmention.com, der ikke bare kan udføre søgninger på Twitter, men også gennemsøger en lang række andre hjemmesider og sociale tjenester.
Af Social Mentions hjemmeside fremgår det, at virksomheden overvåger mere end 100 forskellige net-kilder. Heriblandt Twitter, Facebook, Youtube og Google.
Når du går ind på Socialmention.com, kan du vælge at søge direkte i søgefeltet, der møder dig på forsiden, eller du kan vælge at klikke på "create an alert".
Vælger du at søge direkte i søgefeltet, skal du dog have lidt tålmodighed, fordi siden er ret lang tid om at gennemføre din søgning.
Hvis du vælger "create an alert", minder funktionen meget om den, som du også finder hos Google og Twilert, hvor du kan vælge at få en daglig afrapportering om, hvor ofte eksempelvis din virksomhed bliver nævnt på sociale medier.
Ud over at oplyse dig om, hvordan din virksomhed bliver omtalt, giver Social Mention dig også en række statistikker, der blandt andet oplyser om, hvor mange gange dit søgeord er blevet brugt i en negativ eller positiv sammenhæng.