1) Alle cloud leverandører vil fortælle dig, at de kan skalere op og prissætte efter det løbende forbrug.
Men kan de også skalere ned og reguleres prisen tilsvarende ned for mindre forbrug? Tjek i det hele taget prismodellen rigtig grundigt - den kan være mere eller mindre gennemsigtig.
2) Det er muligt, at du ikke kan påvirke de generelle T&C - men du er nødt til at læse alt det med småt, for driften af en cloud-service er stadig dit ansvar.
Tjek hvor lang bindingsperioden er og check, hvor mange garantier leverandøren giver med for eksempel backup - og hvad der sker, hvis tingene ikke fungerer.
3) Tjek oppetiden. Din evne til at leve op til forretningens forventninger vil være helt afhængig af den service, du får fra en ekstern it-service udbyder.
4) Når du begynder at lægge dine data ud i skyen, skal du være sikker på, at du kan få dem tilbage igen på et generelt standardformat.
5) Tjek din brug af cloud-services i forhold til lovgivningen - hvilke sikkerhedsforskrifter skal overholdes. Tjek specielt persondata-lovgivningen og husk, at begrebet "persondata" er meget bredt.
6) Tjek hvordan cloud-services passer med virksomhedens governance på sikkerheden - eller sikkerhedspolitikker - det kan være, at de skal udvikles yderligere i forhold til brug af cloud.
Hvis I ikke har en sikkerhedspolitik, var det måske en god lejlighed til at få den lavet.
7) Undgå at cloud-services bliver en stand-alone service, der ikke hænger sammen med resten. Tænk for eksempel på, hvordan du opnår single-signon. Tjek de integrationsmuligheder, der er til jeres kerne-applikationer.
8) Sælg budskabet internt. Der er meget "hype" omkring cloud, og dine chefer vil gerne vide både, at du har tjek på det, og at der er en plan for, hvordan jeres virksomhed kommer ud i skyen.
9) Prøv servicen af på forhånd. Husk, at med cloud-services er det nemt at komme i gang, og du behøver ikke et langt forløb med screening af leverandører i forhold til en lang liste af checkpunkter. Prøv det af i praksis og kom i gang hurtigt.
10) Samtidig skal du have en vision og plan for, hvad du vil med cloud-services, og hvordan det påvirker virksomhedens processer.
At ydelsen leveres udefra betyder ikke nødvendigvis en ændring, men i praksis viser det sig, at det ofte er tilfældet. Medarbejderne har andre forventninger til skyen i forhold til in-house løsninger, og man kan med fordel se cloud-services som starten på et transformationsprojekt.
Læs også:
Danske it-chefer frygter lock-in i skyen - se hvorfor