"Det går i den rigtige retning. både vores driftsresultat og soliditetsgrad er fordoblet i forhold til sidste år, så det er vi meget tilfredse med," lyder det fra Erling Hoff Petersen, der er henholdsvis medejer, salgschef og økonomidirektør hos it-distributøren Sandberg A/S.
I firmaets nyligt offentliggjorte årsregnskab, kan man se, at årets resultat for 2009/10 ramte 372.000 kroner mod 191.000 kroner året før.
Det fine årsresultat skyldes blandt andet, at Sandberg for et par år siden var igennem en total omlægning af virksomheden, hvor it-distributøren EET overtog halvdelen af forretningen. Det har givet et par bump på vejen, men i dag har omstruktureringen båret frugt.
"Det har vist sig, at det var det rigtige for os," siger Erling Hoff Petersen.
Outsourcer det 'kedelige'
Omstruktureringen betyder, at Sandberg i dag har den fordel, at virksomheden kan trække på alle EET-koncernens ressourcer. Så i dag er Sandbergs logistik, lager, bogholderi og øvrige administrative funktioner outsourcet hos EET. Det har desuden resulteret i, at virksomheden i dag kun har fem ansatte mod cirka 26 i 2006.
De fem resterende ansatte kan i stedet bruge tiden på at udvikle nye produkter og koncepter og på at få dem solgt.
"Det er det, vi synes er sjovt," griner Erling Hoff Petersen, der sammen med sine to brødre Anders og Martin udgør ledelsen i Sandberg.
Nyt forretningsfokus
Udover de nævnte omstruktureringer har familievirksomheden i den seneste tid udviklet sit forretningskoncept, så det tidligere høje fokus på kabler er trådt lidt i baggrunden til fordel for gadgets. Blandt andet høretelefoner i flere forskellige afskygninger, DVB-T modtagere og harddisk-kabinetter.
"For et par år siden var Sandberg primært en kabelspecialist, der også havde lidt tilbehørs-ting ved siden af. Det har vi i dag vendt på hovedet, så vi i dag betragter os selv som et gadget-firma, der stadig godt ved noget om kabler," fortæller Erling Hoff Petersen.
Den udvikling planlægger Sandberg at fortsætte i det kommende år. Desuden håber firmaet at komme lidt mere ud over landets grænser, end det er tilfældet i dag. Det er nemlig aldrig for alvor lykkedes at slå igennem i udlandet.
"Vi er vant til at være et rimeligt kendt mærke på hjemmemarkedet, men når vi kommer ud i et fremmed land, så må vi bare erkende, at vores brand ikke er stærkt nok uden de rette samarbejdspartnere i ryggen," fortæller han.
I den erkendelse har Sandberg blandt andet netop indgået en aftale med Enta Technology i England, lige som firmaet også ser på, hvordan det kan forbedre eksporten til resten af Norden og Tyskland.