Mondo skal vokse i skyggen af Microsoft

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. november 2006.


Efter en nylig børsnotering er Mondo klar til at investere 100 millioner kroner. Dermed kan virksomheden nå målet om at blive markedsleder inden for outsourcing af standardiseret it-service til mindre virksomheder.

Det er en novemberformiddag i 1999. Stedet er Hotel Venetian i Las Vegas. Direktøren for den danske webvirksomhed Mondo, Anders Chr. Andersen bliver interviewet til Computerworld under verdens største it-messe Comdex, mens it-investeringer, aktiekurser og forventningerne til den såkaldte nye økonomi stadig er på himmelflugt.
- Hosting (værtskab, red.) og ASP (softwareudlejning, red.) bliver i fremtiden en stadig vigtigere del af webudvikling. Det er for mig det vigtigste budskab fra Comdex, siger Anders Chr. Andersen.
- Vi har lige afleveret vores første e-handelsløsning, som integrerer ERP-systemet Axapta direkte med webløsningen. Det er den type løsninger, der er fremtiden. Spørgsmålet er så, i hvor høj grad webbureauer som os også skal tilbyde at være eller formidle det fysiske værtskab af løsningerne for vores kunder og måske også udleje softwaren som Application Service Provider, fortsatte Anders Chr. Andersen snakken over en kop kaffe i en bar omgivet af blinkende spillemaskiner.

Knap syv år senere bliver Anders Chr. Andersen igen interviewet til Computerworld. Denne gang er stedet Mondos lokaler i Bådehavnsgade i Københavns Sydhavn. Den administrerende direktør har sammen med virksomheden været gennem et salg til en stor international virksomhed, et management buy out og senest en børsnotering, der skal ruste virksomheden til ny vækst.
- Jeg mener stadig det samme som i 1999. Men vi må nok erkende, at det først er nu, at teknologien og kunderne er parate til at udnytte mulig-
hederne i it fra et stik i væggen, siger Anders Chr. Andersen.
- I dag kalder vi det ikke ASP. IDC kalder det for eksempel hosted softwaremanagement. Men det er ærlig talt et spørgsmål om det kære barn, som har mange navne. Virksomheder af en hvis størrelse vil fremover hive deres it ud af et stik i væggen, siger Anders Chr. Andersen.
- Jeg tror meget på tynde klienter. Tilbage i 1999 ville virksomhedernes økonomichef gøre alt for selv at sidde på virksomhedens server og data. Det vil de for alt i verden undgå i dag, hvor de tværtimod vil sikre sig, at serveren befinder sig et så sikkert sted som muligt, fordi virksomheden nu er meget mere afhængig af deres data.

Når Anders Chr. Andersen er så sikker i sin sag, så skyldes det også de vinde, der blæser fra Microsofts hovedkvarter Redmond uden for Seattle.
Han fortæller, at han så sent som i sidste måned havde lejlighed til at høre Microsoft-topchefen Jeff Raikes fortælle om softwaregigantens satsning på den såkaldte Live-strategi, hvor software skal leveres fra driftscentre, som Microsoft investerer i at bygge.
- Med den strategi bliver
Microsoft marketmaker for standardiseret it-service for mindre virksomheder. Så vi skal skygge Microsofts strategi for at få det til at virke, siger Anders Chr. Andersen.
Det er for at kunne vokse i Microsofts skygge, at Mondo i sidste måned blev noteret på OMX-børsen i København. Børsnoteringen indbragte 30,2 millioner kroner, hvilket var lige over minimumsmålet i børsprospektet og et godt stykke fra de 45 millioner kroner, som var blevet resultatet, hvis selskabet havde solgt alle 3,9 millioner aktier.
- Vi skal bruge børsnoteringen aktivt. Provenuet fra børsnoteringen, salg af yderligere tre millioner aktier samt vores eget driftsoverskud de kommende år giver os mulighed for at købe op for 100 millioner kroner over de næste tre år.
- De seneste tre år har vi allerede købt fem konkurrerende selskaber for 20 millioner kroner af vores egne penge. Derfor havde Mondo brug for at rejse kapital for at vokse.
Anders Chr. Andersen understreger, at det ikke er afgørende, om Mondo-aktien handles hver dag. Det afgørende for ham er, at over 500 investorer har villet investere i de 20 procent af selskabet, som handles på børsen - Anders Chr. Andersen ejer fortsat selv 45 procent af Mondo.
Han har været hovedaktionær siden 2003. Dengang købte han Mondos aktiviteter ud af det, der var tilbage af den franske it-service koncern Integra, der havde købt Mondo i 1999.

Anders Chr. Andersen blev ansat som administrerende direktør for webbureauet Mondo for otte år siden. På det tidspunkt var udviklingen af webløsninger og hosting netop blev udskilt i selvstændigt selskab, fordi stifterne ville koncentrere sig om at videreudvikle søgemaskineteknologien i selskabet Mondosoft.
- Jeg var med til at sælge Mondo til Integra, der også var børsnoteret. I Integra-årene lærte vi alt om drift og noget om børsnotering.
- Selvom Integra gik ned i 2002, så var de danske aktiviteter altså ikke konkurs. Men 2003 var et ekstremt hårdt år, hvor markedet var for nedadgående, og vi skulle til at klare os selv.
Efter det første meget reaktive år, kunne Anders Chr. Andersen og det nye Mondo begynde at kigge på en ny vækststrategi. En strategi der hviler på tre ben: solutions, hosting og webmanagement.

I dag skaber de traditionelle it-service-discipliner, som nye løsninger i solutions og drift i hosting, henholdsvis 50 og 45 procent af omsætningen. Web-management udgør kun fem procent. Men her ser Anders Chr. Andersen store perspektiver i fremtiden.
- Mondo Webmanagement er en konsulentvirksomhed, hvor vi leverer konsulenter, der fungerer som webmasteren (teknikeren) og webredaktøren (kommunikatøren). Kun store virksomheder har råd til og brug for at have deres egne ressourcer på området, fordi en webmaster og webredaktør har to vidt forskellige roller.
- Vi startede webmanagement for to år siden uden at have nogle markedsundersøgelser. Men nu ser konceptet ud til at være den formel, der gør det muligt for os at lave totalleverancer.
- I en verden, hvor it kommer fra et stik i væggen, bliver webmasteren it-chef, fordi al it foregår via internettet og i princippet afvikles i en browser. Der er benhård konkurrence om at udvikle og drive løsningerne. Men hvis vi i forvejen sidder inde hos kundens organisation som webmaster, så har vi et forspring, når der skal udvikles nyt.

Faktaboks:

Vækstudsigten
Mondo vil være konge af it-servicemarkedet for små og mellemstore virksomheder. Den største konkurrent er ifølge selskabets administrerende direktør Anders Chr. Andersen de tre fjerdedele af de mindste virksomheder, som endnu ikke har egentlige outsorucing-planer.

På det danske marked for it-service mener Mondo, at selskabet mest ligner NNIT - bare ti gange mindre. Til gengæld møder Mondo oftest TDC Hosting, når der bydes på opgaver.

Ifølge tal fra IDC Nordic, så er markedet for outsourcingservices i Danmark på 13,3 milliarder kroner i 2006 og ventes at have en samlet årlig vækst på 8 procent frem til 2010. Især IS Outsourcing, Hos-ted Application Management og Hosting Infrastructure Services er interessante for Mondo. De tre markeder har i år en omsætning på henholdsvis 6,872 milliarder kroner, 202 millioner kroner og 784 millioner kroner - den årlige vækst frem til 2010 ligger på henholdsvis 7,2 procent, 17,7 procent og 17,5 procent.

Mondos 2005-tal
Nettoomsætning: 48.660.000 kroner.
Driftsresultat: 494.000 kroner.
Resultat: 2.762.000 kroner.

Billedtekst: handel Det er otte år siden, Anders Chr. Andersen blev ansat som direktør i webhuset Mondo. Siden har han været med til at sælge selskabet til en fransk gigant, købe det tilbage af konkursboet og børsnotere 20 procent af selskabet.

Læs onlineartiklerne:
"Mondo nåede lige akkurat i mål" på: www.computerworld.dk/art/35893
"Milliongevinst på vej til Mondo-ledelse" på: www.computerworld.dk/art/35529
"Mondo på vej mod børsnotering" på: www.computerworld.dk/art/35525

OriginalModTime: 02-11-2006 15:34:10




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere