Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. oktober 2006.
Prisen og formen på rettighederne til indhold spiller en afgørende rolle for bredbåndsbranchens mulighed for at gøre IP-tv til en forretning. IT- og Telestyrelsens direktør advarer mod at fokusere for meget på underholdning i indholdsdiskussionen.
Mens internetudbyderne i denne uge optrappede bredbåndskrigen ved at konkurrere om at udbyde 20 Mbit-forbindelser billigst muligt, mødtes 470 af bredbåndsbranchens aktører fra leverandører af rør og kabler over operatører til brugere fra boligforeninger på Bredbåndsdagen 2006 i København.
Under indlæggene og diskussionerne stod det klart, at bredbåndsbranchen har brug for at starte et opgør om prisen og formen på rettighederne for det indhold, der skal gøre blandt andet IP-tv til andet end kabel-tv på internet.
De danske regler om ophavsrettigheder irriterer operatører som FiberPro, der er et samarbejde mellem de tre østjyske forsyningsvirksomheder Østjysk Energi, TreFor og Energi Horsens.
Gert Helenius, der er salgs- og marketingchef i TreFor kalder de danske regler for rettigheder en direkte showstopper i arbejdet med at gøre IP-tv til en egentlig forretning, der kan bliver et alternativ til blandt andet TDC's kabel-tv og en drivkraft i anvendelsen af den danske førerposition, når det gælder bredbånd.
Så sent som i sidste uge bragte nye tal fra den økonomiske samarbejdsorganisation OECD Danmark helt til tops som verdens førende bredbåndsnation med 29 bredbåndsforbindelser pr. 100 indbyggere. Til gengæld fremgik det også af flere taleres indlæg på konferencen, at undersøgelser der medregner 128 kbit-forbindelser til bredbånd, ikke er velsete i bredbåndsbranchen.
Men omvendt sagde direktør Kim Frimer fra TDC Totalløsninger i sit indlæg, at diskussionen om båndbredde er ved at tage overhånd. Ifølge Kim Frimer bliver den båndbredde, som allerede er til stede i danske husholdninger, kun udnyttet marginalt.
- Kunderne er interesserede i indhold, siger Kim Frimer.
Flere af de aktører, Computerworld talte med på Bredbåndsdagen, bekræftede, at der de sidste par år er sket et kvantespring i teknologoimplementeringen både hos operatører og slutbrugere, som rent faktisk gør det realistisk for kunderne at forvente et markant øget udbud af indhold på bredbåndet. IP-tv og video-on-demand er den slags produkter, der hurtigt kan øge nytteværdien af bredbånd, sammen med IP-telefoni og mere traditionel internetadgang.
Men her kommer rettighedsreglerne på tværs. Regler der af bredbåndsbranchen kritiseres for at være skabt til en til tid, hvor det alene var kabel-tv, der købte stort ind og ikke giver kunderne mulighed for at vælge indhold a la carte.
På Island har selskabet Siminn demonstreret, at det kan lade sig gøre. Det fortalte nordisk salgsdirektør Peter Frink fra Alcatel, der har været leverandør på projektet.
Siminns IP-tv-løsning har i dag 80 kanaler inklusive europæisk topfodbold, video-on-demand og muligheden for at anvende forskellige interaktive funktioner. Udrulningen, der startede som et pilotprojekt i 2004, har haft en høj indlæringskurve hos både leverandør og bruger.
Men i Danmark erkender både bredbåndsbranchen og IT- og Telestyrelsen, at rettighedsproblemet kun kan løses gennem forhandlinger og helt nye samarbejdsformer med de kulturpolitiske institutioner og myndigheder, der håndterer rettighedsspørgsmålene. Og IT- og Telestyrelsens direktør Jørgen Abild Andersen lovede da også under paneldebatten, at han vil gå i gang med at kigge på, hvad der kan gøres for at etablere den slags samarbejde.
- Til gengæld vil jeg godt advare imod, at underholdning kommer til at spille for stor en rolle, når vi taler om bredbåndsudvikling. IP-tv kan hurtigt komme til at fylde for meget i forhold til for eksempel digital forvaltning, siger Jørgen Abild Andersen.
Men der er alternativer til den analoge rettighedstænkning, der præger indholdsproduktionen i dag. Administrerende direktør Niels Aalbæk Jensen fra Skandinavia fortalte om selskabet, der er en one-stop-shop for filmmageren.
- De laver film, og vi distribuerer den og håndterer den i enhver tænkelig kanal. Det har foreløbig fået 125 skandinaviske filmskabere til at slå sig sammen med os, siger Niels Aalbæk Jensen.
Skandinavia distribuerer i dag film til Telia Stofas brugere. Snart er selskabet klar til at levere video-on-demand sammen med en dansk portal, som han endnu ikke ville løfte sløret for.
Men det kan gøres endnu simplere. Director of digital business unit hos Egmont International A/S Morten Remmer fortalte om de australske piger, der havde lavet en tv-serie om en pige med kærestesorger og placeret den på You Tube. Mange brugere kiggede på seriens afsnit og troede, det var en autentisk pige, der fortalte.
Men selvom det gik op for brugerne, at det var fiktion, så betød det ikke noget, for det var underholdende. Og hvis ikke bredbåndsbranchen og indholdsleverandørerne får høvlet knasterne væk i de nye forretningsområder ret hurtigt, så forsvinder store dele af markedet måske til helt nye aktører.
Læs mere i onlineartiklerne:
Fredelig bredbåndsdag trods optrappet krig:
www.computerworld.dk/art/36252
Bredbåndssamfundet skal skabes af indhold:
www.computerworld.dk/art/36239
OECD: Danmark verdens bedste til bredbånd:
www.computerworld.dk/art/36064
Faktaboks:
Opråb til politikerne
Professor på Aalborg Universitet, Ole Brun Madsen, havde et opråb med til politikerne under paneldebatten på Bredbåndsdagen 2006. Ole Brun Madsen kan ikke forstå, at det infrastrukturarbejde, som bredbåndsudviklingen udgør, ikke interesserer flere politikere og ikke interesserer i samfundsdebatten.
Han ser bredbånd som en infrastruktur på linje med veje, kloakker og vandledninger. Ja faktisk ser han det som en rettighed, som alle borgere burde have adgang til.
- Ville vi overveje at lade BMW bygge og drive vores veje, spurgte han.
Billedtekst: digitalt hjem Brancheorganisationen IT-Branchen oplever en kolossal interesse fra virksomheder, der ønsker at deltage i udvalgsarbejdet om det digitale hjem, hvor bredbåndsanvendelsen skal stå sin prøve.
Foto: Hans Juhl
OriginalModTime: 26-10-2006 14:18:39