Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.
Intels CIO John Johnson introducerede for få måneder siden en model til at måle værdien af it-anvendelse. Modellen er simpel, mens metoden bliver fast arbejde for både Intels it-organisation og forretningsledelse.
Hvad er informationsteknologien egentlig værd for en virksomhed?
Det spørgsmål kæmper it-chefer over hele verden og i alle typer virksomheder og organisationer dagligt med at finde svar på, som kan tilfredsstille direktioner og bestyrelser. For nok udfører forskere og økonomer jævnligt beregninger, der sætter tal på den økonomiske værdi af informationsteknologien, men det er som regel i et makroperspektiv, hvor det er værdien af it-anvendelsen på landsplan og regionsplan, som bliver målt.
I virksomhedernes mikroperspektiv er det ofte langt sværere for it-cheferne at sætte konkrete tal på værdien af de enkelte investeringer i projekter, som skal opgradere og udvikle virksomhedens informationsteknologi, så den understøtter forretningen optimalt. Forskellige konsulenthuse laver forskellige modeller, der ofte stiger i kompleksitet, jo mere automatiserede de bliver.
Intel blev etableret for 30 år siden og er nu en dominerende leverandør af informationsteknologi over hele verden. Koncernen har 100.000 ansatte og tjente sidste år 8,6 milliarder dollars på baggrund af en omsætning på 38 milliarder dollars.
Alligevel er det kun få måneder siden, Intels CIO John Johnson begyndte at anvende en model, som måler værdien af it-anvendelsen hos Intel. Og det er da heller ikke en model, der sætter kroner og øre på værdien af it-anvendelsen.
Verden i system
Modellen er et koordinatsystem, der på x-aksen måler omkostningerne fra høje omkostninger i den ene ende over en gennemsnitlig pris til verdensklasse i den anden, mens y-aksen vurderer den værdi som it-anvendelsen har på virksomhedens konkurrenceevne. John Johnsons model går så ud på at placere virksomhedens it-systemer i modellen og herefter diskutere, om den værdi er god nok.
- Da jeg overtog CIO-jobbet for 18 måneder siden oplevede jeg, at jeg måtte diskuterede vores it-anvendelse med min direktør Paul Otellini i fragmenter. Jeg manglede en holistisk tilgang for at kunne diskutere på et optimalt niveau med forretningsledelsen, fortæller John Johnson.
Et behov, der gennem de 18 måneder er blevet stadig vigtigere for koncernens it-direktør. For siden Paul Otellini sidste år overtog jobbet som CEO i Intel, har der stået omkostningsjusteringer på programmet - alene i år skal Intels omkostninger barberes med en milliard dollars.
- Jeg er ingeniør og har en tilbøjelighed til at ville designe systemer og processer, når jeg møder udfordringer. Men målinger er også fundamentet under al ledelse, for kan det ikke måles, så kan det heller ikke ledes, siger John Johnson.
Derfor satte han sig sammen med et par nøglemedarbejdere og begyndte at arbejde på en model. Efter et par måneder var de nået frem til den formel, der altså baserer sig på omkostningerne målt i forhold til lignende løsninger i andre virksomheder og værdien af teknologien for virksomhedens konkurrenceevne.
- Modellen ændrer fundamentalt ved opfattelsen af it-anvendelsen i virksomheden, fordi den tvinger lederne fra it og forretning til at diskutere og blive enige om præcis, hvor virksomhedens it-anvendelse befinder sig lige nu. Det giver et grundlag for at diskutere teknologien på baggrund af den reelle kommercielle værdi i forhold til konkurrenter og kunder - i stedet for alene at diskutere teknologi på baggrund af omkostninger, sikkerhed og lignende, siger John Johnson.
- Den diskussion er helt afgørende for, at man kan foretage investeringer på et oplyst grundlag. Men omvendt kræver det også en omfattende diskussion af, hvor de forskellige dele af virksomhedens it befinder sig, siger han.
Aldrig færdig
John Johnson understreger også, at man aldrig bliver færdig med modellen. Alene parametrene for, hvad der er verdensklasse, når det gælder omkostninger, ændrer sig løbende. Det samme gør værdien i forhold til konkurrenceevnen i takt med, at forretningen udvikler sig.
- Det er bestemt ingen patentløsning, som bare kan løbes igennem en gang. Men det er fundamentet under en proces, som gør det muligt for it-organisationen og forretningen at diskutere værdien af virksomhedens samlede it-anvendelse, siger John Johnson.
- For selvfølgelig skal man måle og vurdere. Men samtidig skal man ikke glemme, at it-anvendelsen er en del af forretningen og kræver, at man løber nogle risici for at opnå gevinst.
Som eksempel nævner han instant messaging. For fire år siden begyndte han at kigge på begrebet, fordi hans teenagebørn brugte det.
- Jeg fortalte en kollega, at vi ville lave et pilotprojekt med instant messaging i Intel, og han spurgte mig hvorfor.
- Men det var en fornemmelse, og vi løb en risiko. I dag er instant messaging et afgørende værktøj for vores forretning, fortæller Intels CIO John Johnson.??
Faktaboks/billedtekst:
Systemernes værdi
John Johnsons model er et koordinatsystem, der på
x-aksen måler omkostningerne fra høje omkostninger i den ene ende over en gennemsnitlig pris til verdensklasse i den anden, mens y-aksen vurderer den værdi, som it-anvendelsen har på virksomhedens konkurrenceevne.
Virksomhedens chefer skal så blive enige om at placere virksomhedens it-systemer i modellen og herefter diskutere, om den værdi er god nok.
OriginalModTime: 19-10-2006 13:37:59