Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. november 2003.
En af de helt store nyheder ved Exchange 2003 er mulighederne for at holde reklamepost ude.
Med Exchange 2003 og Outlook 2003 har Microsoft fået opbygget en totrins mur mod uopfordrede
e-postreklamer (spam).
Holdningen er, at det er bedst at fange spam så tidligt som muligt i virksomhedens netværk. Det mindsker netværksbelastningen og sikrer at modtagernes postkasser ikke flyder over af reklamer.
Endelig er det ikke alle brugere, som kan anvende Outlook 2003 - for eksempel brugere med lommecomputerer eller intelligente telefoner og brugere der anvender en browser til at kigge mail med. Her er der intet lokalt filter for spam.
Exchange 2003 anvender en kombineret whitelist- og blacklist-teknologi, hvor whitelist betyder en liste over de brugere, som man gerne vil kommunikere med, hvilket typisk er alle personer i ens adressebog. Blacklist er derimod en fortegnelse over kendte spammere og tvivlsomme internetsteder. Her abonnerer serveren på en konstant opdateret liste via internet.
Kamp mod spoofing
Der er indbygget intelligens i identifikation af afsenderne, så man ikke kan snyde serveren ved at skrive en uskyldig afsenderadresse på sin spam-epost (spoofing). Exchange-serveren afslører spoofing ved at analysere statusinformationer (heading) i modtaget epost. Der er åbnet for tredjeparts-løsninger til Exchange, idet Microsoft har defineret en antispam-API (program-skilleflade).
Der er i forvejen en antivirus-API. Microsoft forstiller sig, at de to API'er kan kombineres til nye former for sikkerhedsløsninger.
Andre nyheder i Exchange er mulighederne for at sprede belastningen over flere databaser. Desuden er understøttelse af intelligente telefoner og lommecomputere nu standard.