Artikel top billede

Foto: Craig Jewell (Foto: Copyright (2007) Craig Jewell / Craig Jewell)

Sådan finder mobiloperatøren fejl i dit mobilnet

I arbejdet med at udrulle et nyt mobilnet er uforudsete problemer uundgåelige. Læs her, hvordan Telenor tackler dem.

I øjeblikket arbejder Telenor på højtryk med projektet "Fremtidens netværk".

Det er navnet på Telenors udbygning af et nyt mobilnet, og indtil videre er mere end 1.600 af selskabets lidt over 2.000 mobilsites i Danmark opgraderet eller udskiftet. På disse sites er der typisk tre antenner.

Øverste ansvarlige for projektet er teknisk direktør Lars Rude Andersen.

Løbende under projektet tester og afprøver teknikere det nye net. Enten ved at studere data fra centralen i Aalborg eller ved at lave testkørsler, hvor en vogn kører ud og måler, om netværket virker.

Hørte robotstemmer

Trods testkørsler og studier af dataene fra mobilmasterne, er der fejl, som ikke bliver opdaget. Eksempelvis havde nogle Telenor-kunder i sommer problemer med en helt bestemt smartphone, som gengav al lyd som robotstemmer.
 
"Den kunne ikke synkronisere med krypteringen, og det gjorde, at man fik krypteret lyd i visse situationer, og det kan vi ikke måle, for det fungerer godt nok fra et radioteknisk perspektiv," forklarer han.
 
"Sådan nogle ting er svære, og derfor har vi en proces, hvor vi forsøger at se et mønster, når vi får henvendelser fra kunderne. Men der går noget tid, for der kan være folk, som har et problem, der ligner, fordi de har stået et sted med dårlig dækning eller noget andet," siger Lars Rude Andersen.
 
Denne type af uforudsete fejl har Telenor etableret et beredskab til at håndtere. Det sker ved, at selskabets teknikdivision, som Lars Rude Andersen har ansvaret for, er i kontakt med kundeservice-afdelingen.
 
Sporer sig ind på problemet
Kunder, der eksempelvis oplever mærkelige lyde i telefonen, ringer til Telenors kundeservice og fortæller om problemet.
 
"Vi prøver at spørge dem, hvor de har oplevet det, men det er der en vis usikkerhed omkring. Eksempelvis kan en københavner i Nordjylland måske have svært ved at forklare, hvor problemet blev oplevet, så derfor har vi forskellige niveauer," siger Lars Rude Andersen.
 
Telenor kan også se, hvor kunden bor og dermed forsøge at spore sig ind via postnummeret.

Når Lars Rude Andersen i dag evaluerer projektet, som det hidtil er forløbet, kan han konstatere, at der ikke skete et kæmpe nedbrud i forløbet. Det mest omfangsrige nedbrud var en 25. del af nettet, der var nede i nogle timer en formiddag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere