Kan Facebook og smartphones være med til at udbrede it i de små virksomheder, hvor it-færdighederne ikke altid er helt skarpe?
Som Business Center fortalte for nylig, så er almindelige it-færdigheder som email og søgning af oplysninger på internettet ikke altid helt i top blandt ansatte i små virksomheder.
De motiverede og de umotiverede
De nye teknologiske muligheder med on-line-løsninger og applikationer på mobiltelefoner kan dog være med til at minimere kløften mellem it-kyndige og mindre it-kyndige i Danmark.
Eller rettere; it-motiverede og it-umotiverede.
Hos ibiz-center.dk, der igennem tre år har arbejdet på at udbrede kendskabet til mulighederne med it i små virksomheder, skelner man mellem folk, der er interesseret i it og dem der ikke er.
"Vi skelner mellem de motiverede og ikke-motiverede. Der er mange, der kommer og siger: "Vi ved ikke en disse om det her, men vi vil gerne i gang," siger Ebbe B. Pedersen, centerleder for Ibiz-center.
Derimod er det sværere at få fat i de umotiverede. De møder ikke op til konferencer og workshops om it.
Facebook motiverer folk
Her kan Facebook være med til at gøre flere interesseret i it, mener Ibiz-centerets leder.
"Om man kan lide det eller ej, så har Facebook-effekten flyttet grænser i den almene danske befolkning det sidste år. Det er en motivationsfaktor (for at anvende it, red.), folk vil gerne have en profil på Facebook. Så Facebook fungerer som en døråbner og fjerner angsten for it," siger Ebbe B. Pedersen.
Generelt forventer yngre mennesker, at der anvendes moderne it-systemer, mens der blandt de ældre stadig er en mere forsigtig holdning.
"For den ældre generation, som måske snart skal pensioneres, eller som skal overdrage virksomheden, der er it stadig lidt: Uha," siger Ebbe B. Pedersen, der understreger, at han ikke har noget statistisk materiale at underbygge sine vurderinger ud fra, men at de er baseret på Ibiz-centerets mange møder med virksomheder på workshops og konferencer.
Smartphones som indgang til online-løsninger
Mens Facebook kan åbne vejen til internettet for folk, der normalt ikke interesserer sig for it, kan smartphones på samme vis tilbyde on-line-løsninger og forretningsapplikationer til folk, som normalt ikke vil sætte sig foran en pc.
Videsarbejdernes værktøjer
Den danske virksomhed Timelog, der laver online-løsninger til tidsregistrering, projektstyring og fakturering, henvender sig mest til it-kyndige brugere i vidensvirksomheder, men siden virksomheden frigav en tidsregistrerings-app til iPhone, har virksomheden fået flere henvendelser fra håndværkervirksomheder.
"Der hvor vi rammer bedst er vidensvirksomhederne. Det kan være it-virksomheder, projektvirksomheder inden for management consultants eller tekniske projektvirksomheder der leverer geologiske undersøgelser, rådgivende ingeniører og til dels også revisorer. Det er Timelogs speciale," siger Søren Lund, administrerende direktør i Timelog.
Håndværkernes værktøjer
"Vi kan se, at efter vi har lanceret vores mobile klienter, særligt vores iPhone-tracker, er der et større antal håndværkere, der beder om demoer hos os. Det at åbne en browser og skrive en web-adresse kan være en udfordring for de tungeste brugere. Men vi kan se, at de mobile løsninger trigger håndværkere. Alle håndværkere under 40 år er ret gadget-glade. De sms'er meget, bruger deres mobiler meget, kan lide iPhone og så videre," siger Søren Lund, der mener, at lette mobile klient-applikationer eksempelvis kan få håndværkere til at anvende flere online-løsninger.
Det er også forventningen hos Telenor, der for nylig indgik samarbejde med iBill, der tilbyder fakturering via mobiltelefonen. Telenor er netop gået i gang med en større lancering af iBill-løsningen, som blandt andet er rettet mod håndværkere.
"Vi forventer en stor mængde kunder i det segment," siger Søren Rosengård, afdelingsleder for partnersalg i Telenor.
Enkle løsninger til små virksomheder
Men adgangen til online-løsningerne behøves ikke at gå gennem dyre smartphones. Hos det lille firma smx.dk har man udviklet en meget simpel løsning til tidsregistrering. Håndværkere og servicefolk kan ved hjælp af almindelige sms'er registrere tiden de anvender på forskellige arbejdsopgaver. Sms'erne opsamles og præsenteres i tabel-form i smx.dk-online-systemet.
Hjemme på kontoret kan man via en browser få adgang til timeregistreringerne, der kan åbnes som regneark i Excel eller Open Offices regnearksprogram Calc og bruges som udgangspunkt for den videre fakturering. Registreringerne kan også præsenteres i et uge-skema og hentes ned i PDF-ugeseddel som kan udskrives og gemmes i en mappe til brug for løn-afregning.
"Langt de fleste mobiltelefon-brugere sender i forvejen SMS til
familie og venner og er fortrolige med det. Så der er ikke noget nyt der skal læres for at komme i gang med mobil timeregistrering via SMX," siger Peter Favrholdt, medstifter af smx.dk.