Så er Banedanmarks nye trafikinformationssystem gået i luften.
På trafikinfo.bane.dk kan man se den nye løsning.
Løsningen kører parallelt med den gamle løsning, der stadig kan ses på Banedanmarks website.
Forsigtighed i ferietid
Banedanmarks it-ledelse har nemlig besluttet at lade den nye løsning køre i en form for beta-udgave frem til 15. august for at kunne opsamle erfaringer med løsningen. Efter 15. august vil Banedanmark bruge en måneds tid på at evaluere løsningen og tilrette eventuelle uhensigtsmæssigheder, hvilket betyder at det cloud-baserede trafikinformationssystem tages endeligt i brug 15. september.
"Vi vil være sikre på, at vi har styr på den løsning, vi går i luften med. Derfor har vi valgt at gå i prøvedrift frem til 15. august," forklarer Kenneth Lau Rentius, CIO hos Banedanmark.
Nogle af Banedanmarks it-medarbejdere, der har været nøgleressourcer i Banedanmarks cloud-projekt går på ferie i løbet af sommeren, og Banedanmark vil ikke risikere, at stå uden den nødvendige ekspertise, såfremt der skulle opstå problemer med det nyudviklede system.
Beta henover sommeren
"Jeg er også nødt til at sende folk på ferie. Hvis der skete noget kritisk, ville jeg kunne få store udfordringer med at skaffe de nødvendige ressourcer til at løse problemerne. Jeg vil gerne være sikker på, at vi har en løsning, der kan servicere vores brugere," forklarer Kenneth Lau Rentius.
Da Computerworld sidst rapporterede om Banedanmarks projekt, var det meste af udviklingen overstået og Banedanmark skulle i gang med en skalerbarheds- og performance-test. Det er derfor ikke dårlige oplevelser fra testen, der gør, at man holder fast i den gamle løsning lidt endnu.
System tæppebombet under test
Faktisk gik performance-testen bedre end forventet.
"Vi tæppebombede løsningen med en lang række forespørgsler, og vi er i stand til at håndtere over 150 forespørgsler per sekund uden, at vi behøver at skalere løsningen op," siger Kenneth Lau Rentius og tilføjer:
"Hvis vi havde haft den kapacitet i vinters, ville vi ikke have haft nogen problemer," siger Kenneth Lau Rentius.
Det voldsomme snevejr fik massevis af danskere til at klikke ind på Banedanmarks trafikinformationssystem for at se, hvordan togene kørte, hvilket fik det gamle Trafikinformationssystem til at gå ned.
Smartphones og fremtidige planer
Ingen automatisk skalering
Med et system, der er i stand til at håndtere 150 forespørgsler i sekundet, mener Banedanmark ikke, at det umiddelbart er nødvendigt med en automatisk skalering af ressourcerne på Azure-platformen, hvis antallet af forespørgsler ryger højere op. Det er dog noget, som skal endeligt afgøres efter sommerferien.
"Vi har et udestående vedrørende skalering. Der er ingen automatisk skalering i dag, hvis vi har behov for flere ressourcer. Nu skal vi vurdere, om der bliver et reelt behov for at kunne skalere yderligere. Vi mener ikke, der er behov for det nu. Men hvis vi vil have en sikkerhed for, at vi automatisk kan gå højere end det, så skal der laves en håndtering af det," mener Kenneth Lau Rentius.
Smartphones og fremtidige planer
Som Computerworld tidligere har beskrevet, frigav Londons Underground fornylig en webservice, der kan anvendes af tredjepartsudviklere til at integrere oplysninger om togafgange i udviklernes applikationer, eksempelvis smartphone-applikationer.
Den store interesse med 10 millioner hits per uge fik London Undergrounds webservice til at stå af.
Under forudsætning af at belastningen var jævnt fordelt, svarer det til 16,5 forespørgsler per sekund, hvilket Banedanmarks cloudbaserede løsning ifølge performance-testen godt kan klare.
Banedanmark overvejer da også, at stille sine webservices til rådighed for trediepartsudviklere.
"Vi har drøftet mulighederne internt, og det er et interessant område, men det skal hænge sammen med den kommende forretningsstrategi som Banedanmark udarbejder i kommende tid. En mulighed er at tænke mere i applikationer til passagerne. Alternativt skal vi droppe applikationerne, men til gengæld tilbyde data via en regulær service i stedet for og dermed slippe af med screenscraping som tredieparts-udviklere anvender i dag."
Overordnet set har projektet skærpet Banedanmarks interesse for en cloud-baseret platform.
"Det har givet blod på tanden. Vi vil da overveje at flytte hele vores website op i skyen. Belastningsmæssigt har vi taget det område, hvor der er flest brugere på. Vi efterlader så et driftsmiljø, som er rigeligt stort til at køre, det der er tilbage." siger Kenneth Lau Rentius.
Derfor mener Kenneth Lau Rentius, at det vil give god mening at anvende Azure-platformen til hele Banedanmarks website, selvom eventuelle planer for det først skal drøftes nærmere efter sommerferien.
"Det bliver forholdsvist mere enkelt - og nu ved jeg godt, at mine udviklere synes, at jeg nogle gange ser lidt for enkelt på det - men jeg tror godt, det kan blive en mulighed," siger Kenneth Lau Rentius.
Gode perspektiver - men også leverandørbinding
En af Banedanmarks udviklere, der har været med hele vejen fra det første Proof-of-Concept og til færdiggørelse af det nye Azure-baserede Trafikinformationssystem er Jesper Bergman, der stod for integrationen mellem Banedanmarks interne Oracle-database RDS og SQL Azure.
Han er glad for at have været med i projektet.
"Det er altid spændende at arbejde med ny teknologi, selvom vi her var så meget på forkant, at der var begrænsede ressourcer at trække på. Vi var på mange måder i ukendt farvand. Set i det lys er det gået forbavsende godt. Vi endte ikke i dead-ends, hvor vi ikke kunne komme videre," siger Jesper Bergman.
Jesper Bergman erklærer sin tilfredshed med at Banedanmark har sørget for at Banedanmarks udviklere har været involveret fra starten af projektet.
"I forhold til Proof-of-Concept, så har Microsoft ikke været så meget i teten. Det var Kenneths (Lau Rentius, red.) ambition at holde viden in-house. Derfor har det mere været os selv, der har siddet med udviklingen i denne omgang, hvilket er fedt, da vi dermed kender systemet godt," siger Jesper Bergman, der ligesom Kenneth Lau Rentius ser muligheder for Azure-platformen.
Jesper Bergman kan ligesom Kenneth Lau Rentius se muligheder i den cloud-baserede platform, selvom han også ser potentielle problemer.
"Der er god fornuft i at overveje SQL Azure, når vi går igang med foranalyse af kommende projekter. Der er selvfølgelig også risici ved det. Vi binder os til een leverandør, det er ikke ligetil at flytte den her løsning til en anden cloud-leverandør. Men overordnet set giver det god mening," siger Jesper Bergman.