Annonceindlæg fra Paessler

It-monitorering som open source eller kommerciel løsning? Det kommer ikke kun an på penge.

Der er næppe nogen virksomhed, der kan klare sig uden omfattende it-monitorering. Men at vælge den rigtige løsning er ikke nogen nem opgave.

Én ting er dog klar: Ingen it-virksomhed og nærmest intet it-produkt kan klare sig uden open source. Vi bruger det konstant, og derfor stiller vi ikke spørgsmål ved værdien af open source. Men giver det overhovedet mening at monitorere med en open source-løsning, og er de så omkostningseffektive som hævdet og så personligt tilpasningsdygtige, som man ofte hører? Lad os komme til bunds i sagen.

Mange af de vigtigste beslutningstagere, ledere og specialister i it-branchen har en klar holdning til forhindringerne ved professionel open source-monitorering:  Næsten alle de bekymringer handler om support. Bag ved ligger et ønske om at kunne ringe til pålidelige kontakter i tilfælde af tekniske problemer. Man bør imidlertid tage andre forhindringer i betragtning: Det gælder en masse konceptudvikling og planlægning, samt konfiguration, som det kan være svært at estimere. Desuden har systemadministratorer typisk andre og vigtigere opgaver og har ikke tid til at bekymre sig om monitorering.

Det er alle sammen ting, der skal være gennemtænkt på forhånd. Hos Paessler AG har vi nu i 20 år distribueret den alsidige monitoreringsløsning PRTG Network Monitor. I skikkelse af Stephan fra vores support team har vi en tidligere Nagios-administrator, som kan dele ud af sin egen erfaring med brug af open source som alternativ. Vi vil derfor gerne benytte lejligheden til at stille Stephan nogle spørgsmål.

 

Stephan, hvordan så en normal dag ud for en Nagios Admin-medarbejder?

På daværende tidspunkt var det alt sammen manuelt arbejde - der var ingen automatisk kalibrering. Da jeg overtog systemet, var disse konfigureringsfiler. En til hosten, en til de services, der blev tjekket og en til check-kommandoerne. Med NConf blev arbejdet meget enklere. Så snart alle hosts og check-kommandoer var indtastet og alting pakket ind i host- og serviceskabeloner, var det i hvert fald en del enklere og meget hurtigere at tilføje nye hosts. I sig selv skulle Nagios kun fungere som alarm. Cacti blev brugt til datahistorik. At arbejde med det var... ikke optimalt. Indlejring af nye værdier gav ikke nødvendigvis sig selv og fordoblede faktisk arbejdsbyrden, da både checks, grafer og skabeloner blev genskabt. I princippet kan man snildt regne med mindst en times ekstra arbejde per dag, hvis man bruger Nagios i kobling med Cacti. Naturligvis findes der i dag bedre løsninger (check_mk, Icinga2, Telegraf, Grafana), som gør arbejdet her meget enklere.

Hvilke erfaringer har du med den antagelse, at open source-løsninger per se er billigere?

Ved første øjekast er det naturligvis korrekt. Hvis man antager, at værktøjerne allerede er kendte, kan oplæring også spares, og implementering i eksisterende miljøer skrider hurtigt frem. Dog gælder det, at hvis man først skal til at blive bekendt med en eller flere programmer, hvis interaktion skal konfigureres korrekt, så vil open source-løsningen ikke længere være omkostningsfri på grund af den tid, det tager. Men det gælder i sagens natur ikke for alle open source-løsninger.

 

Hvad bør en it-ansvarlig have i baghovedet, når han skal vælge mellem en betalingsløsning eller open source?

Det vigtigste er den mængde tid, jeg bruger på at konfigurere systemet. Selv det bedste software er ubrugeligt, hvis jeg ender med at bruge en time om dagen på at tilføje nye systemer eller services eller på at foretage justeringer. Man vil også gerne have monitorering til at foregå i baggrunden og være så enkelt at vedligeholde som muligt, for lad os indse én ting: it-administratorer har sandsyndigvis bedre ting at give sig til og ingen tid til at bekymre sig om monitorering. Desuden skal der sættes mindst to personer af til at vedligeholde systemet. En medarbejder kan blive syg eller forlade virksomheden alt for hurtigt. Endelig skal holdet bag softwaren ikke glemmes. Hvis alt dette er godt positioneret, kan det ofte være mere enkelt at implementere projekter, og nye krav til ændrede vilkår kan inkorporeres bedre.

Hvis man ikke er sikre på, om man bedst kan stole på en open source-løsning eller en betalingsmodel som PRTG, så finder man bedst ud af det ved at tage en prøveperiode. Man kan prøve at bruge PRTG i en måned - med alle funktioner og uden omkostninger. Al information samt PRTG-prøveperioden ligger her

Kort om Paessler og PRTG

I 1997 revolutionerede Paessler området for it-monitorering, da vi lancerede PRTG som monitorerer hele it-infrastrukturen 24/7 og bistår it-fagfolk med gnidningsfrie løsninger af problemer, inden de får konsekvenser for brugerne.

Læs mere om Paessler
Kontaktinfo:

Paessler AG

Thurn-und-Taxis-Str. 14

90411 Nuremberg, Germany

https://www.paessler.com/

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg