Avatar billede bing89 Nybegynder
30. oktober 2014 - 00:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skrifttyper og licens

Hej.

Jeg er fortiden på udkig efter skrifttyper (både web og print) - men hvordan står det til med licenser? - Nogle gange finder jeg en gratis skrifttype, som jeg samtidig kan finde til flere 1000kr - selvfølgelig fortæller fornuften mig, at så skal man skal købe sig til licensen - men hvordan sikre man sig at man gør det, det rigtige sted?

Hvordan sikre man sige at man må bruge skriften til den ønskede opgave(print eller web) - jeg har hørt man sommetider skal købe skrifttypen dobbelt, for at have licens til begge dele?

Jeg har forsøgt at finde frem til nogle love/regler omkring dette, men det er satme godt nok svært at finde noget - synes jeg.

Jeg håber at I kan gøre mig lidt klogere.
- På forhånd tak..

Mvh Jesper Bing

///
Jeg kender godt til google fonts og dafonts..
30. oktober 2014 - 07:11 #1
... og en del skrifttyper (*.TTF) 'ude i verden' har ikke korrekte

ÆØÅ æåø

tegn !!!
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2014 - 09:03 #2
Ofte er licensregler, at man kan bruge font frit et eget/privat brug (fx fødselsdagsinvitationer) men ikke i erhvervsøjemed (fx hjemmesider).
Avatar billede bing89 Nybegynder
01. november 2014 - 14:43 #3
Det gjorde mig ikke meget klogere hvad angår licenser :/
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2014 - 15:00 #4
Du må læse betingelser om den enkelte font. Hver designer kan jo lave sine egne regler.
Avatar billede bing89 Nybegynder
30. november 2014 - 09:56 #5
Meget sent svar - men claes57 smid du bare et svar, hvis du ønsker point
Avatar billede claes57 Ekspert
30. november 2014 - 11:57 #6
Bare luk selv.
Avatar billede bing89 Nybegynder
30. november 2014 - 12:01 #7
Okay