Avatar billede hoje Nybegynder
13. oktober 2014 - 14:43 Der er 7 kommentarer

hvilken strøforsyning har jeg brug for til min pc

min pc

bundkort ASUS Z97-K

cpu Intel core i5-2500k

grafikkort MSI GeForce GTX 970 GAMING
http://www.proshop.dk/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-970-GAMING-4GB-GDDR5-2457705.html

ssd crosair 128 gb hdd 500 gb

16 gb ram 1600mhz
Avatar billede hoje Nybegynder
13. oktober 2014 - 14:49 #1
på grafik kortet står der

Påkrævet strømforsyning

500 W

Yderligere krav

6 pin PCI Express strøm connector, 8 pin PCI Express-strømstikforbindelse
Avatar billede haverslev Novice
13. oktober 2014 - 19:17 #2
du skal op på minimum 750W strømforsyning, CPU`en trækker dog max 95W og grafikkortet siger 500W, resten dvs. disk, ram, bundkort og DVD drev osv. giver ikke så meget sammenlagt.

Så for at have lidt ekstra til flere diske osv, så er her en 850W:
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=P1-850S-NLB9&pn=XFX&vare=582187&f=edbp
Avatar billede hoje Nybegynder
13. oktober 2014 - 20:27 #3
ser sku fornuftigt ud har et andet spørgsmål bruger en 850 w  850w hele tiden eller regulere den selv hvor meget strøm den bruger :) ?
Avatar billede haverslev Novice
13. oktober 2014 - 20:42 #4
En strømforsyning levere til det forbrug der er - altså den regulere efter Watt forbruget.
Spændingen er konstant til bundkort osv. (3.3, +5, 12 V) hele tiden mens  pc`en er tændt.

Du kan sammenligne forbruget i pc`en som i lejligheden/huset - jo flere steder du tænder for lys, fjernsyn, radio og kaffemaskine, jo flere watt trækker du på 220V delen
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2014 - 23:08 #5
Jeg er enig med haverslev.
Det er dumt kun at købe en forsyning der kun lige kan dække det som der er nødvendigt for at køre systemet.
Med en 850 watt vil der være et overskud, som gør at der evt er råd til senere opgraderinger/udskiftninger.
Varme er nemlig med til at ødelægge hardware. En 850 watt forsyning vil ikke kører varm på grund af det overskud den har til at køre i dit system.
Avatar billede NoBoDY Praktikant
02. juli 2016 - 05:07 #6
det vil altså sige sig hver gang der står Påkrævet strømforsyning er det kun for grafikkortet ?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2016 - 09:01 #7
#6 Nej sådan kan man ikke sige det. Som regel står der at det er samlet for systemet.
Man kan dog få lavet en ca udregning for hvad systemet bruger. Med en strømberegner kan man få et hint om hvor står psu man skal bruge. Men igen køb en der er større end det påkrævede så der er "luft" i systemet:

http://outervision.com/power-supply-calculator

Og vælg ikke at købe en der lige kan klare det i den prisbillige ende. Gør man det risikerer man at købe en der efter tid bliver ustabil.