Avatar billede kennethv Nybegynder
03. oktober 2014 - 10:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en backupløsning.

Hejsa.
Vi har på mit arbejde en backup der kører hver gang vores brugere logger ind på vores AD. Der bliver så oprettet en folder udfra COMPUTERNAME. Backup'en kører kun fra den computer hvis der findes en "ManageBy" på computerobjektet i AD. Selve backupen bruger RoboCopy. Den fungere ganske udemærket. Når nu en bruger får en ny computer så bliver der oprettet en ny folder udfra COMPUTERNAME og så burde den gamle slettes, men det er så ikke sket i meget lang tid og jeg har så fundet ud af at der er 1700 foldere vi kan slette. Men, inden at vi sletter de foldere, så vil vi gerne sikre os at vi ikke sletter foldere som ikke skulle slettes. Foldere som ikke skal slettes kan være personer der er langtidssyg  eller er på barsel eller noget helt trejde. Nu kommer så mit spørgsmål:
Er der nogen her der ved en snedig måde på hvordan det skulle kunne klares?
Avatar billede nca Juniormester
03. oktober 2014 - 17:36 #1
Kan man gå ud fra, at hvis computeren er aktiv i ADet, så skal der også være en backupmappe?
Så har sletningen jo ikke noget at gøre med aktive/passive brugere men med aktive/passive maskiner i ADet.
Er det korrekt?
Avatar billede kennethv Nybegynder
06. oktober 2014 - 09:25 #2
Hvis en medarbejder bliver langtidssyg eller skal på barsel, så bliver personen ikke ejer af den computer mere. Men selv samme computer kan være aktiv hos en anden bruger.
Avatar billede nca Juniormester
06. oktober 2014 - 12:51 #3
Hvad er den nøjagtige navngivning på dine backup-mapper?
Avatar billede kennethv Nybegynder
06. oktober 2014 - 13:21 #4
Navnet på computeren:
SELUDT0000 eller SELULT0000
Avatar billede nca Juniormester
06. oktober 2014 - 15:05 #5
Jeg er ikke 100% med endnu ;-)
Er SELU brugernavnet og DT0000 eller LT0000 maskinnavnet?
Du kan ikke ud fra AD-oplysninger finde ud af, om en bruger er på barsel eller langtidssyg, men du kan finde ud af om hvornår en bruger og en maskine sidst har været logget på domænet.
Jeg kunne så forestille mig en liste med brugere, der ikke har været logget på domænet i de sidste 3 måneder og så holde denne liste op mod en liste med langtidsfraværende.
På samme måde må du kunne finde listen over computere, der ikke har været på domænet i de 3 måneder.
Er det en brugbar vej?
Avatar billede kennethv Nybegynder
06. oktober 2014 - 15:55 #6
SELU er ikke brugernavn, men lokalitionen hvor computeren findes. Vi har osse DKSO, DKKO. Men i begge tilfælde indgår det i både brugernavn og computerens navn.

Desværre kan jeg ikke se udfra AD-oplysninger om en person er langtidssyg eller på barsel.

Men jo, man kan jo godt lave en liste over personer der ikke har været logget på, men hvor langt tilbage i tiden skal den liste holdes. Jeg ved ikke hvor lang tid en langtidssyg er.
Avatar billede nca Juniormester
07. oktober 2014 - 14:39 #7
Jeg går ud fra, at I rydder op i ADet, når folk forlader virksomheden.
Kunne du så ikke i første omgang slette de mapper, hvor personerne ikke findes i ADet?
Du kunne også lave en søgning i ADet og gå ud fra, at folk, der ikke har været logget på inden for de sidste 12 måneder, kan slettes.
Hvis du så kombinerer det med de maskiner, der ikke har været aktive i domænet de sidste 6 måneder, bør du kunne fange en stor del af de mapper, der skal slettes.
Avatar billede kennethv Nybegynder
15. oktober 2014 - 09:36 #8
Det er korrekt at det burde vi have gjort, men det er det, desværre ikke blevet.

Jeg tror dog at jeg fundet løsningen. Jeg tjekker simpelthen ikke de brugere som ikke er ejer af nogen computer. Så må vi bare leve med at der findes gammel data, indtil vi ved noget fra HR.

NCA kan du ligge et svar. Du får point da du var med i samtalen og kom med løsningsforslag.
Avatar billede nca Juniormester
16. oktober 2014 - 07:27 #9
Hej Kenneth
Det glæder mig, at du har kunnet bruge mine input til at komme videre med dit projekt.

mvh.
Niels Christian