Avatar billede buffas Nybegynder
18. august 2001 - 14:35 Der er 12 kommentarer

STOFA

hvordan deler jeg lettes en Stofa forbindelse mellem 2 pc\'ere? jeg har hørt om forskellige programmer såsom winroute (tror jeg?) men er der ikke en lettere måde at gøre det på (jeg vil ikke investere i en router) hvis ikke -  hvilket program er bedst/lettes at bruge?
Avatar billede bergeren Nybegynder
18. august 2001 - 14:49 #1
Køb en 3-4 ports hub med uplink stik. sæt så STOFA kablet i uplink porten og de to pc\'erer i de almindelige porte.
Gå så ind i netværkssteder(Fra en WinME maskine) og kør hjemmenetværks guiden.
Avatar billede buffas Nybegynder
18. august 2001 - 14:51 #2
jeg har ikke winme men win98? kan man så surfe 2 maskiner på samme tid? man har da kun én ip?
Avatar billede nephilim Nybegynder
18. august 2001 - 15:19 #3
seævfølgelig kan du det, men det kræver lidt
Avatar billede nephilim Nybegynder
18. august 2001 - 15:21 #4
du kan f.eks købe et ekstra netværkskort, og sætte den i den ene maskine, derefter kan du sætte stofa i den ene, og netværket i den anden og så bruge et program som wingate eller lignende. Du skal så godt nok have pc1 startet og logget på før den anden ogsaa kan komme på. Dette er nok den billigste løsning. andre vil medføre routere og lign.
Avatar billede buffas Nybegynder
18. august 2001 - 16:00 #5
men bergen nævnte at man bare skulle smide \"stofa\" i uplink i hub\'en? men det virker ikke eller hva\'?
Avatar billede nephilim Nybegynder
18. august 2001 - 16:39 #6
hmm jeg vil tro man skal have en switch før det virker
Avatar billede bergeren Nybegynder
18. august 2001 - 22:59 #7
En hub er fin så længe man bare er 2-4max.
Det med ip\'en burde være ligemeget eftersom det er stofa (de har vist åbne DHCP servere)
Lån en HUB og prøv  min løsning eller lån et xtra netkort og prøv nephillim\'s metode
Avatar billede j.robert Nybegynder
20. august 2001 - 11:08 #8
STOP!!!
Stofanet kører med faste IP-adresser.

For at køre 2 PC\'er på Stofanet og begge PC\'er skal være på samtidigt skal du have to netkort i den ene PC og ét netkort i den anden.

Med Win98 kan du evt. benytte WinRoute (som rigtigt nævnt i tidligere kommentar).

På PC med to netkort:
Sæt Stofanet i netkort1 og kabel til hub(eller direkte til PC2) på netkort 2.

Opsætning af WinRoute vil jeg ikke komme ind på, da jeg selver bruger Win2KServer (RRAS/NAT).

J. Robert

Avatar billede nephilim Nybegynder
21. august 2001 - 11:04 #9
jeg mener nu at en switch selv kan finde ud af at route, men måske er jeg blevet misinformeret? Måske kunne du også få en router, men de er rimelig dyre.
Avatar billede j.robert Nybegynder
21. august 2001 - 11:52 #10
En Switch kan  i sig selv IKKE Route, men det kan en Router.

En Switch er bare en intelligent HUB. Dvs, den sender det indkomne signal videre til de computer, som der refereres til i \"packetHeaderen\".

Forskellen fra en HUB er så, at switch\'en kan huske hvilken \"computer\" der sidder på den enkelte port via en seperat intern connection (og leder ikke først alle porte gennem).

Den husker i princippet ikke IP-nummer, men mere sin egen porte.

En \"Router\" kan Route:
På Routeren kan du direkte indstille hvilken IP-adresse der skal hvor.

Hvis det er et lille privat hjemmenetværk, så brug en HUB eller Switch.

J. Robert
Avatar billede j.robert Nybegynder
21. august 2001 - 11:58 #11
Forresten så er der en god Souce på Stofanet forbindelse med flere Computere på følgende link:

http://www.eksperten.dk/spm/88290

J. Robert
Avatar billede j.robert Nybegynder
22. august 2001 - 00:38 #12
Øøøøh, er der nogen????

J. Robert