Avatar billede milpoer Nybegynder
18. august 2001 - 13:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SU hvilken gruppe...

Hej Venner..

Jeg sidder med min OpenBSD 2.9 og skal have lavet en bruger jeg kan bruge SU med.. men når jeg prøver nu skriver den bare.. \"su: you are not in the correct group to su root.\"

Hvilken group skal jeg være i, for at kunne det ?
Avatar billede kapla Nybegynder
18. august 2001 - 14:59 #1
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. august 2001 - 16:01 #2
Kapla0 >> Desværre det er ikke noget på den siden om su Users. Kun om install.. Ikke noget med opsætning.
Avatar billede rm Nybegynder
18. august 2001 - 16:26 #3
han skal være i wheel grupen
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. august 2001 - 16:36 #4
Den skriver stadig det, samme...

\"su: you are not in the correct group to su root.\"
Avatar billede rm Nybegynder
18. august 2001 - 16:56 #5
fra man su(1):

    If group 0 (normally ``wheel\'\') has users listed then only those users
    can su to ``root\'\'. It is not sufficient to change a user\'s /etc/passwd
    entry to add them to the ``wheel\'\' group; they must explicitly be listed
    in /etc/group. If no one is in the ``wheel\'\' group, it is ignored, and
    anyone who knows the root password is permitted to su to ``root\'\'.
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. august 2001 - 17:01 #6
Den bliver altså ved med at skrive:

\"su: you are not in the correct group to su root.\"
Avatar billede milpoer Nybegynder
18. august 2001 - 17:03 #7
NU gør den det, jeg skulle bare manuelt sætte brugeren i group wheel under /etc/group den blev ikke tilføjet ved at sætte adduser USER usermod USER -G wheel

Men nu virker det tak.
Avatar billede rm Nybegynder
18. august 2001 - 17:04 #8
ok hvad står der i din /etc/passwd og hvad bruger su\'er du fra?
Avatar billede rm Nybegynder
18. august 2001 - 17:05 #9
jep...