Avatar billede andersbram Nybegynder
15. august 2014 - 13:25 Der er 11 kommentarer

Spørgsmål til nyt grafikkort og nye ram

Hej Eksperter!

Jeg er på markedet efter et nyt grafikkort samt en ramblok på 4 ram.

Har tit fået gode råd herinde før hen, så tror det er en god ide at prøve igen!

Min maskine er af ældre årgang. Den har en intel core 2 quad Q6600, mit motherboard er et P5K SE og jeg har installeret 4 DDR2 ram.

Mit nuværende grafikkort er et AMD Radeon HD 5850.

Mit budget ligger på omkring 2000 kr. Kan godt gå et par hundrede over, skulle der være noget rigtig godt.

Hilsen Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2014 - 13:38 #1
Hej Anders.
Er ikke specielt ekspert på hardware, men der er et par ting jeg vil spørge om.
Er dit styresystem 64 bit? Hvis det kun er 32 bit system kan det ikke håndtere ram størrelse der overstiger 4 gb.
Hvad med din strømforsyning. Vil den kunne klare den større belastning som et nyt grafikkort vil give?
Hvilken har du i nu?
Avatar billede andersbram Nybegynder
15. august 2014 - 15:23 #2
Jeg har 64-bit Win 7.

Angående strømforsyning så ved jeg det ikke. Har aldrig skulle bruge den oplysning før. Er det noget man kan finde ud af via et eller andet program? Lige nu har jeg installeret CPU-Z.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2014 - 15:30 #3
Nej det skal du fysisk se på den. Du burde kunne se hvad den hedder ved at fjerne højre side på pc
Mange gange er det bare sådan at hvis computeren er købt med en bestemt hardware sammensætning, så er forsyningen kun lige tilpasset dette, og kan ikke trække en opgradering på grafik kortet.
Avatar billede andersbram Nybegynder
16. august 2014 - 01:45 #4
Computeren er en ASUS, ved ikke om det er relevant info.

Men strømforsyningen er blevet skiftet kort efter, jeg modtog computeren i sin tid af en reparatør, så den er i hvert fald ikke tilpasset sammensætningen. Men burde en gamer-computer (hvilket den var advertiseret som) have en ordentlig strømforsyning?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2014 - 07:12 #5
Ja det burde den, da specielt grafik kortet skal have en stabil forsyning. Der er ikke unormalt i da at se forsyninger på over 650 watt i en pc, hvor man til almindelig pc brug kan nøjes med noget mindre. Jeg spiller ikke selv, og min psu her er på 300 watt.
Skal man køre sli (to grafikkort sammen) skal effekten selvfølgelig også øges
Avatar billede andersbram Nybegynder
16. august 2014 - 14:02 #6
har lige tjekket og den har også over 650 watt :)

Har du (eller andre også) så nogle gode bud på, hvad jeg skal investere i? :)
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
16. august 2014 - 15:07 #7
Det er nok også lettere relevant hvad mærke psu det er. 650W kan se fint ud, men hvis ikke den er 80 bronze+, så risikere du udfald mm.

Hvad præcis er grunden til at få ny GPU?
Og har dit bundkort kun et ram slot?

Hvis jeg stod med et gammelt skrammel og allerede havde en 2.000+ at bruge af, så ville jeg sku trække den lidt længere, spare lidt mere op og smide en lidt større portion efter et helt nyt setup. ;)
Avatar billede andersbram Nybegynder
16. august 2014 - 17:43 #8
Tjaa jeg synes nu min quadcore stadig kan trække lidt. Årsagen er bare at mit nuværende kort ikke kan tage de nyeste spil, og vil rigtig gerne få det fulde ud af GTA5, når et kommer.

Mit bundkort har plads til en dobling af de nuværende 4 ram.

Men jeg behøver heller ikke det bedste kort på markedet eller det nyeste.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2014 - 08:54 #9
#6 Nej her vil jeg lade andre tage over. Mine indlæg var mest møntet på hvad din pc indeholdt, så man kunne forholde sig til det.
Jeg er nemlig ikke gamer, så jeg vil ikke anbefale noget som måske kunne være forkert :-)

Enig i #7 med hensyn til psu. Har hørt om psu'er der skulle yde 650 watt, men bliver ustabile ved 450, så det vil jo ikke gå med en gpu der presser dit system ydeligere.
Avatar billede andersbram Nybegynder
18. august 2014 - 12:50 #10
Jeg kan ikke få fat i et specifikt modelnavn. Jeg ved kun at mærket er RoHS.

Jeg har taget et billede af den eneste info, som kan ses, når kabinettet er åbent (har ikke kunne fjerne toppanelet)

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10601131_10152669610326419_874578533_n.jpg?oh=72a9306d2019a9a6c7bb1330c20742b1&oe=53F3866F&__gda__=1408489499_5bb088b20b18ddb14bef5424397c0152
Avatar billede andersbram Nybegynder
19. august 2014 - 11:06 #11
Ingen hjælp?