Avatar billede poipoipoi Nybegynder
06. august 2014 - 04:06 Der er 14 kommentarer

1 farad kondensator, eller et batteri. som dæmper akvarie lys.??? hmmmm...

Hej alle...
Efter at have opbrugt alle mine små grå. Spørger jeg her i dette forum..

Ser i. jeg har et akvarie som tænder og slukker via et tænd sluk ur. Problemet er at mine fisk ofte får et stort chok, specielt når lyset slukker. De flyver rundt, og rammer ind i glasset mv. aav...

Mit akvarielys er en 12 V LED lampe på 28 W

Jeg bruger en alm. 230 V - 12V 3A (36W) omformer til at trække lampen.

Jeg har desuden eftermonteret en 12V dimmer efter omformeren, da LED lampen ellers lyser alt for kraftigt med 12V.

Akvariet/lampen er tændt 9 timer om dagen.

1.
Findes der en mulighed for at købe/lave noget elektronisk halløj, som giver en "blød" opstart (0 - 12 volt) eks: på 10 -20 sekunder. (solen står op)... og ligeledes en blød slukning (12V til 0V) Eks. på 10 - 20 sek. ...

Hvis ikke så har jeg følgende forslag:

2.
Jeg har en 1 farad 12V auto-anlæg kondensator. Denne tænker jeg at montere efter omformeren. Når omformeren ikke levere mere strøm til min lampe samt kondensator, vil kondensatoren vel aflades, og lyset bliver derved dæmper til sluk. 12 - 0V,  kondensatoren vil igen bliver opladet når transformatoren tænder
...  meeen hmm skal jeg passe på med dette--- Eller er det bare plug and play???

2b.
Ps. Hvor mange Ampere indeholder en 1 farad kondensator. Som er opladt med 12 V. ???
Jeg tænker hvor lang tid vil min lampe (28W) ca. lyse. ??? dæmpningen faget med... Det bliver meget ca. kan jeg forestille mig 

3.
Jeg tænker at montere et lille 12 v batteri efter omformeren, eks et computerbatteri. Batteriet vil aflades når omformeren ikke får mere strøm. (Lampen dimmer) Og batteriet vil igen bliver opladet når transformatoren tænder. Meeen kan jeg bruge min omformer som batterioplader ???

...

Jeg er åben får andre muligheder. på forhånd tak :)
Avatar billede finb Ekspert
06. august 2014 - 16:29 #1
Jeg har en skumrings-lampe/relæ,
der laaaaaaangsomt
tænder og slukker lyset
(Brinck.dk eller harald Nyborg)

Du skal have 2 ure:
Det ene tænder skumringslampen,
når den langt om længe lyser 100%,
skal det andet ur tænde
akvarielyset - og
samme baglæns, når du slukker
urene/lysene.
finb
Avatar billede poipoipoi Nybegynder
06. august 2014 - 22:09 #2
okay. hmm jeg er ikke helt med.

er det dette produkt du mener? (se link)

http://www.harald-nyborg.dk/p8954/natlampe-led-1w
NATLAMPE LED 1W
Best.nr. 8954

er det denne som fader både op i lys styrke. samt ned ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. august 2014 - 11:40 #3
Er du sikker på, din lampe: akvarielys er en 12 V LED lampe på 28 W
kan dæmpes ved at sænke tilført spænding ?
Avatar billede finb Ekspert
07. august 2014 - 15:24 #4
Nej, jeg tænker på den slags vækkeur,
der laangsomt tænder/slukker lyset, fx:
http://www.bossman.dk/art.php?art_id=856
Avatar billede Elektronik_Expert Nybegynder
07. august 2014 - 15:44 #5
Det er meget svært at dimme færdige LED lamper
Avatar billede poipoipoi Nybegynder
08. august 2014 - 00:13 #6
jo min LED lampe kan dæmpes. med spænding. :)

det der vække ur var smart... men mere smart hvis jeg kunne integrere en elektronisk dims i mit nuværende system. sådan at den både dimmer op på den skal starte. samt dimmer ned når lampen slukker...
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. august 2014 - 11:51 #7
#6 Er det en ide at regulere på 230v.-siden med alm. lysdæmper ?
Avatar billede finb Ekspert
08. august 2014 - 15:41 #8
Brinck.dk har en færdigbygget afbryder,
der tænder og slukker laaangsomt.
Avatar billede poipoipoi Nybegynder
08. august 2014 - 21:27 #9
jeg har ringet til brink vedkommende jeg talte med mente ikke det var noget de havde... send venligst link til vare..

#6 Er det en ide at regulere på 230v.-siden med alm. lysdæmper ?
tvivlsomt at min transformator kan lide dette.. kan heller ikke se hvorledes dette løser mit problem..
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. august 2014 - 22:16 #10
Regulering på primærsiden, - jeg tænkte vist for gammeldags, - det er jo nok en sw-mode,du bruger- og så er det andeledes.
Avatar billede finb Ekspert
09. august 2014 - 11:06 #11
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
16. august 2014 - 21:35 #12
finb er dette ikke alene en fjernbetjent løsning? Så kræver det jo brugeren at trykke på betjening hver morgen/aften. Virker ikke helt idéelt.

Men kigger lige med, hvis nu der kommer en løsning. :D
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
16. august 2014 - 21:50 #13
Avatar billede finb Ekspert
18. august 2014 - 15:22 #14
ad #12:
Den burde tænde og slukke langsomt,
hvis den er tilsluttet et alm.
tænd-sluk-ur