Avatar billede CasperS90 Nybegynder
13. juli 2014 - 20:52 Der er 6 kommentarer

WD caviar HD problemer

Hej.

Jeg har sådan en ældre WD Caviar Blue 500gb som der lige er opstået problemer med.

Bruger harddisken eksternt med sådan et USB til SATA kabel. Og ekstern strømforsyning.

Når jeg sætter strømmen til harddisken, kan jeg høre at den spinner op som normalt. Derefter giver den ca. 4-5 klik. Harddisken spinner lidt ned og op igen, klikker igen, derefter går den ud. Denne cyklus gentager den så indtil man tager strømmen fra den.
Min computer finder overhovedet ikke harddisken.
Jeg frygter lidt at harddisken har lidt et Head crash. Altså at læsehovedet er i stykker, og måske ødelagt skiverne. Men er absolut ikke sikker.

Er der nogle herinde der har erfaring med f.eks. at finde en donerdisk, og tage printet fra måske? Jeg har noget data på disken, som jeg gerne skulle have ud. Kan man finde ud af om printet er i stykker på en måde?
Er det muligt at bytte læsehovedet ud med at fungerende evt?

Håber på jeres hjælp her. Syntes det ville være træls at skulle bruge min 5000.- på at få en prof til at hente data ud. Og kunne forestille mig at jo mere data der skal ud, jo dyrere bliver det.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2014 - 21:14 #1
Du har sandsynligvis ret. Læsehovedet er i stykker.
Tja, teoritisk kan det lade sig gøre at udskifte printet, men det skal være 100% mage til, så i praksis bliver det mere end vanskeligt. Og så hjælper det måske slet ikke. Læsehovedet kan udskiftes på et speciel firma, og det bliver ekstrem dyrt, så dine data skal i ordes egentligste forstand være guld værd, for at ofre det.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juli 2014 - 22:56 #2
Hvis du tilslutter den internt i en stationær kan du så tilgå den? (Hav en ekstra harddisk klar til at flytte data over på).

Hvis windows ikke kan, så brænd linux ubuntu.com over på en dvd og boot op i live tilstand og se om den kan.

Da harddisken siger klik lyde er det kritisk senarie og du må ikke tilslutte den strøm før alt andet er ordnet og klar!
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2014 - 23:58 #3
Prøv at se her for en sandsynlig forklaring:
Hard Drive Click of Death
http://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY
Avatar billede CasperS90 Nybegynder
14. juli 2014 - 11:43 #4
Jeg har desværre ikke nogen stationær computer som jeg kan prøve den i længere.
Blueeyez: Harddisken kan overhovedet ikke detekteres, den kører bare den beskrevne cyklus.

geron:
Tak for videolink, det er sandsynligvis noget alá det der er galt med min disk.

Tror jeg vil undersøge om jeg kan finde en donerdisk også måske prøve at skifte læsehovedet.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2014 - 11:54 #5
Hvis man åbner en disk ind til læsehovedet er den ødelagt. Det må kun foregå i et firma, hvor man har et specielt støvfrit rum.
Selv de mindste støvpartikler, som man ikke kan opfatte med sanserne, virker som grus på skiverne.
Avatar billede Birgittehansen79 Praktikant
30. oktober 2019 - 21:51 #6
Hej

Jeg har også oplevet dette problem. Kunne man eventuelt ikke prøve at frakoble USB-stikket og købe et nyt mini-normal USB kabel der kan virke lidt bedre end det nuværende? Det virkede for mig, så jeg kunne se hvad der lå på harddisken.
Fortsat god aften!

Vh

Birgitte
https://caviarpris.dk/