Avatar billede jimmo Nybegynder
06. juli 2014 - 21:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilket apparatur skal jeg bruge til internetadgang for mødedeltagere?

Når det forudsættes,
- at jeg skal afholde møder på forskellige geografiske steder i et lokale, som ikke på forhånd har faciliteter til internetadgang,
- at mødedeltagerne hver især medtager deres egen bærbare PC,
- at jeg tegner et abonnement hos en internetudbyder for at kunne opnå trådløs forbindelse til internettet,
hvilket apparatur skal jeg så anskaffe og medbringe for at opnå, at alle mødedeltagere via deres egne PC'er alle kan komme på internettet?

Da "apparaturet" skal "medslæbes" hver gang, vil det mindst tunge og i øvrigt nemmest transporterbare apparatur være at foretrække.

Umiddelbart falder apparatur som "Access Points", "Trådløse routers", "WiFi- og HotSpot-apparatur" mig ind, men hvilken rolle spille antallet af deltagere, når alle forudsættes at skulle have internetadgang samtidigt? Når man oplever internetadgang offentlige steder såsom lufthavne og tog, kan der jo principielt blive tale om "et stort antal" brugere inden for et bestemt område. Til vores møder er der måske 10 - 12 deltagere, men i særlige tilfælde kan vi blive måske op mod 70 deltagere.

Det skal helst være sådan, at der intet skal "indstilles" på det nævnte apparatur fra gang til gang: Når apparaturet er stillet op og tændt, skal det helst blot være klart, så de enkelte mødedeltagere derefter selv blot kan tilkoble sig apparaturet og dermed internettet.

Og hvis det ikke bliver for indviklet, ville det være en fordel, om man - med sikkerheden i top - også ville kunne udveksle filer mellem PC'erne under mødet.

Om muligt udbedes gerne konkrete forslag på egnet apparatur (navne / modeller).

Det bliver spændende at høre, hvad I kloge hoveder vil fortælle.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2014 - 21:58 #1
En trådløs router med 3g/4g er nok den nemmeste..
Avatar billede jimmo Nybegynder
06. juli 2014 - 23:12 #2
#1 Tak for din respons. Vil en sådan kunne bruges til, at fx 70 PC'ere kunne operere på Internettet samtidigt på en rimelig hurtig måde?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juli 2014 - 00:27 #3
#2 tvivler meget kraftigt.. 70 maskiner er ret voldsomt.. (Derudover skal der jo være trådløs dækning og ja 70 pcere inkl folk fylder..

Du kan nok godt bruge en router med 3g/4g, men du bør nok tilføje 4 routere i dens lan porte og det næste bliver jo internet forbruget.. (Du skal jo bruge et 3g/4g abbonnement og dertil skal os være dækning)

Derudover kan en ide være at bruge 2.4 og 5 ghz wifi (5 ghz wifi har flere frekvenser end 2.4 ghz)

Mht fildeling så er det lidt kompliceret.. Men de fleste enheder kan vel vælge filer de vil dele på et netværk..
Avatar billede jimmo Nybegynder
21. juli 2014 - 14:56 #4
#3
Jeg forstår din opstilling således, at jeg skal bruge 5 routere, hvoraf den ene (nedenstående kaldt A-routeren) skal kunne sørge for tilslutningen til Internettet hos en internetudbyder, mens de 4 routere (nedenstående kaldt B-routerne), der indsættes i den første routers LAN-porte, skal kunne klare kommunikationen ud til de enkelte mødedeltagernes laptops, således at alle kan være tilsluttet Internettet på én gang. Herefter er mine spørgsmål:
a) Hvor mange brugere (mødedeltager-laptops) kan der maksimalt regnes med pr. router for en almindelig brugbar forbindelse?
b) Kan den enkelte bruger direkte tilsluttes automatisk, eller skal der på forhånd i B-routerne udføres individuelle indstillinger?
c) Hvad er det maksimale antal brugere, der kan håndteres med almindelig brugbar forbindelse for alle brugerne på én gang for A-routeren?
d) Kræves der et særligt abonnement hos Internetudbyderen for, at konstruktionen kan anvendes?
Avatar billede jimmo Nybegynder
05. august 2014 - 15:49 #5
Generel kommentar: På grund af manglende reaktion er det vel rigtigst at lukke tråden. Sker der ikke yderligere inden for 14 dage, lukker jeg.
Avatar billede jimmo Nybegynder
24. august 2014 - 18:53 #6
Da der desværre ikke kom konkrete svar på det eftersøgte, lukker jeg nu.