Avatar billede poloen Nybegynder
10. juni 2014 - 18:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gendanne Windows 8 fra Ubuntu

Hej Eksperter!

Jeg er kommet i noget værre lagkagerod.
Jeg har en PC med præinstalleret Windows 8, men ville have Linux på.
Jeg prøvede Arch Linux, som ødelagde Windows 8 Boot på en eller anden måde.
Nu har jeg Ubuntu, ingen Windows 8 disk, og vil have Windows 8 tilbage.
Grunden er at blæseren dårligt nok blæser, og pc'en kommer op på 50-55 grader.

Er der nogen måde at gendanne Windows 8?
Jeg har kontaktet Microsoft og håber på at kunne få en Windows 8 disk.

Tak på forhånd.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. juni 2014 - 19:32 #1
Hej.

  Du vil skulle bruge et installationsmedia, så mit gæt er, at M$ vil tilbyde dig denne "service" som download mod et gebyr.
  Når det er en nyere laptop med UEFI-BIOS, skulle den gerne generere en brugbar nøgle udfra den.

De bedste hilsner
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2014 - 20:09 #2
Nu afhænger det lidt af  hvad du har gjort. Er linux installeret på egen partion og ligger windows stadig på sin egen partion men uden at boote ? Så bør det kunne fixes ved at fixe MBR.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2014 - 22:07 #3
At din computer kommer op på 50-55 grader, har ikke noget med styresystemet at gøre. Måske skyldes det simpelhen støv og nullermænd?
Når du har Linix på C drevet, er du nok nød til at overskrive det med Killdisk eller andet program, fordi der ligger data tilbage, som laver koks i en ny installation.
Preinstalleret win 8, så ligger der vel en recovery på harddisken?
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede poloen Nybegynder
10. juni 2014 - 22:37 #4
CrKrogh:
Min økonomi er ikke den bedste på SU, men har dog én cd tilbage som jeg kan sætte Hiren's BootCD på, så det vil jeg prøve.

Kurt54:
Når ja!
Windows 8's boot menu står stadig som valg, når jeg trykker F1/F12/Enter under boot splash screen, såvidt så godt.
Jeg tjekkede min harddisk med cgTestDisk og fandt et FAT32 filsystem, så prøvede at gendanne den med samme software, nu vises Windows 8 ikke på boot menu'en.
Øv.

ja39:
Orker ikke at sætte mig ind i alt for meget nyt Software, så går i gang med Hiren's Boot og vil forsøge at gendanne Windows på harddisken på den måde.
PC'en er 3 måneder gammel, så undrer mig over hvad det kunne være, og såvidt jeg kan se er det Linux Kernen som har en fejl, som er under siden min bærbar (Lenovo B5400) er Ubuntu certificeret.

Jeg skriver tilbage, når jeg har fixet eller ødelagt MBR yderligere.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2014 - 22:47 #5
Ok det er op til dig, du skal bare vide, at det er almindelig, at en windows install. kokser, når der har været linux på disken.
I øvrigt ligger der en Killdisk på Hirens.
Avatar billede poloen Nybegynder
14. juni 2014 - 00:03 #6
Jeg fandt en anden løsning, men jeg vil gerne give points til kur54 da da MBR pegede mig i den rigtige løsning (Ubuntu havde software til at fixe mbr).
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. juni 2014 - 21:43 #7
Svar