Avatar billede CasperJensen Nybegynder
29. maj 2014 - 11:41 Der er 20 kommentarer

Jeg har brug for en fast ip adresse men kan ikke finde ud af at ændre det

Jeg har prøvet af lave en fast ip adresse ved af gå ind på Netværk og internet > Rediger indstillinger for netværkskort > Højre klikke på LAN-forbindelse > Egenskaber > TCP/IPv4 (Internet Protocol Version 4) > Egenskaber > Brug Følgende IP-adresse
Og prøvet af skrive en ny ip adresse og Standardgateway, men når jeg gør det mister jeg min netværksforbindelse.

Så jeg har brug for noget hjælp til af sørge for jeg kan forblive på nettet samtidig :)

Jeg prøver af oprette en FTB Minecraft server
Avatar billede Slater Ekspert
29. maj 2014 - 12:11 #1
Du kan ikke selv lave en fast IP-adresse derhjemme, det skal du have af din udbyder, og det koster som regel ekstra.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 12:39 #2
Som der nævnes skal du have fat på din internet udbyder. Lokalt anbefales det at bruge DHCP til og sætte en fast ip på maskinen, da du jo skal åbne en port i din router for at folk kan forbinde.
Avatar billede CasperJensen Nybegynder
29. maj 2014 - 13:09 #3
Hvordan kan jeg så gøre det ved af bruge DHCP'en ? altså bare for af kunne sætte en server op ?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 13:38 #4
Du tilgår din router web konfigurations side, som kan være 192.168.1.1 - det kan os være andet. Derfra kommer det helt an på hvilken router du har.
29. maj 2014 - 14:26 #5
Hvis du ikke gider at betale din ISP for en fast public IP, så er DDNS (Dynamic Domain Name System) et alternativ.

Du kan sagtens mikse DHCP og statiske adresser på samme subnet.

Du skal bare ændre rangen af adresser som DHCP servicen uddeler.
Eks. at den start ved 19.168.0.30 til 192.168.0.254, så kan du statisk binde 2-30.

Det Blueeyez taler om er at reservere en adresse i DHCP (en binding mellem MAC adresse og IP adresse), så serveren altid får tildelt den samme DHCP adresse.
Avatar billede CasperJensen Nybegynder
29. maj 2014 - 15:40 #6
hvad er det nemmeste/hurtigste af gøre ?
29. maj 2014 - 15:51 #7
DHCP/Statisk IP er nogenlunde lige kompliceret.

Til DDNS skal du bruge et domæne. Du kan enten finde en DDNS service som give dig et subdomæne (eks. http://www.noip.com/) eller købe et domæne selv. dotDK koster ca. 50 kr pr. år.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 16:10 #8
Husk det kan være DDNS ikke kan bruges.. Min isp blokere for DDNS eller kan godt bruge det, men skal have en fast ip først..

Det nemmeste og hurtigste efter min mening er fast ip, men kan koste op til 100 kr pr mdr.. (Afhænger af din isp)
Avatar billede kurtmo Novice
29. maj 2014 - 17:30 #9
Mon ikke kasper blot vil have en fast ip på computeren, så han kan lave port forward?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 17:48 #10
Måske, men kan jo tænkes folk udefra os må skulle kunne være med?
Avatar billede kurtmo Novice
29. maj 2014 - 17:53 #11
port forward er netop til for at folk udefra kan være med :-)
29. maj 2014 - 18:08 #12
ja, men de skal stadig vide IP adressen i form af en static public IP eller et domæne (hvilket DDNS løser når man ikke har en static public IP).
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 18:08 #13
Nu bliver jeg helt i tvivl..

Casper - har du fået adgang til routerens indstillinger?
Avatar billede kurtmo Novice
29. maj 2014 - 18:19 #14
#12 Måske det er et sekundært spørgsmål :-)

Personligt har jeg også en dynamisk ip fra min udbyder, der går dog både halve og hele år mellem at den ændrer sig.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2014 - 19:33 #15
Jo, men min internet udbyder kører et bestemt system og nu er det en del tid siden jeg spillede minecraft så er en del i tvivl mht om serveren vil kunne kommunikere over internettet og ikke kun lokalt...

Jeg havde selv 2 iper. 1 som min router fik og en anden som kunne ses af enhederne bag routeren.. Nu har jeg så selv fået statisk hvilket gjorde det muligt for folk at forbinde til mit netværks udstyr.. Og DDNS virkede ikke for mig. Pga. Det system min isp har.
Avatar billede kurtmo Novice
29. maj 2014 - 20:44 #16
Det lyder som en tredje problematik. Men det kan da heller ikke udelukkes, at kasper kun får en privat ip af sin udbyder.
29. maj 2014 - 22:18 #17
#14 ja, det kommer an på lease time. DDNS vil dog også løse det, da brugerne kan forsætte med at anvender samme DNS adresse.

#15 det er de færreste danske ISPer som anvender CGN (Carrier Grade NAT).
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. maj 2014 - 15:21 #18
Jeg vil klart anbefale en fast IP-Adresse.
Tilknyt eventuelt et domæne til den.
Jeg ved ikke hvilken udbyder du har, men en af de få fordele jeg har ved TDC er at en Fast adresse kun koster 50 Kr.

Og jeg har gennem gratisdns.dk koblet flere domæner til den
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. maj 2014 - 15:22 #19
Det skulle have været en kommentar
%&//%(/)&)%/%¤#¤"!" MUS :-/
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. maj 2014 - 15:23 #20
Igen igen.

Ja jeg har lige købt en ny, men har selvfølgelig ikke tilsluttet den FØR NU