Avatar billede Troelsekrogh Nybegynder
20. maj 2014 - 19:22 Der er 8 kommentarer

Opladning af mus uden pc

Hej eksperter
jeg har en razer ouroboros som jeg gerne vil kunne oplade uden at min pc skal stå i slummre eller dvale (har chekket at mit bundkort ikke tillader strøm til usb når den er slukket) musen kommer selv med to opladnings metoder med en stander eller et mini usb-b.
Den har et genopladelig AA batteri som den oplader med 5v 500ma så jeg har købt et standard usb kabel fra usb til mini usb-b som kan oplade den fin hvis jeg sætter den i min pc men hvis jeg sætter den til en mobil oplader fra tiger der giver 5v og 1A slukker den bare hele musen når den er i jeg har også prøvet min galaxy s5 oplader der har 5V 2A den slukker op musen og op lader ikke.
jeg kan ikke se nogle grund til at det ikke virker da det virker lige til, men er åbenbart ikke
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 19:37 #2
du skal lige have en omformer fra dens stik til dansk standard også.
Avatar billede Troelsekrogh Nybegynder
20. maj 2014 - 19:41 #3
ja men hvorfor skulle den virke i forhold til en med 1A eller en med 2A, det burde ikke betyde noget da jeg kun skal trække 500mA hvis noget burde den jo oplade hurtigere hvis den kan mere end der står.
det giver mig ikke rigtigt svar på det jeg søger
Avatar billede sve80 Nybegynder
20. maj 2014 - 19:52 #4
Jeg giver dig ret i, at det er lidt underligt. For usb-stik burde være ens, uanset om de sidder i en pc, en oplader fra Tiger eller en fra Samsung. Jeg tænker om der kan være noget spændingstolerance, der driller. At din mus skal have en meget nøjagtig 5V (som din pc kan levere) og er programmeret til at slå fra hvis spændingen overstiger dette, og at dine mobilopladere måske leverer en lille overspænding der medfører shutdown?

Det vil ikke være usandsynligt at dine mobilladere, der er dimensioneret til at levere væsentligt mere strøm end din mus trækker, leverer overspænding når de ikke belastes. Belastes de så med hhv. 1/2 ampere så falder spændingen til de 5V.

Blot en tanke, jeg er ikke sikker.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 19:53 #5
der er sikkert indbygget en overbelastningssikring der slår fra - bare så du ikke brænder kredsløb af. Den er så kun bygget til at modtage 500mv - så man kan skose deres udviklingsafdeling - men mus kan altså kun de 500mv.
Avatar billede sve80 Nybegynder
20. maj 2014 - 20:03 #6
claes57: Du vrøvler. Der er ikke tale om mV men derimod mA. Og opladere der kan levere 5V og 1, 2, 10 eller 100 ampere burde alle kunne anvendes til et produkt der trækker 5V/500mA. Dog tror jeg her at de billige mobilopladere ikke kan holde spændingen nede på de 5V medmindre man trækker noget strøm ud af dem...
Avatar billede Troelsekrogh Nybegynder
20. maj 2014 - 20:57 #7
sve80 var også det jeg ville mene men kan ikke forstå hvorfor det ikke virker med en almindelige oplader og vil mene at den oplader der fulgte med min galaxy s5 er af en noglelunde kvalitet
Avatar billede sve80 Nybegynder
20. maj 2014 - 21:26 #8
Det er mit bedste bud. Næste skridt ville for mig være et forsøg med ekstern strømforsyning, voltmeter og loddekolbe. Men det ved jeg ikke om du gider. Det nemmeste er nok bare at anvende det, der fulgte med musen...