Avatar billede vandrer Nybegynder
19. maj 2014 - 13:29 Der er 4 kommentarer

Udnyttelse af printerpatroner efter producentens udløbsdato

Jeg har en HP Photosmart Alt-i-En printer, og patronerne har masser af farve, men de er nu blokeret.
Jeg ved, der findes en smart måde at komme ud over dette problem, kan jeg blive hjulpet ??
19. maj 2014 - 14:30 #1
Dyp den i varmt vand.

Der findes groft sagt 2 løsninger.
Den ene er blækpatron og printhoved bygget sammen. Og man har typisk en patron med sort og en patron med rød, gul og blå.
Den type har en tendens til at blækket tørrer i dyserne, når de ikke blive brugt i længere tid.
Kør først en rensning eller to, se i manualen til printeren, hvis det ikke hjælper, kan du prøve at dyppe den i varmt vand.

Hæld lidt varmt vand, gerne næsten kogende op, noget der gerne må blive udsat for blæk.
Dyp enden (den ende med dyserne) i vandet 5 - 10 sekunder, tør hovedet af med en fnugfri klud, der gerne må udsættes for blæk.
Når den er tør, test den.
Hvis det ikke lykkedes inden for 2 - 3 behandlinger, så skift den ud.

Den anden type, er det kun blæk beholder, og min egen beskedne erfaring, er at de ikke er så slemme til at tørre ud ved sjælden brug.

Nu nævner du udløbs datoen i overskriften, så det vil jeg lige komme med en kommentar til, og det er min egen private mening.
Du kan roligt bruge dem efter udløbs dato. Jeg ser udløbs datoen mere som producenternes mulighed for begrænse garanti perioden. Ikke at der er noget forkert eller skummelt i det. blot at de ikke kommer til at skulle give garanti på en 5 år gammel patron.
Men jeg ville aldrig købe en til fuld pris, der er udløbet.
Lidt ala mda vare: mindst holdbar til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. maj 2014 - 15:01 #2
Jeg tror ikke spørgsmålet står helt klart.

Jeg læser det som: "Patronerne fungerer fint nok, men printeren vil ikke bruge dem fordi de er løbet på dato."

Hvis det er korrekt, så kender jeg ikke nogen let måde at omgå problemet på - en del printere, åbenbart din, læser simpelten udløbsdatoen elektronisk i printerpatronens chip, og nægter at bruge dem, hvis de er over en given dato.

Hvilken metode der benyttes, og dermed hvilke omgåelser der findes, afhænger helt af printermodellen. Her er "Photosmart AIO" ikke helt nok :-).

På nogen modeller skal du have fat på en chip-resetter, nogen kan man blokere de rette kontaktflader på printerpatronen, og dermed snyde printeren til at tro det er en ny patron, nogen har haft held med at resette pritneren, o.s.v...

Prøv selv at søge på dit printermodelnavn og ordene "chip reset", "out of date" o.lign. Finder du ikke noget i løbet af 5 minutter, er det ikke værd at lede efter...
22. maj 2014 - 16:17 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2014 - 20:18 #4
Der er en chance for hjælp, hos Printerstation.
Dette firma ligger i København (se adressen i linket)

Håber det kan hjælpe:-)

Prøv nedenstående link.
http://www.printstation.dk/