Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 13:03 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Valg af Synology eller QNAP NAS - What to do

Hey

Har siddet og brugt timer på at finde ud af hvilken NAS jeg skal vælge mig, læst specifikationer på nettet, tests og meget andet så det summer i hovedet af alle de info.

Jeg har kigget på disse to :

QNAP TS-421
http://www.qnap.com/en/index.php?sn=822&c=351&sc=514&t=522&n=18377

Synology DS414
http://www.synology.com/en-global/products/overview/DS414

Og egentlig var jeg målsat på QNAP'en, men har nu kigget lidt på Synology og er blevet i tvivl om hvad jeg egentlig vil have og vil blive gladest ved.

Vil gerne have den som har flest anvendelses muligheder, som har flest apps man kan bruge, som har plads til 4 HDD og minimum kan klare 16 TB RAW HDD plads og have Gigabit LAN.

Kan godt lide at QNAP'en har display men er det til noget som sådan ?

NAS'en må MAX koste 3500,00 Kr. uden HDD's

Den skal bruges primært til at have backup af data jeg ikke ønsker at miste, såsom OS install DVD'ere, drivere, købte programlicenser, breve, firma data mm., men også til at kunne se en film i 1080p evt. via viaplay/Netflix/Youbio og høre musik og gerne også kunne smide det ud til en mobil som er et sted i DK.

Hvad ville i vælge, hvorfor, er der en anden jeg burde se på eller hvad har i af input, for har svært ved at vælge hvilken det skal være af mærket QNAP eller Synology.

Dette er nok lidt som med IPhone og Android, nogen sværger til QNAP og nogen til Synology.

/Sweet1
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 14:32 #1
Man kan dele dem lidt op i:
QNAP = rå power, tung hardware. De giver ofte lidt ekstra på hardwaresiden.
Synology = finesse, software. Her får du det mest gennemførte OS.

Har selv Synology og vil ikke tøve med at anbefale dem, primært pga. deres OS. Det er ekstremt simpelt at sætte op, men samtidig får du også meget avancerede muligheder.

Jeg bruger min til lager, backup (håndterer også ekstern backup til Crashplan), VPN, musik, video (min er lidt ældre, en 509+, så transcoding er den ikke kraftig nok til, men til alm. streaming af 1080p klarer den helt fint), ekstern adgang til mobiler m.m. Og det klarer den uden problemer.
Afventer deres næste generation 5 bay før jeg opgraderer. Til trods for at min har snart 5 år på bagen, så er det først med seneste opgradering af OS, hvor der ikke er support for den. Men selvom den er end of life, så sender Synology fortsat sikkerhedsopdateringer ud til den (senest blev Heartbleed fixet få dage efter den blev afsløret). Så på supportsiden får Synology også klart et plus her fra.

Så hvis der er tale om finesse og muligheder på software-siden, så vælg Synology. Skal det være rå power til fordel frem for software, så Qnap.

Men prøv dem evt:
Synology: http://www.synology.com/da-dk/products/dsm_livedemo
Qnap: http://www.qnap.com/en/index.php?sn=3541
18. maj 2014 - 14:36 #2
Da jeg selv for nylig skulle anskaffe en NAS, kiggede jeg på de mærker du nævner, samt mange andre, dog synes jeg at de alle var for dyre i forhold til kvalitet, funktionalitet og performance.

Jeg ende med at anskaffe en HP ProLiant Microserver Gen8 - http://www.edbpriser.dk/server/hp-proliant-microserver-gen8-entry-id-7423423.aspx?q=hp+proliant+microserver+gen8

som jeg har installeret FreeNAS på, hvilket jeg synes fungere betydeligt bedre en de NAS systemer jeg tidligere har prøvet (Asus, Drobo, NetGear...).

Fordelen med standard computer hardware er at du kan opgradere den på flere fronter end harddiskene, men også RAM, CPU, PCI-E kort, mm.

Hvis jeg på et senere tidspunkt ønsker flere harddiske, så kan jeg nemt udvide ved at købe en storage controller (PCI-E kort) som understøtter external SAS samt et SAS Disk Enclosure (med 4, 8, 16, 32... slots).
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 15:33 #3
Chalde:

Ja se så er det at jeg gerne så at de to smeltede sammen :)

Hvor meget har det at sige at den ene (synology) er dual core ? Kan QNAP'en fint gøre det jeg gerne vil eller ?

TheBlackKnight:
Så er det en ganske alminelig PC jeg skal have kørende med FreeNAS Ik ? Det bruger da ekstra strøm og fylder en del mere ik ?

Anyway, synes stadig det er ret svært at vælge, men hælder nok til QNAP, kan godt lide der er flere desktops og flere ting man kan oppe i højre hjørne.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 15:37 #4
Er bare bange for at købe noget og blive ked af det fordi det ikke gør det godt nok.
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 15:37 #5
#2 Der er store fordele ved at gå den vej uden tvivl (personligt har jeg også kig på en Gen8, men det er mere i forhold til et lab).
Men der er også ulemper. Det kræver større kendskab og tålmodighed at sætte den op. Den kommer uden nogen form for service hvis der opstår issues. Man skal være klar på selv at opsøge viden om det, hvor mange services på f.eks. Synology og QNAP er Next-next og den færddige "pakke" du får er ofte mere afrundet for slutbrugeren (man behøver ikke sætte sig ind i Raid, mobilapplikationer fungerer ud af æsken, med Synology behøver du ikke engang rode med portforwards længere osv..).

Men har man lyst, tid og viden, så er der større alsidighed ved at bygge selv.
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 15:41 #6
og flere ting man kan oppe i højre hjørne.
Hvad mener du?

Nu er det ikke fordi jeg skal presse dig over i Synology'en, men hvad er det du savner der i forhold til QNAP?
Mest fordi du skriver
Er bare bange for at købe noget og blive ked af det fordi det ikke gør det godt nok.
Avatar billede sessingo Nybegynder
18. maj 2014 - 15:41 #7
Jeg tror de er ret identiske rent funktionalitet mæssigt. Så vidt jeg husker er QNAP en smule dyrere, men du får også en del bedre hardware. Men når alt kommer til alt er det to af de største og bedste producenter af NAS på markedet - så find en du kan lide som er prismæssigt fornuftig og søg efter reviews på nettet efter review, det må være min anbefaling.

Held og lykke!

- Simon
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 16:00 #8
Jeg holder med BlackKnight: Hos Synology og QNAP betaler du en helvedes masse penge for operativsystem og meget lidt for hardware.

Jeg købte selv en DS409Slim som er så sløv at jeg kun kunne bruge den til deling af filer. Satte jeg den igang med caching af billeder, kunne jeg godt glemme alt om at bruge den i 3-4 dage (alt efter hvor mange billeder)

Og jeg kunne godt glemme alt om at installere mere end 2-3 packages inden den døde fuldstændig i performance !!

Så her for 6 måneder siden, købte jeg en Haswell 4570 med 16GB Ram, H87 mobo og 4x 3TB RED diske. Jeg er så heldig at have adgang til Windows 2008 R2 licenser, så jeg køre Domain Server, PLEX Server, WebServer, SQL Server osv..

og via VMWAre har jeg intalleret Xpenology (Hacket Synology) hvori jeg har installeret CloudStation (som faktisk er mega skod har jeg fundet ud af...)

Min "Server" køre faktisk Windows 7 som root OS - men køre 3 virtuelle Win2008 servere og 1 Xpenology. og det fungere perfekt. Havde mit hardware været understøttet af Windows 2008 havde jeg selvfølgelig kørt dét som root.

Hvad fik jeg ud af hele dette cirkus?? :

- Raid5 med 350 MB Read og 270MB Write performance !!!
- CPU/Ram nok til at trække 10 virtuelle maskiner !!
- CPU nok til at PLEX kan transcode 5+ film samtidig !!!
- Masser af IO muligheder
- Masser af opgraderingsmuligheder
- Low power (30watt idle, 50watt ved let brug max 100 watt)
- Alle fordele ved NAS + mere
- Samme pris som en medium Synology/QNAP

Jeg vil anbefale at kigge på Western Digital, særligt deres DX4000 som kommer med 2x2 TB i RAID1, har Windows Storage Server 2008 R2 inkluderet i prisen. Og ellers den HP Proliant da det åbner for 1000x flere muligheder end Synology og QNAP
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 16:03 #9
dog - mellem Synology og QNAP vil jeg vælge Synology fordi deres Apps og Packages er af meget høj kvalitet.

Cloudstation skal man dog passe lidt på med da 1 MB = 2 MB pga. idiotisk REPO replikering... :-S
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 16:04 #10
Chalde:
Prøv at starte begge demoer op, og kig oppe i højre hjørne, synes det er bedre og smartere lavet og der er mere info eller ting man kan, men det er nok bare en småting.

Vedr. bange, vil du mene at begge sagtens kan det jeg gerne vil og mere til, det er mest fordi at ca. 3200 kr. er jo en slags penge så man vil gerne at det virker og kan leve en del år før det er udateret.

Vil du sige at Synology'en har en fordel fordi den er dual core ?

Hvis du skulle vælge en af de to linkede, hvilken ville DU så vælge og HVORFOR ? :)

Sessingo:
Tak for din anbefaling, har brugt mindst 5-6 timer på at søge viden om dem og læse om dem, det er derfor jeg er i tvivl og ikke ved helt hvad jeg skal vælge.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 16:16 #11
Montago:
Kan du få alt det du nævner der for 3500,00 Kr. ? Næppe :) men jeg ville helt sikkert gerne "lege" med det setup :)

Synes ellers at QNAP virker en del mere robust og solidt lavet, og Synology mere pænt look, men måske tager jeg fejl.

Jeg ønsker ikke endnu en computer stående til at støje og bruge en masse strøm, så derfor en NAS som kan supportere 3 stationære PC'ere og 1-2 bærbare at peak, men for det meste en stationær, en bærbar og 1-2 mobiler.
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 16:26 #12
du kan jo prøve at regne lidt på det:

Mit setup koster 3200 kr med 8 GB Ram og uden operativsystem

DX4000 koster 3800 inkl 2x2 TB

Proliant koster 3200

så, cirka samme pris som en Synology eller QNAP, bare meget bedre hardware !

og hvis du læste hvad jeg skrev, så bruger min server 30Watt idle og 50 watt ved normal brug. Og med 140mm blæser + Intel blæser larmer min server på ingen måder !

en Synology / QNap med 4-5 diske bruger mindst ligeså mange watt
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 16:27 #13
... og alle de dedikerede NAS'er jeg har leget med, larmer faktisk ret meget fordi der sidder små blæsere i !
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 16:58 #14
#10 Vil mene den har en fordel ja. Men begge typer CPUer er ikke de mægtigste ydere. De håndtere de almindelige opgaver til fulde, men forvente ikke transcoding til 1080p eller andet (her skal du ud i deres play versioner eller vælge de andre løsninger med hjemmestrik).
Jeg ville vælge Synologyen pga. deres OS, regelmæssige opdateringer af det og konstante udvikling. Dertil at jeg personligt ikke har haft issues, nedbrud eller andet (med undtagelse af et enkelt på en Beta release, se nedenfor) gennem ca. 5 år. Min kører 24/7.

#11 Hardwaren du får er i top. Robust bygget og godt samlet. Nem at komme til at rengøre blæsere m.m. På min er drivebays ligeledes godt konstrueret så hotswaps ikke giver issues. Dertil får du en god service hvis du er nødsaget til at henvende dig til dem (fik løst et issue med min på under 24t efter henvendelse en søndag eftermiddag, og det på en Beta release).

#12 For Synoloy'en er det:
39.35W (Access)
14.29W (HDD Hibernation)
http://www.synology.com/en-global/products/spec/DS414

#13 Hmm. Det er nu ikke min erfaring. Synology smider f.eks. 80mm i de fleste af deres, og deres strøm/blæserstyring fungerer helt fint.
Har min 509+ stående i stuen og reelt kun når den bliver sat på arbejde jeg kan fornemme der sker noget (harddiskene giver mere lyd fra sig end blæserne).

--

Men generelt, så afhænger det hele af hvor nemt du vil have det.
Færdigbygget NAS = Virker ud af æsken, next-next installationer, applikationer kører uden videre, kræver ikke det store at konfigurere.
Hjemmebygget NAS = Kræver mere af dig, ikke alt virker ud af boksen, men til gengæld har du næsten ubegrænsede muligheder.

Personligt kører jeg 2 ting:
NAS til storage og føromtalte ting.
Server til alt det andet "sjove" (Windows Server 2012 r2).
Næste = Synology 1514+ (eller hvad den kommer til at hedde) samt en HP Gen 8 hvor jeg smider en Xeon. Synoen står for iSCSI og HP'en får smækket ESXi på.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 16:47 #15
Montago:
Bruger du så XPEnology eller FreeNAS som OS ?

Virkelig kun 3200,00 Kr. ? 1 rød HDD på 3 TB koster da omkring 1000,00 Kr. ? Ihvertfald de WD Red 3 TB HDD jeg har set og har en af, så har lidt svært ved at se dit setup lavet for 3500,00 Kr.

Men kan forstå det på sin vis er ligemeget om det bliver den ene eller den anden NAS.
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 16:57 #16
læser du hvad jeg skriver ?

3200 kr er for CPU, mobo, Kabinet inkl PSU & RAM
Kabinet: http://www.edbpriser.dk/kabinet/fractal-design-array-r2-mini-itx-nas-case-id-4206557.aspx

Den køre Windows 7 Professional da hardwaren ikke er server-grade og derfor ikke understøttet ordentligt af Windows 2008 Server.

på Win7 har jeg så installeret VMWare Workstation 10.0 som så hoster 4 virtuelle maskiner:

- Server 2008 R2 : DomainServer & DHCP
- Server 2008 R2 : WebServer & VPN
- Server 2008 R2 : Test server
- XPEnology 4.2 : Synology klon til CloudStation osv.

Windows 7 kører derudover også PLEX til hosting af video, billeder og musik... PLEX findes også som klient til Android, IOS og meget mere....

---
WD DX4000 kommer med 2x2 TB HDD + Windows Home Server OS.
--
ProLiant kommer uden OS og uden Diske
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 17:07 #17
...

Køb en Synology og lev lykkeligt med den de næste 3 år... så du nok også klar til at samle en NAS selv og få fordelene der er ved at bygge selv :)
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 17:15 #18
#17 Kører på 5. år med min nu?
Eneste grund til at jeg vil opgradere er, at dens ydelse ikke er nok til iSCSI. Ellers ville den bestemt stadig tjene sit formål lang tid endnu (og kommer nok også til det med sync på en anden lokation).

Men igen. Det kommer naturligvis an på behov. Har man behov for en NAS med Quadcore, 16gb Ram og SAS controller, så er det ikke en færdigbygget SOHO NAS man skal ud i ;)
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2014 - 17:21 #19
det var til Sweet1
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 18:06 #20
Montago:
Jo jo jeg læser skam hvad du skriver, men skal også lige forstå hvad du skriver ik :)

Men nu har jeg så et nyt dilemma, skal jeg bygge den selv ud fra din opskrift, eller en ready-to-go løsning fra QNAP/Synology, og det ender måske med den nemme løsning da jeg har brug for plads her og nu, og ikke har så meget tid til at finde RAM, Motherboard, grafikort osv. lige nu. :)

*******************

Kan lide QNAP for deres desktop og efter sigende skulle de være mere robuste

Kan lide Synology for dens pæne udseende og fordi de åbenbart har god service og gode fora

En nævner at Synology har flere apps end QNAP, enda nogen som QNAP ikke har.

Hmmm bliver sikkert nok Synologyen så, selvom jeg vil savne desktoppen fra QNAP'en :(

Chalde:
Hvad er transcoding og hvad bruges det til ? Kan jeg ikke se 1080p med disse to ?

Synes sku det er svært at vælge :(
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 18:30 #21
Kan se at Synologien også har noget bedre køling af HDD's, den har to store blæsere og der er ikke så meget der dækker for dem ind til diskene.

Så det bliver sikkert Synologien som jeg har linket til, og må leve med den desktop :/

Men måske der er et hack så man kan ændre det, ved i det ?

Evt. ved i hvor man henter gode NAS apps ud over lige dem fra Synology selv :) Forum ?
18. maj 2014 - 20:11 #22
#2 Så er det en ganske alminelig PC jeg skal have kørende med FreeNAS Ik ? Det bruger da ekstra strøm og fylder en del mere ik ?
----------------------------------------------

Nej, det er server hardware. Den er tiltænkt mindre virksomheder med 5-20 medarbejdere. Så den har funktionaliteter som du vil finde i professionelle servere, så som ILO (http://en.wikipedia.org/wiki/HP_Integrated_Lights-Out)

Du kan installere hvilket som helts OS du ønsker: Windows, Windows Server, Linux, BSD, Solaris (IllumOS), Unix, OSX...

Jeg har bare valgt FreeNAS i første omgang, fordi det ikke tager mere end 20 min at installere og sætte op (FreeNAS har et okay Wiki).

Jeg synes ikke den er ikke større end så mange andre NAS bokse.

Brug af strøm kommer an på mange ting - hardware, CPU indstillinger, harddiske typen, harddisk indstillinger, om den er sat til at gå i dvale eller om den køre 24/7, mm....
Avatar billede Blueeyez Mester
18. maj 2014 - 21:14 #23
Jeg har en asustor AS-604t hvilket lører meget fint, men ulempen er den strømforbrug. Her er Synology så gået i krig især med DS414J som bruger 8.5W når harddiskene er inaktive.. DS414 bruger ca 7.5W mere.. Dog har en AS-600 en 2.13 Ghz dual core og 1 GB ram og yderlige kan du sætte op til 2 GB mere ram i den.. Dog er den strømforbrug på ca 24W når harddiskene er inaktive, men når den er aktiv bruger den lidt mindrecstrøm end de andre..

Synes du skal læse mere om nas enhederne individuelt og ser på deres ulemper og fordele..
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2014 - 22:11 #24
Chalde:
Hvad er transcoding og hvad bruges det til ? Kan jeg ikke se 1080p med disse to ?
Transcoding er at lave et format over til et andet (f.eks. on the fly omdanne et format der ikke kan afspilles på en enhed, til et format der kan).
Men det betyder ikke at du ikke kan bruge den til 1080p. Personligt har jeg kun medieafspillere der æder samtlige formater, så transcoding er ikke noget jeg har behov for. 1080p klares helt fint af min aldrende DS509+ til f.eks. WDTV eller XBMC, mens begge du linker til har langt mere power end min nuværende og på ingen måde vil have problemer med at håndtere de rå formater.

Kan lide QNAP for deres desktop og efter sigende skulle de være mere robuste
Har desværre ikke tal for de seneste 2 år da jeg har skiftet arbejdsplads og derved ikke adgang til RMA tal fra vores daværende leverandør, men for +2år siden havde Synology lavere RMA procent. Meget kan have ændret sig, så det kan lige så vel være anderledes idag.

Evt. ved i hvor man henter gode NAS apps ud over lige dem fra Synology selv :) Forum ?
Jeg bruger bla.:
http://missilehugger.com/
http://synocommunity.com/
http://www.cphub.net/
http://packages.pcloadletter.co.uk/
De kan alle browses/hentes direkte fra NAS'en gennem pakkestyrigen.
Dertil bruger jeg Synology's forum:
http://forum.synology.com/enu/index.php
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
18. maj 2014 - 23:38 #25
I skal alle have tusinde tak for hjælpen, jeg må tænke det igennem, for lige nu kan jeg ikke bestemme mig for om jeg skal bygge selv, tage en Synology eller tage en QNAP,

Men bør sikkert vælge Synology da den er pænere, ingen skruer bruges til harddiskene i trays'ne, bedre support, flere apps og den er ca. 400 kr. billigere, og alligevel så kan jeg ikke lade tanken om QNAP være.

I må lægge svar så jeg kan fordele point imellem jer, jer der vil have point.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2014 - 13:44 #26
Svar herfra.