Avatar billede ZeBa Ekspert
16. maj 2014 - 23:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af klon af min HD

Har lige læst i JP, at Acronis True Image (set til 199 kr. hos e-gear.dk) kan oprette en fuld kopi af harddisken på et eksternt drev eller på en dvd.
Og, skriver de: Hermed får du på effektiv vis en klon af din computer, hvilket gør dig i stand til at geninstallere hele din pc, når behovet opstår. Og det går tilmed meget, meget hurtigere end at geninstallere Windows fra bunden, hente endeløse opdateringer og fjerne al den software, som installerings-dvd'en lægger tilbage på din computer.

Så tænker jeg, at det da må fylde afsindigt meget - mit C-drev indeholder 492 GB, og det vil da blive lidt svært at få dem stablet på en DVD - eller er der noget, jeg har misforstået?

Og er Acronis overhovedet det bedste at bruge?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2014 - 00:16 #1
Jeg bruger clonezilla. Det bedste er at have 2 identiske diske (kapaciteten altså) og så lave en 1:1 klon.. Så er disk2 klar til at overtage jobbet med det samme hvis disk 1 dør eller systemet går ned. Hvis systemet går ned kan du jo klone fra disk 2 til disk 1 og det er så det..

Blot husk at koble diskene på sata/esata for at få en høj hastighed..

Du kan os lave en image til en hdd og genskabe ud fra den.. Husk dog den nye disk skal have samme størrelse som tidligere. (Det giver lidt mindre arbejde og mindre sansynlighed for fejl!
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. maj 2014 - 02:04 #2
Det forstår jeg vist ikke.
Når du taler om diske, mener du så DVD?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 08:45 #3
492 gb??
Vil det så sige du har har det hele blandet sammen på dit c drev?
Både Windows, programmer og dine private filer?

Bruger man image princippet, er dette ikke en praktisk løsning, hvis du vil have flere fulde image filer liggende som sikkerhed.
Det vil fylde enorm meget.
Her ville jeg klart anbefale at alle dine personlige filer, og programmer der ikke kommer opdateringer til efter de er installeret, at de ligger på et andet drev, og ikke kommer med i dette image. Alt dette fylder nemlig unødigt.
Dine private filer burde du jo alligevel også have på ekstern harddisk i forvejen.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. maj 2014 - 09:05 #4
Enig med #3

Det kan ikke være på en DVD skive, man er nødt til at bruge en ekstern harddisk.
Eksempel: En 500 GB harddisk, som er fyldt halvt op med data.
En fuld kloning vil kræve en ekstern harddisk på 500 GB.
Et image oprettet af Acronis og som kun indeholder de 250 GB data vil blive komprimeret 50% og vil således fylde 125 GB.
Der oprettes en CD med den fulde version af Acronis, som kan starte PC'en og lægge image tilbage, hvis Windows er gået ned.
Det er en god idé at forny sit image jævnligt, så det indeholder de seneste Windows opdateringer. Ellers skal man opdatere igen, hvis et for gammelt image lægges tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 09:14 #5
#4 Enig. Jeg brugte selv Acoris på XP før jeg opgraderede til Windows 8. Desværre vare min 2011 version ikke kompatibel med Windows 8 så jeg prøver nu med Easeus Todo Backup i stedet.
Jeg havde indstillet indstillet Acronis til at lave image en gang om måneden, da det passer med den cyklus som Microsoft kører deres opdateringer efter.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2014 - 09:17 #6
#2 nej. Snakker om harddiske.

Cd,dvd,blurays er ikke nogle medier jeg vil anbefale!

Det er os en god ide at teste den klon af ens system så du ved alt virker..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 09:24 #7
#6 Ja det er vigtigt at teste. Så vidt jeg huske var der i Acronis en knap man kunne trykke på der hedder "check intrigitet" der tjekker om image og det der fysisk er på disken er identisk.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2014 - 11:04 #8
#7 håber den funktion er fejlfri :-)

Mit bedste råd er at teste klonen du laver på en harddisk.. Virker den så er du sikret og så har du været igennem proceduren FØR uheldet sker..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 11:22 #9
Ja det var den i den periode jeg brugte programmet. Indlæste image to gange på 3 år uden problemer.
Hvordan Acronis virker i den nye udgave ved jeg dog ikke.
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. oktober 2014 - 20:54 #10
220661
Du skrev: "Dine private filer burde du jo alligevel også have på ekstern harddisk i forvejen."
Mener du at have private filer liggende på en eksterne hele tiden og bruge dem derfra?
Jeg har en ekstern, som jeg har en del liggende. Kan jeg ikke bruge den samtidig til at lave et billede?
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. november 2014 - 19:21 #11
Er der nogen, der vil have points?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
21. november 2014 - 22:52 #12
Ikke point.
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. december 2014 - 00:26 #13
x