Avatar billede DC40 Nybegynder
14. maj 2014 - 20:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kodeord program til børn til Win XP.

Min søn på 6 år er lige nu interesseret i at få kodeord på sin gamle Windows XP. For at undgå at login bliver låst ved for mange forkerte forsøg, tænkte jeg på om der er nogen der via DOS kommandoer, kan vise hvordan man bliver spurgt om et kodeord, når man klikker på *.bat filen og den afspiller en lyd ved forkert kodeord og en "slags velkommen til din computer" besked ved korrekt kodeord.
Feks. kodeord på 4 cifre 1234 og få vist en "fejl" ved forkert kodeord. Og man kan vel placeres *.bat filen i Windows startup folderen?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2014 - 20:48 #1
Læg et svar selv her. Og lad være med at spørge to gange om det samme. Dårlig karma.
Avatar billede DC40 Nybegynder
14. maj 2014 - 21:30 #2
Jeg forstår ikke hvad du mener?

Mit ene spørgsmål er omkring et program f.eks. en exe.fil og det andet hvordan man måske kan lave det i XP MS DOS.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2014 - 21:54 #3
Det er samme spg i min optik. Du er reelt ligeglad med hvordan det bliver lavet.
Avatar billede DC40 Nybegynder
15. maj 2014 - 06:51 #4
Det er jeg faktisk ikke. Synes du skal lade være med at kommentere på sagen når du ikke har noget at byde med.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2014 - 08:34 #5
Ok, bat eller exe, så en vbs er ikke brugbar? Ellers kunne du tage udgangspunkt i  http://www.robvanderwoude.com/vbstech_ui_password.php
Sorry, men det er ellers nok det, der har den bedste muligheder for tilpasning (i min optik).
Avatar billede DC40 Nybegynder
15. maj 2014 - 15:44 #6
De eksempler du henviser til. kopierer jeg indhold til en notepad fil og gemmer den med en bestemt file extension?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2014 - 16:01 #7
det er kun halvfærdige eksempler. Jeg ville dog vælge InternetExplorer.Application pga designet.
Den første del er på plads - men den sidste del
Sample VBScript Code
mangler en del *)
De to dele kopieres i rækkefølge ind i en tekstfil, og gemmes fx som adgangskode.vbs
Bemærk, at fx notebook kan finde på at sætte en .txt på af sig selv - den skal væk ved at omdøbe filen bagefter.

*) jeg vil foreslå at den kører fuldskærm så bruger ikke kan se andet før adgangskoden er angivet - og der kan evt laves en luk pc hvis adgangskoden er forkert efter x antal forsøg.
Der skal så også indskrives den adgangskode, du vil teste på.

Når din kode er helt færdig og testet, så kan du oversætte den til exe-fil, så andre ikke kan se kildekoden og adgangskoden i den. http://download.cnet.com/Vbs-To-Exe/3000-2069_4-10625294.html
Avatar billede DC40 Nybegynder
18. maj 2014 - 15:09 #8
Nu har jeg gemt en fil på desktop med indhold fra InternetExplorer.Application  og filnavn og extension er kodeord.vbs
Men når jeg dobbelt klikker på den spørges om åbn eller gem og der sker intet ved åbn?

Har også prøvet den anden uden held. Hvad mangler der og kan det lade sig gøre uden brug af IE?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2014 - 15:37 #9
jeg har lagt en på https://www.dropbox.com/s/b597i1mywsv68w5/adgangskode.vbs
gem den på skrivebord.
Du kan rette i den med notepad - nede i bunden er
strGemtKode = "1234"
ret bare 1234 til noget andet.
Rutinen bliver ved med at køre til der er svaret korrekt - men kan ellers lukkes via jobliste.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2014 - 15:56 #10
jeg har opdateret den, så den kun kører maks 3 gange - derefter opgives bruges, og den rigtige kode vises.
Avatar billede DC40 Nybegynder
18. maj 2014 - 16:43 #11
Har hentet den, men ligesom den anden *.vbs fil bliver den ved med at vises dialogboks med gem og dernæst åbn og sådan kører det i ring. Er det en indstilling i IE, jeg ikke har sat/aktiveret?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2014 - 16:53 #12
Den har som sådanne intet med IE at gøre. Filen skal kunne køre direkte fra skrivebordet.
Jeg har kun testet i win7 & 8, men sætter en xp op til test ca mandag.
Hvilken viruskontrol har du kørende på den maskine, der fejler?
Avatar billede DC40 Nybegynder
18. maj 2014 - 20:14 #13
Okay. Vildt du gør så meget for at hjælpe. Hatten af for det. Jeg bruger Avira antivirus.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2014 - 20:57 #14
testede lige... med en nyfødt xp pro dk sp2 (uden efterfølgende opdateringer) og avast antivirus, så kører det fint.
Jeg kan (xp er jo udgået) ikke opdatere xp, og har derfor ikke .net 4.0 inde, og kan ikke teste med avira.
Hvis du vil, så prøv med avast, og husk at fjerne avira bagefter. Genstart og test adgangskode.vbs bare ved at dobbeltklikke på filen enten fra skrivebord eller stifinder.
Avatar billede DC40 Nybegynder
19. maj 2014 - 21:01 #15
Det vil bare ikke virke på min pc. Æv. Men synes nu du skal have point, da du har været ret så hjælpsom. Jeg må prøve det på en anden pc ved lejlighed
Avatar billede DC40 Nybegynder
19. maj 2014 - 21:02 #16
Så kom med et svar og få dine velfortjente points :O)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2014 - 21:10 #17
Ok, men bare luk selv. Det virker jo ikke hos dig.
Avatar billede DC40 Nybegynder
19. maj 2014 - 21:13 #18
Synes du skal have dine point.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 05:53 #19
Ok, så...