Skal den kun kunne slæbe den bogstaveligt, eller skal der være noget skub i den? Og er det noget skala-agtigt, du roder med?
Der skal være en rigtig god grund til at vælge en DC-motor i dagens DK (også kaldt "børste-motor"). Stort set alt i modelverdenen er AC i dag, altså "børsteløse" motorer, der kører med 3-faser og en forholdsvis kompleks controller. Effektiviteten er langt højere, effekterne er langt højere og batteri-teknologi i dag giver al det smæk, du kan ønske dig.
Tak for svaret. Det skal være en DC motor, da den skal drives af batteri kraft. Jeg kender godt til 3 faset AC motorer, men det er ikke det jeg søger.
Der må gerne være noget skub i "bilen" men det kan jeg vel altid få, hvis jeg først finder ud af hvad det kræver at trække den i første omgang.
Jeg er i lærer som elektriker, så jeg kender til motorer samt DC/AC. Dog ligger formelen for udregning af størrelse/kraft fjern for mig, og kan ikke rigtig finde den i mine papirer.
Derfor spørger jeg her. Jeg håber du kan komme med mere.
En ny Ferrari 458 speciale har et vægt/kraftforhold på 2,13 kg/hk. Rammer du bare 10kg/hk så er den hurtig, da elmotorer jo leverer kraft på en anden måde.
Loven K=m.a (kraft = masse gange acceleration) kan passende være grundlag for nogle overvejelser. Massen kan du jo finde med en vægt og acc. må være en beslutning. Når du så har en værdi for kraft kommer næste spgsm. - hvor stor udveksling mellem motor og bilhjul, -og hvor meget energi vil gå til det, - jeg tror det vil være nemmest at eksperimentere. En snor fra bilen hen over en trisse på bordkanten og ned til et lod, så kan du hurtig finde ud af, hvor meget der skal til for bare at trække bilen. Flere/større lodder vil give acc.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.