Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 10:21 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

SpyHunter4 kender ikke filer?

Har en spritny HP ProBook 450 med i5 processor.
Nærmest omgående drønede tre uønskede programmer ind i PC'en (ved download af Crhome åbenbart). Dem slap jeg hurtigt af med, men efter scanning med SpyHunter4 spørger softwaren mig, om jeg ved, hvad disse filer er til:

anwiwdmx.sys

RTS PCIE READER Driver (RtsPer.sys)

SpyHunter4 ved ikke, om de to filer er skadelige eller uskadelige. Jeg har sat SpyHunter til at scanne PC, hver gang den åbner/tændes, og den bliver ved med at finde det sædvanlige snavs i form af cookies m.m. og så de to filer.
Den sidste er åbenbart en form for driver, men hvad den driver, ved jeg ikke.
Er filerne skadelige? Hvordan får jeg dem så væk?
11. maj 2014 - 10:36 #1
Generelt: Hvilket styresystem ?
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 10:49 #2
Ja, undskyld, det glemte jeg. Det er Windows 8.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2014 - 12:17 #3
Hmm Den der Spyhunter har jeg ikke speciel tiltro til.

Vil anbefale du hellere bruger programmerne Malwarebytes Antimalware og Hitman Pro.

Prøv at gennemfør denne pakke først:

Hent og instalér CCleaner  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php
http://www.eksperten.dk/guide/1605

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.
Avatar billede Minikai Nybegynder
11. maj 2014 - 12:34 #4
Og HUSK ALTID UNDER DOWNLOAD: Kontrollér forudfyldte krydsruder før du trykker på Næste. Forhold dig til dem. Det kan være programmer, som man ønsker at sælge til dig. Første gang, de bruges, viser de noget, der bør rettes. For at kunne rette dem, skal du købe et program, der koster et eller andet. Måske køber du det og kører programmet, og måske ændrer det ikke noget som helst på din maskine. Derfor: Vær kritisk overfor udfylde krydsruder. Fjern afkrydsningen, hvis du ikke kender det program, du kommer til at installere - eller som du udtrykker det: "drønede tre uønskede programmer ind i PC'en". De drønede ikke ind - du bad om at få dem installeret!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2014 - 12:45 #5
#4 Ja det gør man hvis man bare trykker enter uden at se sig for.
Eksemplerne kan være:
Ask Toolbar
MCAffe Security Scan
+ en masse andre toolbars og programmer, som alle synes de har noget at komme med, men som i bund og grund alle er junk!

http://www.spywarefri.dk/artikel/software-vi-kom-til-at-installere-091211/
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 13:38 #6
Tak til alle for svarene. De to filer skal altså slettes, går jeg ud fra?
Skal lige fortælle, at det allerførste, jeg gjorde var at hente AVG, som fungerer udmærket på min bedre halvdels PC, der har aldrig været angreb. Så hentede jeg Chrome, der tog Secure Search med ind, så jeg har måttet slette Chrome igen.
Har nok overset en afkrydset checkboks desværre.
Desværre er der et andet problem. Jeg havde nemlig læst i et forum om AdwCleaner der anbefales i det første svar og hentede det, men det hænger og blokerer for al aktivitet... ?
Kan man ikke starte Windows 8 på en anden måde "bag om" og komme i gang igen?
Må ud i den friske luft et par timer og hente kræfter, men vender tilbage senere.
Tak igen for svar og på forhånd tak for flere.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2014 - 16:04 #7
Fejlsikret tilstand Windows 8 http://www.winhelp.dk/?mod=entry&id=713
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 18:05 #8
Tusind tak for svar igen. Nu er jeg i gang igen. Vender tilbage, når jeg er fri af problemer, eller klar til at kaste mig ud af vinduet (fra en villa) ;-).
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 18:36 #9
CCleaner og Malwarebytes er kørt. CCleaner smed en del ud, og Malwarebytes fandt intet maliciøst.
Mere følger ...
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 19:14 #10
# AdwCleaner v3.207 - Report created 11/05/2014 at 18:38:06
# Updated 05/05/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 8 Pro  (64 bits)
# Username : Jan - SUPERJAN
# Running from : C:\Users\Jan\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8QLR9QYP\adwcleaner.exe
# Option : Clean

***** [ Services ] *****

***** [ Files / Folders ] *****

***** [ Shortcuts ] *****

***** [ Registry ] *****

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v10.0.9200.16537

*************************

AdwCleaner[R0].txt - [1665 octets] - [11/05/2014 10:55:49]
AdwCleaner[R1].txt - [799 octets] - [11/05/2014 18:37:23]
AdwCleaner[S0].txt - [1471 octets] - [11/05/2014 10:58:10]
AdwCleaner[S1].txt - [721 octets] - [11/05/2014 18:38:06]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S1].txt - [780 octets] ##########

Ja, sådan siger AdwCleaner
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. maj 2014 - 20:59 #11
Det som jeg ikke forstår - nu hvor computeren virker igen - det er, at den "kører" så man hele tiden hører den svagt, og den holder ikke op, når låget er lukket.
Oghavd med de to filer

anwiwdmx.sys

RTS PCIE READER Driver (RtsPer.sys)

er de skadelige eller?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2014 - 07:16 #12
Spywarehunter 4 finder filer der ikke eksistere. Prøv at søge på filen på Virustotal, klik på Søg - filen eksistere ikke, endet i Spywarehunter 4.
https://www.virustotal.com/da/file/not/found/

I følge Spywarehunter 4 skulle jeg havde 168 filer på computeren ( malware ). Hvilke jeg ikke havde. http://i.imgur.com/8w0tAQU.png

Pointen med Spywarehunter 4 er at finde inficteret filer på computeren, som det så vil havde penge for at fjerne.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2014 - 07:22 #13
RTS PCIE READER Driver (RtsPer.sys)

Er sikkert en driver til dit lydkort
http://www.herdprotect.com/rtsper.sys-1dfd48bc068e0a8c71e22ef2db7a8cdd28e5f167.aspx
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
12. maj 2014 - 09:34 #14
Mange tak for flere svar.
Virustotal har ingen af filerne i sin database, siger programmets side til mig, når jeg søger på dem. Ergo må de være uskadelige, hvilket passer godt med, at det kan være drivere. SpyHunter trænger nok til en opdatering.
Inden jeg siger tak for denne gang, bruger jeg de næste dage på at lære computeren bedre at kende, eller rettere Windows 8.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2014 - 14:04 #15
Ja du skal bare fjerne den ;-)
Du melder bare tilbage, når den forhåbentligt kører fint for dig.
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
07. juni 2014 - 13:40 #16
Jeg skal have lukket denne tråd, for jeg fandt ud af, at de nævnte filer skal være i systemet. Betjeningen af Windows 8 er det værre med, og jeg har haft besvær med at komme i gang, synes den er længe om at vågne, men nu vil jeg bruge mere tid på at hitte rundt i den. Er vant til, at pc er klar når jeg åbner den (bærbar mac), men sådan er pc verden åbenbart ikke.
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
07. juni 2014 - 13:45 #17
Der står i vejledningen, at man kan klikke accepter svar og give points. Men det kan jeg ikke få øje på... er det varmen?
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2014 - 13:55 #18
Sæt prik i SVAR ovenover den boks du skriver i og klik på OPRET giv dig selv point
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. august 2014 - 07:41 #19
Undskyld mit lange fravær, men jeg hr ike fået gang i pc'en endnu.
Vil dog gerne lukke dette spørgsmål.
mvh J
11. august 2014 - 10:18 #20
Læg selv et [svar] og EFTERFØLGENDE [Accepter] dit eget [svar] ...

Video der viser [AccepterSvar] ->
http://gratisupload.dk/vis/63579/
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. august 2014 - 11:57 #21
Jeg kan ikke se den boks, man skal klikke i?
sidder nu på en PC men kan heller ikke se den på en Mac?
11. august 2014 - 13:51 #22
Lige over boxen hvor du skriver i er der 2 klik muligheder ...

[  ] Kommentar
[ x ] Svar

---

http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. august 2014 - 13:56 #23
Tak for svarene.
Avatar billede janeskildsen Nybegynder
11. august 2014 - 13:57 #24
Tak for hjælpen karise_larry ;-)