Avatar billede AnnaJUJU Nybegynder
06. maj 2014 - 16:19 Der er 7 kommentarer

Vandskade på mobil. Hvad er det mest effektive?

Jeg har desværre tabt min mobiltelefon i et toilet. Da den faldt i vandet skilte den sig fra hinanden så batteriet flød løst i kummen også.
Det jeg gjorde var at putte både batteri og mobilen i en pose med ris fordi det har jeg hørt skulle være effektivt. Men er dette den bedste løsning?

Mit spørgsmål er, hvis du vil redde din mobil hjemme er det så bedst at ligge den på en radiator, eller noget andet varmt, eller er det bedst med rispose tricket?
Hvad er mest effektivt?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 16:35 #1
Hej og velkommen til.
Jeg har haft en mobil i vaskemaskinen et par gange, hvor den overlevede 1 gang.
Når jeg opdagede det skilte jeg mobilen i så mange dele jeg kunne og lagde den ovenpå fyret et døgns tid førs jeg satte strøm på den igen.
Det vigtigste her er at du venter til den er helt tør før du sætter strøm på igen.
Jeg lagde min så der hvor der var huller i telefonen blev vendt opad så fugten kunne fordampe.
Min telefon blev begge gange udsat for sæbe, og anden gang så ville 0 tasten ikke virke længere.
Avatar billede sonalias Seniormester
06. maj 2014 - 16:35 #2
Rispose tricket er det jeg har hørt flest have held med, forskellen er at det er vandsivende og derfor suger lidt af vandet ud (med lidt held). Hvis du smider den på radiatoren er du sikker på at alt vandet fordamper inde i den og der vil sætte sig kalk på elektronikken som så kan kortslutte den :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2014 - 17:23 #3
Nu har du næppe tiden denne gang, med tørring laves effektivt med
http://www.amazon.com/Dry-Packs-Cotton-Silica-Packet-Pack/dp/B0038N30OY
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 17:34 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 17:36 #5
Man kan købe dem i dk også, hvor man får 6 pakker for 99 kr:
http://shop-diving2000.dk/product/silica-gel-packs-1683/?gclid=CL2PxvHPl74CFeHPcgod7A4A8g
Avatar billede milter Ekspert
06. maj 2014 - 17:36 #6
Jeg har brugt næsten præcis samme metode som 220661 med en telefon, som fik ca. 3 minutters ophold i vaskemaskinen. Eneste forskel var, at jeg skyllede den under hanen for at få sæben væk, før den blev lagt til tørring i godt et døgns tid på et viskestykke på en lun radiator.

Den virker stadig upåklageligt her 2 måneder senere.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 17:46 #7
#6 Min nåede også skylleprogrammet 1 gang hvor den virkede efter tørringen ovenpå fyret ;-)
Den gennemførte hele vaskeprocessen.

Det er snydeheldigt det gik godt. Jeg tror at når det går galt, så er det måske fordi man ikke har den fornødne tålmodighed, og lader den tørre helt op inden man kobler strøm på den.