Avatar billede jd4 Nybegynder
06. maj 2014 - 08:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Windows 8 - hvilken version/licens kan flyttes over på en ny pc om nogle år?

Jeg har en XP licens som jeg indtil videre har brugt på 3  forskellige pc'ere  (kun en ad gangen). Tager nu skridtet til windows 8, men vil gerne fremadrettet kunne flytte min licens videre til nye pc''ere. Mit spørgsmål er så, hvilken version/licens af windows 8 jeg skal have fat i for at kunne/måtte dette? Jeg har læst (Googlet) at man godt må flytte OEM versioner fra pc til pc, men er det rigtigt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. maj 2014 - 09:03 #1
Hvis din Windows 8 licens er en OEM version så hører den til den computer hvor på den er installeret. Og hvis computeren står af  dør. Så er licensen også død.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. maj 2014 - 09:10 #2
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2014 - 10:12 #3
Hvis du er studerende, så har de en student-pris på win 8.1 Pro.
http://www.microsoftstore.com/store/mseea/da_DK/pdp/Windows-8.1-Pro-Student/productID.288573500

Ellers tag en oem hvis du ikke er typen, der selv samler pc. Når du køber ny pc er der stort set altid en Windows med.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 16:57 #4
Hvis du har flyttet din xp over på tre forskellige computere er den vel en retail licens, som man jo kan flytte som man vil?

Jeg har selv for ca. halvanden måned siden købt et opgraderings tilbud til Windows 8 pro. På denne opgraderings pakke står der intet om hvilken licenstype det er. Jeg har selv opgraderet fra en Windows XP pro retail. Så mon ikke opgraderingen følger den type licens som den opgraderes fra?
Jeg ved det ikke, og der er vel kun en måde at få det at vide på.
Det er at kontakte Microsoft.

Problemet med at opgradere fra Xp kan være at du på de nyere computere ikke kan få dette system installeret, da hardwaren måske ikke supporter XP, og at installationen derved vil stoppe.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 17:10 #5
Kiggede lige inde på aktiveringen til Windowa 8 pro inde under Denne computer, hvor jeg læste licens betingserne for opgraderingen.
Her står der, at opgraderingen følger den licenstype den opgraderes fra.
Som jeg forstår det, er den oprindelige licens så en retail, så vil opgraderingen også blive det.
Herinde stod der også at man godt måtte flytte licensen til en anden pc, hvis man fjerner den fra den anden pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2014 - 17:13 #6
Hvis du køber en opgraderingspakke, så et det lettest at have et image af en ren maskine at køre ind, og så data fra den gamle via let overførsel. Så slipper du for at køre xp ind og derefter opgradere til win8.
Avatar billede jd4 Nybegynder
06. maj 2014 - 17:46 #7
Tak for de mange kommentarer.
Kan se, at det er windows XP Pro jeg har nu.
Det er ved at være 15 år siden jeg kunne kalde mig studerende, så jeg bliver nødt til at betale normal pris.
Jeg kan fornemme, at det måske er en deadend at tro/håbe på at jeg kan anvende min windows XP Pro som basis for fremtidige selvbygger computere. Det kan jo godt være, at jeg er heldig at kunne installere XP og derefter opgradere til win 8 på denne pc, men nok ikke på den næste og så kan jeg vel ligesågodt købe en retail/full udgave af win 8 først som sidst(?)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 21:19 #8
Den jeg købte var på tilbud da jeg købte den. Mener prisen var 450 kr + fragt, og nej jeg er heller ikke studerende længere.
Det var på proshop jeg købte den, men prisen er steget siden hen:
http://www.proshop.dk/Operativsystem/Microsoft-Windows-8-Pro-VUP-32-64bit-DK-2376469.html
Avatar billede jd4 Nybegynder
06. maj 2014 - 22:28 #9
Tak for svarene, som hver for sig jo er brugbare. Jeg vil gerne fordele points og da er vel kun kan gå til én(?), må det bliver 220661.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2014 - 22:53 #10
Du kan sagtens fordele points mellem flere. Du beder bare om svar fra dem du vil give point og acceptere alle svar.

Mine indlæg har ikke bidraget med mere end de andres , så ønsker de ikke point, lægger du bare selv et svar og lukker tråden.
Er de andre med på at dele lægger jeg også et svar efterfølgende.
Avatar billede jd4 Nybegynder
07. maj 2014 - 09:42 #11
Tak, vil du lægge det som svar?
Avatar billede jd4 Nybegynder
07. maj 2014 - 09:43 #12
ja, det skulle så have været i (i stedet for dig...)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2014 - 10:43 #13
Svar til deling med andre i tråden.