Avatar billede Slettet bruger
30. april 2014 - 15:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nas Disks spinder op "af sig selv"

Hej.
Jeg har fornyeligt købt mig en Synology Nas som egentlig fungere fint. Har bare et problem og det er at diskene pludselig vågner op fra slumre tilstand uden at jeg bevidst ber NAS'en om at arbejde.
Så jeg frygter jo automatisk det værste, og vil derfor hører om der er nogle som kender til en medtode/software/lign til at finde ud af hvorfor den pludselig "vågner"?
Eller er det bare noget en NAS gør?

Per
Avatar billede Blandy Praktikant
30. april 2014 - 15:29 #1
Det gør netværks harddiske som regel, hvis stationen er mapped på f.eks en computer eller andet på netværket. Din pc vil f.eks nogle lave tjek på den mappede drev, om den stadig er online eller tjekke diskplads. Det kræver så at disken starter op på NAS'en.

Min homediske fra TDC gør det samme. Jeg slukker den altid så jeg ikke skal hører den spinne i ny og næ.
Avatar billede chalde Seniormester
30. april 2014 - 17:13 #2
Som #1 er inde på, så kan det skyldes eksterne kilder på netværket der interagerer med den.
Det kan også være diverse services på den (photostation, videostation osv.. der kører indeksering, services til tjek af konsistens på diske osv..).

Brug evt. strømstyring i den til at slukke helt ned for den og så WOL til at tænde den hvis du sjældent bruger den.
Avatar billede kgkg Nybegynder
30. april 2014 - 23:20 #3
En NAS kører som regel vedligeholdes operationer på faste tidspunkter. Min QNAP, har det med at starte lidt over midnat.

Kig i loggen. Og prøv og se om der ikke logges en eller anden aktivitet på et tidspunkt, hvor du lægger mærke til at diskene starter op.
Avatar billede MADOlsen Forsker
01. maj 2014 - 10:25 #4
Hvis du er nervøs for, om diskaktiviteten skyldes, at der er uvedkommende, der er "brudt ind" i den, så prøv at pille netværkskablet ud. Hvis den så stadig gør det samme, er det nok, som nævnt i flere af de andre kommentarer, noget vedligehold, indeksering etc.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2014 - 21:33 #5
Okay. Tak for jeres svar alle sammen. Bruger den bla til alle mine film som bliver afspillet via min raspberry pi, så kunne forestille mig at den også er en del af skylden.
Blandy hvis du skriver et svar, så kan du få point, du var jo den første der skrev :)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 09:42 #6
Fandt ud af at det er mit Sonos System som tjekker hver 3 time ca.
Da ingen har oprettet et svar gør jeg det selv