Avatar billede basoda Nybegynder
16. august 2001 - 22:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Notepad i Windows 98

Jeps mig igen.
Nu vil jeg gerne vide noget om det lille program Notepad (Det kunne faktisk være et hvilket som helst andet tekstbehandlingsprogram).

Hvad sker der når jeg starter programmet?

Når jeg gemmer en fil på en \"diskette\" f.eks. test.txt?

Og hvad sker der når jeg trykker på en tast til at det kommer frem på skærmen?

Mange tak!
Avatar billede sukos Juniormester
16. august 2001 - 22:52 #1
Det et et simpelt tekstbehandlings program
Avatar billede sukos Juniormester
16. august 2001 - 22:53 #2
Kan med et godt resultat opdateres til notepad+ :
http://www.mypeecee.org/rogsoft/
Avatar billede nil.dk Nybegynder
16. august 2001 - 22:54 #3
Når du starter programmet, åbnes en lille simpel teksteditor

Når du gemmer en fil på en diskette, kan du åbne den igen og læse/skrive

Når du trykker på en tast, sender tastaturet et signal til pcen der sender det videre til skærmen
Avatar billede sukos Juniormester
16. august 2001 - 22:54 #4
Som standard kan du jo se at der ikke er mange knapper at lege med, når du sidder og skriver.

Størrelsen på den fil som kan åbnes med notepad er også begrænset. Kan ikke lige huske hvor stor den kan være.
Avatar billede hotpop Novice
16. august 2001 - 22:57 #5
eller prøv med new wordpad: ftp://212.10.124.79/newwordpad.zip den er kanon :)
Avatar billede sukos Juniormester
16. august 2001 - 22:57 #6
http://www.mypeecee.org/rogsoft/notepad.html

hvis du vil ha\' nye muligheder for at associere filtyper med notepad. Bruger den selv.

Avatar billede basoda Nybegynder
16. august 2001 - 23:01 #7
Nej nej nej. Nu misforstår I mig.
Jeg vil gerne vide noget om den fysiske proces. Det man ikke ser.
Avatar billede egede Nybegynder
16. august 2001 - 23:03 #8
Når du gemmer en fil på en diskette, så ændrer du på nogle meget små magneter...

Når du trykker på en tast sender nu signaler ned til computeren om at du har trykket på tasten (i form at det binære talsystem tror jeg vidst), som så tolker oplysningerne, gemmer dem i rammen og sender den ud på skærmen

Er det der du vil hen?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
16. august 2001 - 23:03 #9
Der sker det at du ved at trykke på musen og/eller tastaturet sender elektriske signaler igennem din PC.. disse udfører de forskellige funktioner (simpelt sagt)..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. august 2001 - 23:05 #10
>>Hvad sker der når jeg starter programmet?
Programmet indlæses i memory, og tegner et billede på skærmen. Windows overtager herefter styringen og sørger for at musebevægelser og tastetryk bliver sendt til programmet, der så fortæller windows hvordan dens \"billede\" skal se ud.

>>Når jeg gemmer en fil på en \"diskette\" f.eks. test.txt?
Programmet beder windows om at oprette en fil test.txt, og fylde den med en strøm af data som programmet også overgir til windows, som videresender det til filen, og windows lukker den herefter.

>>Og hvad sker der når jeg trykker på en tast til at det kommer frem på skærmen?
Den tekniske (forenklede) forklaring er at windows opfanger at du har trykket på tasten. Den ved hvilket billede er aktivt og dermed hvilket program, der skal have tastetrykket. Windows lægger En besked til programmet om at der er afgivet et tastetryk og hvad tast, der er trykket på. Windows afgiver herefter tid til de kørende programmer, så de kan få tømt deres meddelelser. Programmet modtager beskeden og beder windows om at tegne bogstavet i dens vindue.

Håber det var hvad du bad om.
Avatar billede egede Nybegynder
16. august 2001 - 23:05 #11
Du skal nok lære lidt om AMW\'er og desmå ICC\'ere (tror jeg de hedder) først...
Avatar billede basoda Nybegynder
16. august 2001 - 23:12 #12
Jeg er under Datafagtekniker uddannelsen og er i gang med at skrive en rapport. Det er derfor jeg er interesseret.
Jeg må skuffe jer lidt, jeg synes ikke at jeg har fået nogen svar endnu... Jeg vil gerne komme lidt mere i dybden med det.
Avatar billede egede Nybegynder
16. august 2001 - 23:13 #13
Ved du hvad en AMW er?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
16. august 2001 - 23:13 #14
Har I ikke nogle bøger på den uddannelse?
Avatar billede egede Nybegynder
16. august 2001 - 23:14 #15
Vi har en fysikbog der omhandler magnetisme (nu fysik 5), der er lidt hjælp der... Altså hvis man er lidt kreativ, og kan se sammenhængen...
Avatar billede egede Nybegynder
16. august 2001 - 23:15 #16
nil.dk -> havde ikke set din kommentar...
Avatar billede basoda Nybegynder
16. august 2001 - 23:22 #17
Jeg har fundet en smule om det på:
http://www.pcguide.com/intro/works/exampl.htm
Avatar billede stone Forsker
17. august 2001 - 00:24 #18
jeg har en bog som hedder: PC Drives & Memory Systems med en forklaring og en skitsering af hvad der sker ved lagring af data på disketter.
jeg kan maile det til dig!
Avatar billede basoda Nybegynder
19. august 2001 - 15:13 #19
Det må du meget gerne. Du kan maile den til:

basoda_world@hotmail.com
Avatar billede egede Nybegynder
19. august 2001 - 19:37 #20
stone, jeg vil også gerne have et eksemplar hvis du gider: vida@ofir.dk
Avatar billede stone Forsker
19. august 2001 - 21:45 #21
er sendt..sendt i gif format (467.16kb)
Avatar billede basoda Nybegynder
19. august 2001 - 22:58 #22
Jeg kan ikke bruge det til noget...
Mange tak alligevel...
Det var kun tonnybrandt\'s svar jeg kan bruge til noget, så han får de 100 points.
Mange tak til alle!