Avatar billede rsalomon Juniormester
14. marts 2014 - 10:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opslag

God fredag

Jeg sidder lige med et Excel ark, hvor jeg vil have arket til at finde en bestemt værdi:
Når jeg skriver en tekst f.eks. "Januar" i celle T1 på side 1, skal der vises en værdi for den pågældende måned i celle C35 på side 3.

Værdien den skal finde er i række 40:

Måned (B36)
Produktion (B37)
Budget (B38)
% - Fordeling (B39)
% - afvigelse (B40)

På forhånd tak
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
14. marts 2014 - 11:00 #1
T1: januar
U1:=VOPSLAG(T1;B36:B40;5;FALSK)

Så returnerets B40, hvis der i T1 står januar og hvis der i B36 også står januar.
Avatar billede rsalomon Juniormester
14. marts 2014 - 11:31 #2
Hvorfor skal man bruge "Falsk"?

Det er i hvert fald det der er gået galt ved mig.

Det virker nu, og du får point.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. marts 2014 - 09:54 #3
Falsk sikrer at man finder den eksakte opslagsværdi. Hvis falsk ikke bruges, så finder excel "det næste bedste" eller med andre ord det opslag der kommer tættest på.
Det har specielt stor betydning hvis man laver opslag i en liste der ikke er sorteret.
I mit tilfælde bruger jeg altid denne parameter, men der kan selvfølgelig være tilfælde hvor "det næst bedste" er i orden.