Avatar billede TrineMK Nybegynder
12. marts 2014 - 18:39 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kamerabånd til pc/harddisk

Hej eksperter.

Jeg står og vil gerne overspille 24 gamle videokamera bånd.
Nogle af dem står der Hi8 på - og de er alle sammen samme størrelse, ved så ikke om det er en betegnelse for bånd-typen ??
Nå, men er det noget man kan gøre selv - også for dummies ? for det koster jo en formue..

Hvis i er så søde at svare mig- så skriv meget gerne som hvis i skulle forklare en 3 årig hvordan, for jeg kan simpelthen ikke gennemskue tingene når jeg søger på google, når man ikke liiige er teknik nørd :P

Mvh. TrineMK
Avatar billede kurtba Ekspert
12. marts 2014 - 21:02 #1
Hi8 er en betegnelse for båndtypen. Så dit første problem, inden man evt. anviser en løsning, er at oplyse, om du har noget, som kan afspille disse bånd, samt hvad det er. En decideret afspiller, kameraet som de blev optaget med eller?
Man kan ikke mere købe nye kameraer og afspillere til denne type bånd.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. marts 2014 - 21:27 #2
Har du stadig selve videokameraet?
Hvis ikke, er du nødt til at købe et brugt. Ellers er der ingen mulighed for at komme videre med projektet. I millioner af hjem over hele verden (inklusiv mine forældres) ligger der Hi8 bånd, som ikke længere kan overføres, fordi disse populære videokameraer forsvandt meget pludseligt i slutningen af 1990'erne, da de digitale videokameraer dukkede op.

Men hvis du har kameraet endnu - og hvis det stadig reagerer, når du sætter et bånd i, så kan projektet fortsætte. :)

I så fald skal du forbinde kameraet til en dims (som typisk kaldes en video capture enhed/kort/grabber). De billigste af slagsen er typisk grabberne, som koster 2-300 kr:
http://www.avxperten.dk/audiovideokabler/phonokabel/k%C3%B6nig-phono-til-usb-adapterkabel-(inkl.-software).asp

Ofte er de lidt dyrere enheder (bokse) til 500-1500 kr lidt mere stabile, og de har bedre software og flere valgmuligheder:
http://www.pricerunner.dk/pl/180-2716481/TV-kort/Terratec-Grabster-AV-300-MX-Sammenlign-Priser

Kablerne, som skal forbinde dit kamera til din grabber/boks har du måske allerede. Ellers kan de normalt købes ret billigt i næsten alle større supermarkeder:
http://www.showmecables.com/images/catalog/product/s-vhs-y-cable.jpg

(Det hvide og det røde er til stereolyden. Det sorte kabel er til video og kaldes "Super VHS" (S-VHS). Som regel findes der også et gult kabel (kaldes "Composite" eller "sammensat" videokabel), som man også kan bruge. Men det sorte kabel har bedre billedkvalitet.

Når du har forbundet det tændte kamera (med Hi8-båndet i) og er klar til at overføre video fra kameraet til computeren, skal du sørge for at vælge følgende indstillinger i det program, som følger med din capture-enhed:

Video mode: PAL (eller PAL-B)
Audio: Typisk kan man vælge WAV eller (L)PCM
Resolution: 720x576 (eller 576i)
Format: MPEG (eller MPEG2)

Dette skulle gerne give dig en form for signal på din computerskærm som tegn på, at signalet fra kameraet opfanges korrekt.

Lav dog altid først en lille test-overførsel for at se, om både lyd og billede er OK, inden du går i gang med at overføre et helt bånd til computeren.

De filer, som gemmes på din computer kan hurtigt blive ret store. Capture-programmet giver sikkert mulighed for, at du kan gemme videoen i et format, som fylder (meget) mindre. Gør dét, men gem den store oprindelige fil, indtil du er sikker på, at kvaliteten af den "nye" fil er lige så god.

Der findes mange gode gratis programmer som f.eks. VidCoder, Handbrake, XMedia Recode, Freemake Video Converter eller Windows' eget Movie Maker, som også kan gøre dette. Mange programmer, f.eks. Movie Maker giver også mulighed for at beskære videoen. Typisk er der jo meget blandet indhold på hjemmevideo-bånd, som enten skal skæres væk eller gemmes som et nyt klip.

Gem helst i MP4 filformatet med samme billedstørrelse (720x576). Hvis du også bliver bedt om at angive en bitrate (et cirkamål for, hvor meget plads på harddisken, der ofres per sekund af videoen), skal denne være på mindst 2500 kbps. I Movie Maker kaldes dette også "PC-kvalitet".

Din(e) færdige MP4-fil(er) kan afpsilles på de fleste enheder. Men du skal selvfølgelig sørge for, at have mindst én backup af samtlige filer, for dette videomateriale er jo helt unikt! ;-)
Avatar billede TrineMK Nybegynder
14. marts 2014 - 16:43 #3
Tak for svar :)
Jeg har et videokamera der kan spille båndende- kan ikke huske hvad det helt præcist er for et, da det endnu ligger hos min søster, men tror det er sådan et : http://o2e.batano.com/sadan-tilsluttes-et-videokamera-til-en-mac
Ved ikke hvor meget betydning det har, ud over det vigtigste selvf. at det kan afspille båndene, så langt er jeg med, at jeg skal have det :D Og der er også kabler med.

Derudover skal jeg så bruge helt præcist ??

1 x videocapture enhed/kort/grabber

Er det det hele ??

Og er det så noget selvf. dummies kan hitte ud af ?
Avatar billede eurositi Ekspert
14. marts 2014 - 17:32 #4
Umiddelbart kan jeg svare ja til dine spørgsmål, men...

Kameraet, du har linket til, er digitalt videokamera - ikke et analogt. Hi8 kamerabånd er ikke digitale. Jeg vil derfor foreslå, at du lige tager et af båndene med ud til din søster for at checke, at båndene rent faktisk passer til kameraet, hvis ikke du er helt sikker.

Sony har dog lavet nogle smarte kameraer, som KAN afspille Hi8 bånd og sende signalet ud i digital form. I så fald sker overførslen til Mac sandsynligvis med et såkaldt Firewire kabel (fulgte nok med kameraet, men ellers kan det købes).
Vi krydser fingre og håber, at det er sådan kamera, din søster har liggende. ;)

Men hvis IKKE bånd og kamera passer sammen, er du desværre nødt til at undersøge brugtmarkedet for Hi8 kameraer, hvis du vil videre. Jeg tror, at både Hitachi, JVC og Philips lavede mange af disse kameraer i 1990'erne.

En anden mulighed er, at betale et firma for at få båndene digitaliseret:
http://www.videotildvd.dk/video8-hi8-digital8-minidv.html
- Googl efter "digitalisering" og "Hi8" for at finde flere priser.
Avatar billede TrineMK Nybegynder
14. marts 2014 - 17:49 #5
Jeg ved båndende passer til ;) Det er det vi plejer at bruge til at se båndende på :) Så langt så godt, derudover er det en asus bærbar jeg har og ikke en heldig MAC ejer, linket var bare fordi jeg faldt over det og synes det var lige netop det kamera min søster har .. ;)

Endnu engang tak for svar @eurositi - det ku være lidt fedt at give min mor alle de gamle optagelser på harddisk i 50 års gave, så håber virkelig det lykkes ;)
Har kontaktet nogle ... jeg skulle slippe med 2500 kr.- har nemlig hele 24 bånd ! Så hvis man nu kunne selv - var det lidt mere overskueligt ;)

Så jeg skal bare investere i sådan en :
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/lyd-og-video/tv/radio-tunere/terratec-grabster-av-300-mx-usb?cid=911205000000 ?

Er det nok ?
Avatar billede TrineMK Nybegynder
14. marts 2014 - 17:50 #6
Og undskyld jeg er lidt fattesvag :P , men vil jo heller ikke investere i noget hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre eller JEG ikke kan hitte ud af det ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2014 - 19:20 #7
Ja, det burde være nok, idet der også følger program med til selve optagelsen.
Jeg har selv noget tilsvarende men lidt billigere fra samme firma, som jeg har brugt til såvel vhs som hi8 bånd
http://www.pricerunner.dk/pl/180-2583903/TV-kort/Terratec-Grabby-USB-Sammenlign-Priser
Der følger også softwareprogram med. Formentlig det samme, som du selv peger på.
Jeg har været ganske tilfreds, og det er rimeligt nemt at gå til.
Eneste problem var at den optog i sorthvid indtil man lige fandt det sted, hvor man skulle ændre en standardindstilling.
Får du det problem må du lige vende tilbage, så kan jeg nok finde en forklaring til dig.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. marts 2014 - 14:59 #8
Lige for at opsummere de tekniske indstillinger:

1)
"Dimsen" bliver mellemstation mellem computeren og kameraet. Den er nødvendig, fordi båndene (ligesom gamle VHS videobånd) ikke er digitale, og fordi din computer ikke selv kan fortolke analoge signaler.

2)
Brug det sorte S-VHS stik og dertil hørende kabel i stedet for det gule (Composite) hvis muligt.

3)
Optag i 720x576 (eller 768x576) billedopløsning
Format: PAL (eller PAL B) i forholdet 4:3
Video Input: S-VHS (eller til nød Composite)
Audio: Bare vælg dét, som virker! (Lav lille overførsel først)
Video optageformat: MPEG2 (eller AVI, men det fylder meget mere)

4)
Angiv destinationsfilens navn, så du let kan finde den igen.

Tip:
Nogle programmer har en funktion, så overførslen selv stopper efter et angivet tidsrum. Så hvis du f.eks. ved, at båndet varer en halv eller en hel time, kan du sætte programmet til at stoppe overførslen automatisk efter f.eks. 60 minutter. Så kan du lave noget andet imens.

5)
Du vil efter optagelsen have en videofil med et navn i stil med "hjemmevideo1.mpg", som nok er ret stor. Indlæs den i Windows (Live) Movie Maker og eksportér den som en MP4 fil.
Avatar billede TrineMK Nybegynder
17. marts 2014 - 12:16 #9
Nu sidder jeg her med
-kamera (Sony video Hi8)
-S-video kabel
-Dazzle video creator HD

Og troede egentlig jeg var godt kørende... MEN inde i Pinnacle importerings studio skriver den "intet imputsignal" Og aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ??? HJÆLP ! :(

Jeg har sat kameraet over på afspil og prøvet og play og stoppe flere gange ??
Avatar billede eurositi Ekspert
24. marts 2014 - 20:22 #10
... Og du har naturligvis valgt Composite / S-video som video inputsignal i programmet?

Nu har jeg ikke selv en Dazzle, men så vidt jeg ved, hedder capture-enheden DVC100. Der må være en "Options" eller noget, hvor du vælger  input signaltypen.

Hvis programmet svigter dig totalt, har jeg et bud på et udmærket alternativt program, som også kan fungere sammen med Dazzle'en: AVS Video Recorder, som jeg selv har brugt en del:
http://www.avs4you.com/AVS-Video-Recorder.aspx

Træls, men ingen grund til at give op, nu hvor du er kommet så langt.
Avatar billede TrineMK Nybegynder
24. marts 2014 - 23:41 #11
Tusind tak alle sammen - har været en kæmpe hjælp og jeg kunne i lørdags give min mor en helt unik gave af 24 stk. Hjemmevideobånd overspillet til harddisk :-D for sølle 650kr i stedet for de 2500 som det ville koste det billigste sted jeg havde fundet, nu er jeg gået i krig med VHS båndene med hjemmesiden og så er alle de gamle optagelser sikret, ;-)  nu er det "store" spørgsmål ... Hvordan gir jeg jer point ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2014 - 19:54 #12