Avatar billede mortenRHJ Nybegynder
05. marts 2014 - 10:40 Der er 7 kommentarer

Tilgå en server

Hejsa
Som dummy har jeg brug for lidt assistance.
I et netværk bestående af en Dlink DSN1000 router, en SBS2008 som DC og en 2008r2 som intern notes server.

Jeg kan tilgå SBS serveren via RDP m.v., men jeg kan ikke hitte ud af hvordan jeg tilgår 2008r2 serveren.

Nogen ideer ville være velkomne.
Avatar billede Blandy Praktikant
05. marts 2014 - 12:39 #1
tilgå???? Altså via RDP på server 2008?

Er ikke sikker på hvor du render i problemer henne og hvad du vil helt præcist.
Avatar billede mortenRHJ Nybegynder
05. marts 2014 - 12:46 #2
Prøver at beskrive

1 - Jeg sidder hjemme og skal lave noget på min sbs server. tilgår denne via 80.xx.xx.xx og alle er glade og lykkelige.

2 - Hvis jeg skal direkte til notes-serveren kan ovenstående ikke anvendes, den rammer sbs-serveren. Jeg er for dum til at forstå hvordan jeg får fat i den. Ydermere hvis man via en notesklient skal tilgå denne eksternt fra - hvordan får man den gjort "synlig"

Håber det var lidt mere forklarende.
Avatar billede Blandy Praktikant
05. marts 2014 - 12:55 #3
Hvis du bruger samme ip som sbs, så vil den jo ramme den server. Du skal nok have routed den port/ip din server er på via din router.

Men igen der er ikke meget information i hvordan du har sat det hele sammen derhjemme.

Går ud fra at hver server kører hjemme hos dig, på 2 seperate fysiske maskiner ikke?
OG det lykkes dig at tilgå din sbs via internettet til din privatadresse?
Avatar billede mortenRHJ Nybegynder
05. marts 2014 - 13:37 #4
Hjemme tilgår jeg sbsserveren der står på arbejde via rdp på en given IP 80.xx.xx.190

Det ville jeg gerne kunne med den anden server. (det er 2 fysiske servere på samme net)

I den medleverede dokumentation fra TDC på Bizbasen snakker de om ekstra LAN ip adresser der hedder 80.xx.xx.193 & 80.xx.xx.194 Den offentlige IP er 80.xx.xx.190

Kan man bruge ovenstående til at tilgå den? I givetfald - hvor i en router skal dette angives (terminologien er ikke helt klar for mig)

Hvis der ønskes mere data spørg endelig ind.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
05. marts 2014 - 18:25 #5
Hvorfor ikke bare tilgå Notes-serveren via SB-serveren?
Avatar billede mortenRHJ Nybegynder
06. marts 2014 - 09:07 #6
Jo det er da muligt, men omstændeligt.
Og det ville jo ikke løse problemet med at få notesklienter til at tilgå databasen.

Ellers må du være lidt mere specifik :-)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
08. marts 2014 - 17:34 #7
I øjeblikket har du i routerens NAT nok videresendt port 3389 på adresse 80.x.x.190 til din SB-server.

For at lave RDP til Notes, kan du videresende f.eks. port 3390 på 80.x.x.190 til port 3389 på Notes-serveren. Du skal så i RDP-programmet skrive 80.x.x.190:3390 som fjerncomputer.

Til Notes-klienten skal du have port 1352 på 80.x.x.190 videresendt til Notes-serveren.

Hvis routeren supporterer det, bør du filtrere trafikken, så det kun er din hjemme-IP-adresse der kan komme ind gennem routeren. Ellers vil alle fremmede der scanner din IP-adresse kunne se, at der er åbent for RDP- og Notes-trafik, og prøve at hacke sig ind.