Avatar billede htx98i17 Professor
03. marts 2014 - 20:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

HDMI kabel

Jeg søger et HDMIkabel som kan trækkes i Ø20mm flexrør i murene.
Flexrøret er  Ø15mm indvendigt.

kablet skal være 10 meter

Nogen som har en ide om hvor sådan noget kan skaffes til en overkommelig pris?
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. marts 2014 - 21:00 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2014 - 21:08 #2
Hvordan får du det i uden at klippe i det? Stikket er jo for stort til at trækkes gennem ræret.
Havde en kabel kanal ikke været bedre?
Avatar billede htx98i17 Professor
04. marts 2014 - 08:12 #3
Det er netop derfor jeg spørger her :)
der må være andre der har nogle erfaringer.

Jo en kanal havde været ønskværdigt, men det er der ikke i muren.

Jeg har fundet følgende:
http://www.av-connection.dk/?PGr=576&ML=785

Som det eneste der MÅSKE måler max 15mm når huset adskilles.
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
05. marts 2014 - 00:29 #4
Umiddelbart ville jeg droppe at mure det inde... Du får noget af et problem hvis det knækker i selve stikket.

Men når du nu spørger, så har Harald Skrald nogle fine HDMI-kabler. Bruger dem selv. Og husk - der er ikke forskel på billedkvaliteten på dyre og billige og guld- eller sølvbelagte HDMI-kabler. Kun selve kvaliteten af fx stikkets holdbarhed er forskellen.

Når du vover dig ud i at mure kablet ind ville jeg nok købe et af dem der kan dreje 360 grader i stikkene og har stofledning. Så  får du den bedste holdbarhed. Så mindskes risikoen for at knække stikket også.
Avatar billede htx98i17 Professor
05. marts 2014 - 06:44 #5
kan dem i harald skrald komme igennem et 15mm rør ?
Avatar billede MADOlsen Forsker
05. marts 2014 - 09:53 #6
#kagemanden701  Spørger siger vel ikke noget om, at mure noget inde. Som jeg læser det, vil han trække HDMI-kablet i eksisterende flexrør i en eksisterende mur (noget som jeg i øvrigt også har overvejet, men umiddelbart har droppet igen, pga. nogle af de samme problemstillinger som spørger har).
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
05. marts 2014 - 20:06 #7
Ok. At trække det i en eksisterende mur eller en ny er vel det samme. Faktum er at de er muret inde, og hvis de går i stykker bliver det noget værre rod. Derfor anbefaler jeg at man enten lægger det i panelet - det har jeg gjort. Man kan få fræset en rille på indersiden af panelet. Jeg har så fredet ud til kanten, der hvor stikket nu skal ud.

Men hvis det absolut skal være i et flexrør, så tror jeg bestemt at dem fra Harald Nyborg kan bruges. Det er dem jeg bruger i panelet.
Avatar billede htx98i17 Professor
05. marts 2014 - 20:14 #8
Flexrøret går i muren fra tv-ophængshøjde og op på loftet. Derfra skal hdmikablet trækkes helt ned i kælderen hvor teknikken sidder.

Et andet hdmikabel skal trækkes samme sted fra og op på loftet. hen over loftet og ned i et flexrør i et andet hjørne af stuen.

Hvis harald skralds er max 15 mm i på alle led, så kan det bruges.

men mit spørgsmål går på om nogen ved hvor jeg kan få sådan et kabel der er max 15mm
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2014 - 20:15 #9
Man kan jo også købe en kanal der ligner en fejeliste og sætte dem på fodlisten. Denne kan jo åbnes, og kablet puttes i, så det er gemt væk nemt og let tilgængeligt.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/El/kabelclips-og-Isolering/Kabelkanal-kvart-46327/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2014 - 20:16 #10
Nå ok. Fik ikke opdateret. Så duer kvartlisten ikke.
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. marts 2014 - 08:07 #11
#7 Det er vel ikke så meget anderledes, end at jeg har trukket flere hundrede meter ethernet- og antennekabel i flexrør i mit hus. Går et af dem i smadder, jamen så hiver jeg kablet ud af røret, og trækker et nyt i stedet...
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
06. marts 2014 - 14:01 #12
Troede det bare skulle være i ét rum, hvilket ville være besværligt. Men hvis det skal på tværfag etager, så er det løsningen :O)

Kør ned i Harald Nyborg og se hvad de har ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
04. juni 2014 - 19:59 #13
Tak for deltagelsen, desværre har jeg ikke fundet et kabel der er lille nok.
Avatar billede HuZa Nybegynder
06. juni 2014 - 11:26 #14
Avatar billede HuZa Nybegynder
06. juni 2014 - 11:31 #15
Løse stik til lodning - http://www.av-cables.dk/hdmi-stik/