Avatar billede clarajb Nybegynder
23. februar 2014 - 12:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

WD Mycloud til storage

Hej!
Jeg sidder i den situation, at min macbook air er løbet tør for plads. Jeg er studerende på Ingeniørhøjskolen og skal derfor have mange forskellige simuleringsprogrammer på min computer, hvilket jeg ikke har plads til i øjeblikket.

Jeg overvejer derfor at anskaffe mig en trådløs harddisk, og er faldet over WD Myclouds (jeg har brug for ca. 2 TB). Jeg kan dog ikke gennemskue, hvorvidt dette vil løse mine problemer, da jeg på oversigten over min computers lagringsplads kan se, at det kun er omkring 40 GB  ud af de i alt 120 GB, jeg kan flytte til en ekstern harddisk (musik, fotos og dokumenter), mens resten står som "Andet".
Jeg vil derfor høre, om det overhovedet vil hjælpe mig at købe en NAS (f.eks en WD Mycloud, men kunne også være noget andet), eller om det ikke vil forbedre min situation det helt store?

Allerhelst ville jeg jo gerne have opgraderet mit SSD, men jeg har fået at vide at dette ikke kan lade sig gøre på en macbook air (i hvert fald ikke officielt).

Jeg håber, at der er noget derude der kan hjælpe mig :)

Vh Clara
Avatar billede sve80 Nybegynder
23. februar 2014 - 14:01 #1
Når din SSD kun er på 120Gb, og du bruger en del forskellige grafiske programmer på din MAC, er der ingen tvivl om at styresystem  + programmer fylder størstedelen af disken. Dette kan ikke flyttes til andre steder end på MAC'ens indbyggede SSD. Jeg tænker at dit behov og dit valg af computer ikke rigtigt harmonerer.
Jeg har selv en 3Tb WD MyBookLive (NAS) med WD MyCloud adgang (så jeg kan tilgå min NAS derhjemme uanset hvor i verden jeg er) og det virker sådan set også fint nok - men at kalde det storage på lige fod med HDD/SSD lagerplads kan man ikke. Hastigheden hvormed jeg kan tilgå filerne er i høj grad noget jeg ikke er herre over, og typisk synes jeg det er MEGET langsommere end min uploadhastghed hjemme ved NAS'en og den aktuelle downloadhastighed på det sted, jeg befinder mig.

WD MyCloud fungerer meget godt hvis du i ny og næ skal hente lidt fra det - men hvis du skal arbejde koncentreret med det i dit studie, og vi taler gigabyte-filer kan jeg bestemt ikke anbefale det.

I din situation tror jeg at jeg ville overveje tre muligheder:
1. Anskaffe et SD-kort (skal være et af de hurtige kort, ikke de allerbilligste) med den mængde hukommelse du mangler. Den vil stikke lidt ud i siden på din MAC, men det kunne jeg nok leve med.
2. Som 1, bare med en hurtig USB-stick.
3. Anskaffe mig en anden computer, med mere lagerplads.

At bruge internet-skyen til primær storage til det, du sidder og arbejder med, ville jeg nok afskrive, da jeg simpelthen ikke har tålmodighed til at sidde og vente på at få downloadet og uploadet større filer...
Avatar billede sve80 Nybegynder
23. februar 2014 - 14:04 #2
... Og hvis det er 2 Tb du skal bruge hele tiden, ja så er det nok en 2 Tb ekstern (USB 3.0) harddisk der nok er eneste reelle løsning.
Avatar billede clarajb Nybegynder
23. februar 2014 - 14:51 #3
Ok. Nej, det er helt sikkert ikke en optimal løsning jeg har med min mac, men jeg vil gerne se om jeg kan undgå at skulle investere i en ny computer! Ved du, om det stadig er muligt at tilgå musikken via iTunes, hvis musikken ligger på et sd-kort? Eller kan man måske rykke hele musikbiblioteket derover, inklusive iTunes?

Jeg kigger på et sd-kort med 256 GB, class 10. Indtil videre tror jeg det vil være plads nok, og så kan det være jeg må opgradere min computer hvis jeg får råd engang...
Avatar billede sve80 Nybegynder
23. februar 2014 - 15:17 #4
Jeg tror at sådan et SD-kort vil være den bedste her-og-nu løsning. Der er intet til hinder for at du lægger din musik derpå.
Avatar billede clarajb Nybegynder
23. februar 2014 - 15:36 #5
Super. Tusind tak for hjælpen!