Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2014 - 09:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

LG NAS N4B2 raid5 "problem"?

Hej,

jeg har netop erhvervet mig en brugt NAS server.

jeg ved ikke så meget om den, eller NAS I øvrigt, - så jeg spørger måske "dumt", men husker på min gamle lærer, der sagde "der finds ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar".

Jeg er ved at sætte den op med raid5, - da der er 4 X 1T HDD I den, er det vel en ok løsning, - og da den kan hot swappes, vil der ikke være nedetid når/hvis en disk skal skiftes, - men - - - det har nu taget den 20 timer, - uden at der er sket noget, - der star godt nok "volum1 - please bee patient - creating", - men mit første spørgsmål er: hvor tålmodig skal jeg være? og, - hvis den er kørt I skoven, hvad gør jeg så? - og, skal diskene formateres før man kan lave raid5, - for jeg ved ikke mere om den, end at den blev reinstalleret inde jeg fik den....

håber på "kloge" svar :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. februar 2014 - 11:32 #1
Hej.

  Når du intitialiserer RAID'et skal de formateres. Og med en 4*1Tb kan det godt komme til at tage en rum tid, så der er ikke andet at gøre, end væbne dig med tålmodighed. Noget andet er også, at et NAS, der er til at betale for private, sjældent er bestykket med et raketskib af en controller - som regel mere over i retning af en let forkølet Velo Solex. ;-)

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2014 - 11:58 #2
Hej CRrog, -

tak for dit svar, - men :-) nu er en LG N4B2 ikke need i den aller biligste del af rækken af hjemme NASer som jeg ser det, - den kostede kr. 10.000 for 3 år siden(har set fakturaen), og koster i dag kr. 6.000.

men, - jeg prøver at væbne mig med lidt mere tålmodighed, - ved bare ikke hvornår jeg skal give op...

BDW, hvor finder jeg en grundig gennemgang af HVORDAN jeg burger alle dens mange faciliteter????

Overvågning
Hjemmeside
Fildeling
hjemme-backup
og, ja, hvad kan den mere?

den medfølgende, er den same som den der ligger på nettet, men den hjælper kun lige med opsætningen når du pakker den ud.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. februar 2014 - 12:37 #3
Mange af de features, der bundles med enhederne, er ikke specielt godt dokumenteret - det er mere et spørgsmål om at lege med dem og finde ud af udnytte det.

Men det TAGER tid at initalisere 4Tb....
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2014 - 00:36 #4
Den har nu kørt i 35 timer, - min tålmodighed er sluppet op, -

FORSLAG?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. februar 2014 - 22:00 #5
Hmm... har du prøvet at stoppe den og undersøge, om den skriver noget i en log?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 00:46 #6
Jeg har kun lidt I system loggen,  -

LG-NAS avahi-daemon[6538]: Invalid query packet.

jeg troe at det er mig der har rodet lidt rundt, og set på noget jeg ikke kunne medens den forsøger at lave raid.

Jeg har I dag, - reinstalleret systemet, - fortaget INGEN ændringer, - men raid5 har nu kørt 13½ time, - og jeg fandt I en meget grundig "owners manual", at det "kun" skulle tage mellem 4-6 timer, - så?

Men, - jeg har nu besluttet mig for at ringe LG op I morgen, - for jeg kan heller ikke installere den sidste "nye" firmware, - så de må fortælle mig hvad jeg gør forkert, eller hvad der er galt....

Vender tilbage her med deres "løsning" :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2014 - 00:56 #7
Jeg erfarede at den installations cd der fulgte med, kun kunne bruses som fresbie :-)
Det der skal bruges til en ren ny installation hentes her, - så kan der både laves raid5(I løbet af en halv time), - og den henter sku selv ny firmware, - nice.....

http://www.lg.com/dk/support-produkt/lg-N4B2ND4#software
filen heder:
firmware-ns2_b2b_common_10072.zip

Desværre lever den ikke op til mit krav, - så jeg må nok se mig om efter en anden, måske nyere.

Tak for guidens :-)