Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 17:14 Der er 16 kommentarer

Optimal brug af hardware

Hej.

Jeg har, efter min egen opfattelse, en relativt hurtig computer, hvis man kigger på det hardware der er i den. :P

Men føler oftest, at den ikke arbejder helt optimalt.
Altså langsomt.
Det er oftest når jeg bruger tunge programmer så som Adobe after effects eller laver film i Steam movie maker.

Hardware liste:

ASUS SABERTOOTH Z77 Motherboard.
Intel Core i7-2600K 3.4GHz 8MB S-1155.
KINGSTON 16GB 4x4GB Kit 1600MHz DDR3.
Corsair TX Series 750W TX750M 80+ Bronze.
2TB Seagate Barracuda5900.3 64MB SATA2.

Hvad kan det skyldes, den er så langsom?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 17:17 #1
Din disk er med statsgaranti en flaskehals.
Som minimum OS over på en SSD og er pengene til det, så en SSD der er stor nok til at du kan cache det video, du arbejder med på den!
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 17:21 #2
Det vil sige, at jeg skal ha to HDD og jeg køre mit OS på den ene og mine programmer på den anden?

Eller prøv at forklare det. Så en nørd uden den store forstand på IT også kan forstå det ;)
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 17:22 #3
Enig med #1 eller i det mindste en 7200 Omd. harddisk.
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 17:25 #4
MEn vil stadig gerne ha en mere uddybende forklaring. Er stadig ikke helt sikker på hvad i mener.. :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 18:35 #5
Der er to muligheder:

1. Læg din Windows på en (forholdsvis lille og forholdsvis billig) SSD og video m.v. på din nuværende. Det vil give et betydeligt løft, men det kan blive bedre...

2. Køb så stor en SSD, som muligt (min. 256Gb), sammen med din nuværende disk. På SSD'en skulle du have plads til både Windows, de fleste programmer og som minimum kunne have de video-klip, du arbejder med. Det vil give dig et ret voldsomt løft i forhold til, hvad du oplever lige nu.
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 19:29 #6
har to SSD i min maskine nu.
En på 2TB som jeg har mit Styresystem (windows 7) og alle de programmer jeg bruger på.
Den anden er på 300GB Hvor jeg har vigtige tekst dokumenter og billeder på.

Er det forkert?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 20:10 #7
Du har med næsten 100% sikkerhed ikke en 2Tb SSD og næsten også det samme hvad den på 300Gb angår! En SSd er en disk bygget op omkring faste RAM blokke og hvis dit styresystem er på den langsomme 2 Tb harddisk jeg mener den model du har er på under 6000 omdrejninger og den ikke er delt op i partitioner så kan den ikke køre hurtig! når du installerer et program på din harddisk ligger der fragmenter spredt over hele Harddisken derfor skal man i modsætning til en SSD disk De fragmentere.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 20:22 #8
Sådan har jeg delt min 2Tb Harddisk op og når jeg sørger for ordentlig oprydning tager den 90 sek. fra start til den kører.
http://gratisupload.dk/vis_billede/707550/
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 20:23 #9
Det er en 7200 omdrejninger.Disk
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 20:23 #10
okay så istedet for hdd skal jeg købe sdd? :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 20:26 #11
Jeg må give poko1 ret: 2Tb som SSD betyder et prisskilt på små 25.000,- i dagens Danmark. Du har nu nok to ganske almindelige harddiske med plader og læse-/skrivehoveder.

Men begynder du at skifte ud, ville jeg opbygge det præcist som jeg skitserer oppe i forslag 2 i #5.
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 20:28 #12
Ja, jeg tror også jeg har taget fejl, det er almen. HDD
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 20:43 #13
Hvis dit Budget ikke kan klare det og den på 300Gb er en 7200 omd. så ville jeg bytte om og have styresystemet på 300Gb'en
Så meget fylder alle de programmer jeg kører på C: Drevet
http://gratisupload.dk/vis_billede/707551/
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 21:00 #14
Hvis nu jeg køber en SDD til omkring 1000,-
Skal jeg så køre mit styresystem på min HDD og mine programmer fra min SDD ?
Eller hvordan vil i gøre det ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 21:08 #15
Styreprogrammet absolut på SSD Disken den er i den grad hurtigere!
Avatar billede Roneklindt Novice
16. februar 2014 - 21:11 #16
så har faktisk ikke så meget at bruge min HDD til Hvis jeg køber en SDD?