Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 03:43 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Windows 8: Hvilke programmer skal man bruge for at beskytte sig mod virus, adware mm?

Jeg har forsøgt at komme af med en fandens masse djævelskab, og trods hjælp fra mange flinke mennesker er det ikke lykkedes, så nu orker jeg ikke mere, men geninstallerer Windows 8.
Men det har jeg gjort før, og så efter en måned eller to har jeg problemerne igen.
Så nu beder jeg til, at nogen kan fortælle mig ALLE de programmer, jeg skal bruge. Jeg bruger nu:
Malwarebytes
CCleaner
AVG 2014
AdwCleaner
Er det nok, eller er der andre, jeg bør bruge?

Og noget andet: Jeg har installationsfilerne til en masse programmer. Hvis jeg bruger dem efter at jeg har geninstalleret, risikerer jeg så, at de er inficeret?

Er der andet, jeg skal være opmærksom på???

HJÆLP!
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 03:46 #1
Glemte at jeg også bruger de to her:
adblock-plus
updatechecker
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2014 - 04:58 #2
Jeg har et Internet security sikkerhedsprogram som sikkerhedsprogram samt Secunia PSI til at holde mine programmer opdateret. Jeg har ikke noget malware på min computer !

Updatechecker
Please note that not all programs are supported.
http://www.filehippo.com/updatechecker

Secunia PSI holder alle programmer opdateret.

Hvis det kun er AVG antivirus free er der ikke nok beskyttelse. Et antivirus program giver ikke nok sikkerhed på computeren, man skal enten udvide med andre programmer som foreksempel ThreatFire der er gratis og køre i realtime i modsætning til Malwarebytes free der kun scanner on demand, eller købe et Internet Security program, de koster ikke en bondegård idag.

ThreatFire
http://www.threatfire.com/about/

E gear.dk
http://e-gear.dk/sikkerhed/internet-security.html
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2014 - 14:13 #3
Det er en fejl at tro at den hellige grav er velforvaret, bare fordi man køber et program til at passe på computeren.
Man er nødt til at være kritisk før man klikker løs på nettet.
Opdateringer er vigtigt. De fleste har Windows til at hente opdateringer automatisk og installerer dem også, Men hvad med de programmer der knytter sig til browseren. Her fejler en del, og specielt programmet Java og til dels Adobe Flash er vigtige at holde opdateret, da hackere typisk bruger huller i disse til at få adgang.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2014 - 14:27 #4
#3 enig, selv om en computer er godt sikkert, skal man stadig være opmærksom på hvad man klikker på og downloader.

Køber man en ny bil idag, er den fyldt med sikkerhedsudstyr, men man er vel opmærksom, når man køre derude i trafikken.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2014 - 14:35 #5
#4 Jo det er man vel generelt.
Prøvede at hente det Secunia du henviste til, men får det ikke til at virke :-/ Under boot får jeg en script fejl, når den skal vise de programmer der skal opdateres. Har du en ide til hvad der kan være galt?
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 14:47 #6
#3: Men programmerne kan vel ikke skade.
Jeg hører tit nogen sige, at man skal være forsigtig, men ingen der siger, hvordan man kan være forsigtig. Må man ikke bruge nettet til andet end vejrudsigten (på DMI vel at mærke) og tv-oversigten (på dr.dk vel at mærke)?
Hvad gør du helt konkret for at være forsigtig? Sjette sans? Jeg aner i hvert fald ikke, hvad jeg skal gøre.
Men i går begyndte Malware at advare mig en gang i sekundet eller mere mod at gå ind på 162.210.192.22 og 162.210.192.26, så dem undgår jeg da i det mindste. Men er det så dem, der forsøger at snyde mig, eller er det andre, som forsøger at sende mig derind?

Jeg vender tilbage til de andre kommentarer, når min hund har luftet mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2014 - 15:05 #7
#6 Programmer der hentes fra andre sider end dem der har udviklet programmerne kan indeholde ekstra indhold der påvirker din brug at pc.
Det kan være ting som du bliver redirected når du søger på en specifik side mm. I grelle tilfælde kan man man være uheldig at ens computer bliver overtaget, og fortrolige oplysninger kan bruges af disse.
Det sker dog heldigvis sjældent, men det med at man ser en masse reklame sider (popup) er ikke ualmindeligt.
Sjette sans??
Når jeg henter noget fra nettet jeg vil bruge på computeren gør jeg  flere ting. Dels bliver filen scannet med både Avast free og Malwarebytes. Er det noget jeg aldrig har hørt om før, kan jeg finde på at uploade filen til Virustotal eller tilsvarende side for at tjekke indholdet. Og for det tredje, så klikker jeg aldrig på noget der bare popper op på den side jeg aktuelt er på.
Ser det spændene ud, så laver jeg en manuel søgning på det, og finder flere oplysninger om det, før jeg gør noget som helst.
Det er måske meget at gøre ud af det, men det er den måde jeg har gjort i en længere periode. Og det har virket fint.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 22:46 #8
"Programmer der hentes fra andre sider end dem der har udviklet programmerne kan indeholde ekstra indhold der påvirker din brug at pc."
Men nogle gange kan det vel også være vanskeligt at se, om det virkelig er producentens hjemmeside.
Hvis jeg fx googler avast free, så få jeg både www.avast.com og avast.da.softonic.com og afterdawn.dk, og her kunne jeg da godt komme i tvivl - hvis jeg ikke tilfældigvis kendte softonic.

De ikke ualmindelige reklamer, du nævner, er det også fx nogen med "Din computer er i fare", "Din computer er langsom" osv.?

Hvordan bærer du dig ad med at scanne en enkelt fil med Malware?

Installerede avast free - og Chrome smuttede med, vistnok uden at jeg overhovedet blev spurgt.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 22:49 #9
Jeg prøvede at tjekke en exe på virustotal, men hvad betyder Opdagelseforhold 2-28, og det her
DrWeb     Adware.Downware.1699     20140216
ESET-NOD32     a variant of Win32/CNETInstaller.B     20140216
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 23:06 #10
Og når jeg forsøger at starte avasti free, får jeg denne besked:
Programmet kunne ikke starte, fordi sideomside konfigurationen er forkert - plus en hel masse andet uforståeligt vås. Jeg begriber ikke, hvad der foregår inde i hovedet på folk, der kan finde på at skrive sådan noget udforståeligt lort, med mindre de laver det kun for personer, der arbejder med IT på fuld tid.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. februar 2014 - 23:07 #11
Og nu er Malware så vågnet op igen og praler uafbrudt om alle de sites, som det har forhindret mig i at gå ind på.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2014 - 08:48 #12
#5 styresystestem ;-) ! Eventuelt billed af problemet. Jeg har oplevet at Secunia PSI kan give problemer i W8.1 Jeg har selv Secunia version 3.0.0.9016 installeret på en Windows computer med W8.1 og havde problemer i begyndelsen, men det fungere fint nu.

Secuina PSI skulle i følge deres hjemmeside ikke være kompatibel med W8.1 http://secunia.com/products/consumer/PSI/sys_req/

Prøv at køre det med administrator rettigheder, det har nogle gange løst nogle problemer i W8.1 med nogle programmer.
http://i.imgur.com/d9hA93I.png

#8 Men nogle gange kan det vel også være vanskeligt at se, om det virkelig er producentens hjemmeside. !!!

Hvordan bærer du dig ad med at scanne en enkelt fil med Malware
Højre klik på filen, vælg program til at scanne med.

Programmet kunne ikke starte, fordi sideomside konfigurationen er forkert http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-windows_programs/kan-ikke-%C3%A5bne-nogle-af-mine-windows/0620633d-357c-4461-9b12-0fd9676dca57

Og når jeg forsøger at starte avasti free, får jeg denne besked
Er du nu gået over til Avast.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2014 - 09:11 #13
@220661 Prøv denne vejledning, forstil dig at det er Secunia i stedet for kaspersky. Vejledningen skulle kunne bruges i alle styreststemer.
http://windows-8-1.blogspot.dk/2013/09/Tried-To-Install-Kaspersky-Internet-Security-in-Windows-8-1.html

@ZeBa Du har vel brugt Remove tool til at afinstallere AVG.
http://www.avg.com/us-en/utilities
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2014 - 13:04 #14
#13 Jeg kører XP sp3 så det burde ikke være et problem.
Har førsøgt lidt af hvert, men har fjernet programmet igen.
Bruger selv Update Checker, som finder de vigtigste programmer der er tilknyttet browseren, så det laver jeg ikke om på nu. Skal jo snart overgå til andet system på denne pc, så det vil jeg ikke bruge mere tid på.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2014 - 13:12 #15
#8 Ja lige disse programmer skal man bare holde nallerne fra. De er kun ude på at få fingrene ned i din pung, og få penge for ubrugelig software.
Når man skal scanne en fil efter hentning, så skal man som pixxel så fint skriver højreklikke på filerne, og her vil så både dit antivirus program og Malwarebytes være en mulighed.
Med hensyn til Virustotal, har jeg nogle enkelte gange oplevet det der hedder "falske positiver" i deres scanning, hvor nogle enkelte mener filen er inficeret, og hvor rigtig mange skiver den ikke indeholder snavs. En nærmer undersøgelse ved scanninger påviser så der er tale om et falsk positiv.
#9 Så vidt jeg husker er det opdagelsesforhold et svar på at ud af 30 scannere har 2 af dem fundet at filen er inficeret. Men jeg kan ikke lige huske det 1005 da det er et stykke tid siden jeg brugte scanneren.
Avatar billede ZeBa Ekspert
27. februar 2014 - 01:11 #16
Hvem vil have points?
Jeg takker mange gange for alle jeres gode råd, men når jeg prøver at bruge dem, så ryger jeg for det meste ind i nye problemer af både den ene og den anden art, så skal jeg gøre det, og når det ikke virker, så skal jeg prøve noget andet, så skal jeg downloade et program, og når jeg forsøger at downloade det, så bliver jeg sendt rundt på halvdelen af verdens servere.
JEG ORKER IKKE MERE.
Det kan ikke passe, at jeg skal bruge mere tid på at få lortet til at fungere end på det, jeg købte det til - at arbejde på det.
Og ligegyldigt hvad jeg gør, som kommer der vel som sædvanligt virus eller hvad fanden det er om en måned igen.
Men nu har jeg 4-5 antidittenogdatten programmer, og hvis de ikke kan klare det, så må jeg geninstallere windows - det er efterhånden hurtigere.
Men undskyld mange gange, at jeg har taget jeres tid - og endnu en gang tak for hjælpen.
Og PLEASE spørg mig ikke om alt det, der gik galt.
27. februar 2014 - 06:34 #17
... der er jo altid det med SNUSFORNUFT når man færdes ude i (internet)verden  ;-)

www.spywarefri.dk/artikel/software-vi-kom-til-at-installere-091211/
Avatar billede ZeBa Ekspert
27. februar 2014 - 15:06 #18
Jeg er ikke så modtagelig for humor lige for tiden :(
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2014 - 18:21 #19
#16 Hvis min hjælp til dig ikke har været brugbar, springer jeg over på point.

Jeg ved ikke lige hvor det går galt for dig, men frygter måske at du kommer til at trykke på diverse links der bare pludseligt popper op på skærmen, som evt fortæller at du har problemer med din pc. Disse programmer er i langt de fleste tilfælde fup og svindel, og du skal helt holde dig fra dem. Begynder man at trykke på disse link, så starter snebold effekten, hvor du vi få flere og flere af dem, og til sidst er de ikke til at holde ud.
Avatar billede ZeBa Ekspert
27. februar 2014 - 18:41 #20
#19: Som sagt kan jeg efterhånden ikke finde ud af, hvad der er op og ned i det. Men jeg glemte helt at skrive, at problemerne faktisk er væk, selv om jeg ikke kunne bruge/følge alle rådene, fx er det ikke lykkedes mig at få avast til at fungere, selv om jeg fulgte det link, jeg fik, og de råd, det førte til.
Så jeg har ikke overblik over, hvem der har hjulpet mig, så jeg fordeler imellem alle dem, der svarer her.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2014 - 18:53 #21
Ok. Så lægger jeg et svar her for de råd jeg har kommet med.
Så må du vurdere hvor meget det evt har hjulpet dig.