Avatar billede Schjarmer Nybegynder
15. februar 2014 - 17:44 Der er 13 kommentarer

Byg selv

Dav jeg har snakket men noglen jeg gamede med på en server, de mente at jeg skulle tag og få mig en ny pc til at spille på, har kigget lidt rundt og fundet ud af at man skal bygge slev.

mit spørgsmål er så hvad skal jeg komme i den(ved ikke special meget om pc'er generelt) så jeg søger hjælpe, mit bugde ligger på mellem 5 og 7.ooo kr, tager i mod alt hjælp indtil vider

tak på forhånd
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2014 - 17:53 #1
Du sparer som regel ikke noget ved at bygge selv, men du har mulighed for selv at bestemme hvad der skal i "kassen".

Der er for eksempel en her:http://topdata.dk/product.asp?product=9194
Du kan selv ændre på konfigurationen på siden.
Oven i prisen kommer der et beløb til et evt. oS
Avatar billede Jernbanemanden12 Nybegynder
15. februar 2014 - 17:56 #2
Der er meget delte meninger, om man skal bygge den slev, eller bare købe. Sande gamere bygger selv.
Du siger, at dit budget er mellem 5000-7000, det lyder godt. Idag kan man nemlig samle en computer billigere, end for fem år siden.
Som processor (Hjernen og hjertet i din pc) Skal du nok have sådan en her https://www.fcomputer.dk/hardware/cpu/intel/core-i3-4130-3.4-ghz-processor-lga1150(2).html
Og som ram, kunne jeg forstille mig, at du har ret mange programmer åbne på en gang. Så 5-6 gigabite ram. Som motherbord, kan du få hjælp af en supporter, når du står nede i butikken. Han7hun kan forklare dig, hvad man kan putte i hvert motherboard. Som harddisk, kan du nøjes med 500gb. Det kan sagtens fungere, har selv det antal i min pc. Dit graffikkort skal vel være godt ikke? Jeg har et forslag, du kan selv kigge lidt efter et Nvidia Geforce grafikkort, så kan du selv bedømme, hvilket et du vil have. De kan nemlig koste alt fra 900-5100kr. Dit styresystem kan klares med en Win 7 Home premium 64bit disc.
Og så er vi ved at have alle tingene på plads. Resten bør du nok kontakte en suppoter omkring, da jeg ikke kender alle og enhver ting du skal have i. Men endnu engang, tror jeg altså, at u kan få mere for pengene ved bare at købe en mærket pc. Kan du ikke selv høre forskellen, En relativt svag processor til 810kr. Og så med grafikkortet kommer du op på yderligere 1500 eller noget. Og med ram er det sgu nok 1000, og med win 7. 700 kr. Og med dit motherboard er det 1800-2200, og med din harddisk 1000. Kan du ikke godt se, at du så ville få mere ud af, at købe en almindelig pc til 7000, som har det hele pakket i sig? Jeg tænker bare, at hvis du ikke rigtig ved så meget om computere, skal du nok undersøge sagen lidt mere:) Dette er ingen kritik, bare mine personlige råd. Ønsker dig held og lykke med det hele!
Avatar billede Slater Ekspert
15. februar 2014 - 18:08 #3
En i3 og 5-6 GB RAM i en gamercomputer? Ah, vel?

Jeg byggede en computer der stadig er bedre end det til under 7000 for 4 år siden.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2014 - 19:44 #4
#3
Det var da et fantastisk brugbart råd! Kunne du så ikke fortælle alle, hvad det er for et rumskib, du byggede fir 4 år siden, så han kunne få lidt inspiration i stedet?

#0
Start med valg af CPU. En i5 er nok standarden til en gamerspand i dag. Al den hastighed på den, du har råd til.
RAM får du nok mest for pengene i et 8Gb kit. Lad være med at gå efter ekstrem-RAM, når det er første gang du bygger.
Bundkort vælger du en af de "solide"; ASUS er som regel en helgardering.
Diske fordeler jeg altid selv som OS på en ikke alt for stor SSD og så resten i en stor, billig harddisk.
Når de dele er købt, tæller du resten og kigger på grafikkort. Om det er Gforce eller Radeon er ligegyldigt - det handler mere om religion end reel forskel.
OS (din Windows) ville jeg lige undersøge om ikke du kan genanvende den på den nye maskine, hvis ikke den er helt antik.

De bedste hilsner
Avatar billede iNd3x Nybegynder
15. februar 2014 - 20:27 #5
https://www.komplett.dk/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1354590&su=213C3C9F-2337-44F8-85DB-C2A79F343FC5

Jeg har sat en computer sammen for dig her, den koster 7281,- med windows 7, læs kommentarerne til de enkelte dele, og bid mærke i at dette er et eksempel på en kraftig computer. Den kan gøres mindre kraftig efter budget.
Avatar billede Slater Ekspert
15. februar 2014 - 20:30 #6
#4: F.eks. den fra topdata i #1. Jeg havde selv foreslået denne:
https://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=127821
- Men det er ret præcist det samme.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2014 - 20:34 #7
#5
Den har en ældre CPU og et noget langsommere grafikkort end den jeg linker til i #1.
Hvad er ideen i det.?
En SSD har ikke stor effekt i en gamer - den giver ikke flere FPS
Avatar billede iNd3x Nybegynder
15. februar 2014 - 20:42 #8
SSD har impact på loadtider til spil og alle programmer samt OS. Det har kun i sjældne tilfælde indflydelse på FPS i spil.
Sandt!
Men, eftersom der bliver smidt relativt mange penge i den, så er 500kr. til en ssd ingenting når man tænker på hvad man får ud af den. (Hvis du ikke selv har SSD så har du ikke erfaret hvor lækkert det er, og så skal du ikke fraråde andre fra det)

Grafikkortet er en tand mindre, og billigere, han kan vælge at opgradere, CPU -samme svar

Man skal altid huske at pengene bliver brugt på et eller andet, den ene eller anden ting giver forskellige fordele i den samlede computer.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2014 - 21:07 #9
Jeg fraråder ikke nogen noget som helst!
Jeg forstår bare ikke at du anbefaler en gamer der absolut vil give lavere FPS end den jeg linker til?
Det er rigtigt at han bare kan opgradere, men der var et budget på 7000,-
Avatar billede Schjarmer Nybegynder
15. februar 2014 - 21:22 #10
wow tak den kigger jeg lige på
Avatar billede Schjarmer Nybegynder
15. februar 2014 - 23:37 #11
tak for jeres forslag de har hjulpet meget
Avatar billede iNd3x Nybegynder
16. februar 2014 - 10:21 #12
Hvis du har spørgsmål til hvordan man konkret samler osv. så kan du spørge her, eller fx se nogle youtubere der også gør det godt. Et eksempel kunne være "linustechtips" Men der er uendeligt mange jo ;)
Avatar billede Schjarmer Nybegynder
16. februar 2014 - 10:30 #13
jeg siger tak for nu vil selvfølgelig skrive igen hvis jeg får bruge for hjælp den salgs youtube ikke kan :)