Avatar billede Wink Nybegynder
14. februar 2014 - 02:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vedr. ESD/Statisk Electricitet?

Goddag herinde.
Har 3 spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med at få løst.

1: Hvilke krav bør der stilles til en leverandører af ESD-følsomme komponenter?

2: Hvad må der, og hvad må der ikke findes på en ESD-sikret arbejdsplads/arbejdsområde?

3: Hvilke komponenttyper skal ESD-beskyttes?

Håber at høre fra nogen inden så længe

Mvh Wink
18. februar 2014 - 10:21 #1
1. At komponenterne bliver håndteret og pakket korrekt.

2. Papir og plastik (heruder nylon, og diverse skum former) er no go.
Organiske matrialer kan ikke lades op, f.eks elastikker. Og keramik kan heller ikke lades op.

3. Alle. Ja trafor, spoler og modstande, kan du hoppe over.

Lidt generelle ting, vær ops på:
Rengøring af arbejds pladsen, der skal bruges rengørings midler der ikke efterlader en hinde. f.eks glasex, gjorde ikke tidligere.
Test af arbejds plads hver uge / eller månede. Armbånd og fodlænker hverdag, hvis ikke hvergang man går ind i området.
Lige så snart man står ved bordet eller sidder, skal man have armbånd på.

Og Vigtigt!
Når der arbejdes med høje spændinger, er armbånd og fodlænke livs farlig!
Så når der arbejdes i strømforsyninger og skærme - Ingen armbånd eller fodlænke.

Ren nysgerrighed, hvad er det du skal have gang i?, ikke at du skal afsløre detaljer om arbejds sted mv.
Avatar billede Wink Nybegynder
24. februar 2014 - 08:28 #2
Ja takker for dine svar, er det dog muligt at du kan uddybe 3. lidt mere i forhold til hvad der skal indgå og hvad der kan springes over?

Er fornyelig startet under uddannelse som It-Supporter (Grundforløb)
24. februar 2014 - 18:12 #3
OK. Når du arbejder med IT.

Er svaret på spørgsmål 3, at du skal beskytte alt!
Undtagelserne er, hvis man arbejder i strømforsyninger og skærme (gl CRT skærme), at så er armbånd no go.
Skal du sætte fiber kabler (Lysleder), kan du droppe ESD. Men ellers skal ALT sikres. Også vis du kun skal skifte en hotswap disk.

Nogle vil måske påstå, at det ikke passer, men det gør det så. F.eks. jeg arbejder b.la. med enterprise / highend storage kasser, og programmerne, kommer og spørger om man nu også har taget armbåndet på.

Hvis du altid, ESD sikre dig, er du på den sikre side.

Problemet med ESD, er ikke de skader du oplever her og nu (go/no-go). No-go ser man ikke så tit. men de ESD skader, der giver degraded/ustabile systemer, med periodiske fejl, er meget værrer.

ps. jeg har mere end 20 års praktisk erfaring på dette emne.
Og jeg har jordet lærer på de tekniske skoler.
Avatar billede Wink Nybegynder
23. april 2015 - 13:46 #4
Lukket