Avatar billede dichael Nybegynder
13. februar 2014 - 11:55 Der er 1 kommentar

Spørgsmål til RAID 5

Hej

Jeg har en NAS som i dag indeholder 2x2 TB diske. Nu skal pladsen udvides og jeg overvejer 2x2 TB diske mere, men det er så meningen at de alle skal kører RAID 5. For at få en vis sikkerhed med for nedbrud af en disk. Vigtige data er der selvfølgelig lavet backup af.
Her opstår spørgsmålene så, som jeg ikke synes at jeg kan finde nogen endegyldige svar på via google.

1. Kapaciteten af de 4 diske i RAID 5 vil være ca. 6 TB ik?

2. Kan RAID 5 Arrayet bygges op uden at miste data fra de 2 diske jeg har i forvejen?

3. Hvis ikke 2. kan lade sig gøre, kan man så lave et RAID 5 på 2 diske og så kopiere data over fra en disk og så udvide Arrayet med den tomme disk og så videre til den næste?

4. Styresystemet er Windows 2003 Server R2 SP2 er der nogen begrænsninger der på drev størrelser, eller kan jeg oprette en stor NTFS partion på 6 TB?

På forhånd tak.
Michael
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. februar 2014 - 12:10 #1
1 jo

2 afhænger af hvilken NAS -teknuisk set kan det sagtens implementeres både med NAS online og offline mens det sker. Forvent dog ikke normal performance mens det står på.

3 jeg vil tro de fleste ikke implementere RAID5 på 2 disk - da raid1 her er klart at foretrække - men måske er det implementeret alligevel på nogle NAS - du har jo en pointe i at det i dit tilfælde ville det være brugbart.

4. Ved ikke - men vil tro det - Microsoft kaprede jo en del folk fra Digital hvis udemærkede styresystem VMS har kunnet rigtigt længe.