Avatar billede thek Nybegynder
09. februar 2014 - 17:21 Der er 14 kommentarer

Kopier DVD til harddisk optager/afspiller (Ennovia EDC-11R)

Hej.

Jeg har nogle købte DVD'er som jeg vil kopier over på en harddisk, som er sat til en digital boks(Ennovia EDC-11R). Når jeg bare kopier alle filerne fra mappen VIDEO_TS over på harddisken, kan jeg ikke få undertekster med, men kan godt afspille den. DVD'en skal helst ikke konverteres om til andet format. Det skal bare være så enkelt som muligt. Er der nogen der kan hjælpe - hvis det ellers er lovligt?
Avatar billede frem-ad Professor
09. februar 2014 - 19:14 #1
http://www.afterdawn.dk/downloads/cd_dvd/dvd_kopiering/dvd_shrink.cfm så kan du sælg vælge hvad du skal have med at undertekster og lydspor. Du vælger bare open disc og så backup og der kan du så vælge om du vil brænde eller i dit tilfælde lave en mappe og du ændre hvor meget den skal fylde inde i instillinger
Avatar billede frem-ad Professor
09. februar 2014 - 19:15 #2
rettelse: så kan du selv vælge
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 19:55 #3
Det er fuldt lovligt at tage en kopi af sine dvd-film til eget forbrug.

Nu ved jeg ikke hvilke formater din afspiller kan læse, og jeg ved godt at du skriver at du helst vil undgå et andet format. Men jeg vil nu alligevel anbefale ImgBurn, som gemmer dvd'en i iso-format, med alle sprog og undertekster, uden kvalitetstab.
http://www.imgburn.com/

DVD Shrink er også et rigtig godt program, men er som udgangspunkt beregnet til at komprimere filmen så den passer til en brandbar 4.5 GB dvd-skive. Hvilket er fint nok hvis det er formålet.

Men hvis det skal lægge på en harddisk med masser af plads er der ingen grund til at komprimere. Og hvis du vil komprimere på et senere tidspunkt, kan du altid mounte iso-filen via f.eks. Daemon Tools og køre den igennem DVD Shrink derefter.
Avatar billede frem-ad Professor
09. februar 2014 - 20:24 #4
Nu kender jeg ikke img burn.
Som jeg skriver om dvdshrink kan du gå ind i indstillinger og sætte den til, hvor meget den skal fylde og hvis den står til 8GB og den reel Kun fylder 6.47GB så bliver resultatet kun 6.47GB og den kan også lave iso.
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 20:42 #5
Ja, der er masser af muligheder med DVD Shrink, og det er som sagt et rigtig godt program. Ingen tvivl om det.

Men skal der tages en eksakt kopi af dvd'en, på den nemmeste måde, synes jeg personligt at ImgBurn er at foretrække.

Men det er jo en smagssag.

Nu er det et stykke tid siden jeg sidst har brugt DVD Shrink, men dengang brugte den en del tid på at analysere dvd'en inden den lavede backup'en. Gør den stadig det, og hvis den gør, er det så kun i tilfælde af at den skal komprimeres?
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2014 - 01:24 #6
Så vidt jeg kan se, kan Ennovia godt kapere Matroska (MKV) filer, så hvorfor ikke bare tage en tabsfri kopi med MakeMKV (download fra makemkv.com), som bevarer både ekstramateriale, kapitler og valgbare undertekster + originale ekstra lydspor?

Det er også ret let at komprimere filerne med f.eks. Handbrake, VidCoder eller XMedia Recode senere uden at miste kapitler, undertekster osv.

DVDShrink er en langsom affære og giver kun mening, hvis du vil kopiere tilbage til DVD. Et ægte tabsfrit filformat som MKV er så langt at foretrække.
Avatar billede zagger Juniormester
10. februar 2014 - 08:50 #7
Nu er det ikke for at lave denne tråd om til "War of the Formats", men jeg vil igen holde på at et iso-image af en dvd er den absolut nemmeste og hurtigste måde at lave en backup af sine dvd-film på. Og man får samtidig en eksakt kopi af dvd'en.

MKV, og også andre containere for den sags skyld, er som udgangspunkt lavet med komprimering for øje. Og jeg synes ikke det giver mening at bruge disse formater til andet end det formål.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2014 - 14:25 #8
Når jeg anbefalede Matroska, var det egentlig fordi jeg troede, at direkte afspilning og frihed for 'unskippable' segmenter var at foretrække.

Men hvis din Ennovia afspiller kan afspille ISO-filer, og hvis du mener, at det er vigtigt, at bevare den oprindelige DVDs interne struktur, skal du selvfølgelig holde dig til ISO.

MKV har som udgangspunkt intet med komprimering at gøre. Når du ripper med MakeMKV, går intet tabt i den resulterende MKV-fil. Det er en tro kopi af den originale MPEG2 video fra VOB containeren.

MKV benyttes faktisk også af f.eks. det canadiske nationalarkiv til bevaring af video kodet i 100% tabsfrie formater som FFV1. Årsag: Du kan nemlig ikke smide den slags formater i andre videocontainere som f.eks. MP4/M4V.
Avatar billede zagger Juniormester
10. februar 2014 - 16:13 #9
Jeg foretrækker også selv at rippe mine dvd-film til en container, hvor man undgår alt det irriterende ekstra halløj man skal pløje sig igennem inden man får lov at se selve filmen. Så jeg er helt med på hvad du mener. Og hvis thek har mod på det, vil jeg helt klart også anbefale at han gør det i stedet for.

Men nu skriver han at han helst vil undgå at konvertere til et andet format, og der mener jeg så at et iso-image er det tætteste han kommer på sådan en løsning.
Avatar billede frem-ad Professor
10. februar 2014 - 18:59 #10
Det er persolig hvad man vælger, jeg bruger en blanding af CloneDVD og Dvdshrik men cloneDVD koster jo. Jeg holder mig langt væk fra konventer for det bliver aldrig det samme, og så længe harddisk ikke koster mere, og en eller dag er det tit en fordel hvis du den i det ¨alm¨ format enten som video mappe eller iso eller img fil.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2014 - 21:24 #11
ImgBurn og BurnAware Free er betragteligt nyere end DVDshrink og fremstiller begge ISO filer fra DVD-video. Desværre er der altså ikke ret mange standalone afspillere, der kan afspille formatet.

Men blot lige for at slå det helt fast: MakeMKV konverterer intet. Den giver dig derimod en 1:1 kopi af MPEG2 videoen på DVD'en (eller MPEG4 videoen på Blu-ray'en). Den eneste forskel er, at den (sammen med de ekstra lydspor og valgbare undertekster og kapitler) er anbragt i en MKV container i stedet for en VOB container. Du kan når som helst hive den over i en anden container (f.eks. med XMedia Recode) eller brænde den tilbage på en DVD.

Personlig synes jeg ikke, at DVD-formatet med tilfældigt opdelte "klumper" af video á 1 gigabyte er værd at bevare i vore dage. Men konceptet med en navigérbar menu har visse fordele, som ingen almindelige containerformater understøtter (endnu).
Avatar billede thek Nybegynder
11. februar 2014 - 17:36 #12
En iso fil virker ikke, da jeg skal kunne afspille filen fra min digitalboks.
Underteksterne skal være lagt på filmen. Hvis jeg bare kopier dvd'en over på harddisken kan jeg ikke navigere rundt i menuen, og vælge undertekster. Jeg ved ikke om der er nogen af jeres løsninger der kan det? Umiddelbart virker det som om, at jeg skal konvertere dvd'en til f.eks. en mkv film.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2014 - 09:29 #13
Når du ripper med MakeMKV, lægges de undertekster, du medtager fra DVD'en, som "bløde" undertekster i selve MKV-filen. Dvs., at du kan slå dem til og fra efter behag.

Desværre er det langtfra alle afspillere, som understøtter dette. Men hvis din afspiller gør, har du en glimrende løsning i MKV.

Alternativt må du hardcode underteksterne ind i videoen, eller lægge en SRT-fil i samme mappe, som videofilen. Typisk skal SRT-filen ha' eksakt samme navn som videofilen for at virke.

Du kan udtrække originale undertekster fra en DVD til en selvstændig fil vha. flere programmer, men det er desværre en lidt kedelig måde at løse problemet på. :/
Avatar billede glkirkevej11 Praktikant
09. oktober 2020 - 20:44 #14
Jeg har en boks der afspiller ISO filer. Jeg derudover en Popcorn medieafspiller, den kører osse isofiler.