Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 15:30 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Transparent??

Hehe, jeg regner med tre og able lytter her;)

Simpelt sprg:

Jeg har en cirkel, jeg vil gerne have \"skåret\" noget af den ud sådan at det bliver transparent. Det SKAL være transparent da jeg ikke aner hvad baggrund det skal trykkes på...

Hvordan gøør jeg det (i ved i photoshop markere man somregel bare og trykker delete)????

tak
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 15:39 #1
marker din cirkel.

vælg den farve til fyldet der betyder \"ingen\" nederst i venstre hjørne af  \"Color\" vinduet.

-så har den INGEN farve/fyld.

Din streg kan du jo så vælge seperat bagefter......

Good Luck !

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 15:40 #2
Du skifter mellem fyld og streg i din \"Color dialog ved at klikke på dem i øverste venstre hjørne ! ! !
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 15:43 #3
forklare migselv om 5min, du har ikke forstået det korrekt...

Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 15:48 #4
mikaelo>

Man kan IKKE gøre det på andre måder ! ! !

Forklar så lige den ! ! !

Det er faktisk sandt.
Avatar billede Jman Praktikant
16. august 2001 - 15:52 #5
lav din cirkel, lav herefter en trekant, der svarer til det stykke du skal have skåret.
Vælg herefter divide i pathfinder og så har du \"skåret\" delene fra hinanden - dermed skulle det være nemt at lave de ønskede effekter efterfølgende
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 16:01 #6
Superior har ret.

-men det tager long time.....

Du kan også tegne to cirkler i forskellige størrelser. Placere dem oveni hinanden.

Brug derefter dine værktøjknapper i \"Pathfinder\" tiil du er tilfreds med resultatet.

Den du leder efter der, tror jeg hedder \"Exclude\"
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 16:06 #7
ok fatter det ikk helt, men tror I er inde på det rigtige her til sidst.

jeg har en cirkel og vil have skåret den hul indeni, men ikke sådan at de er lige bred hele vejen rundt.....så ved jeg godt at man bare kan bare den med at lave en cirkel og så bare lave usynlig fyld.

Jeg fatter ikk helt superiors svar, men det lyder vældigt nok...forklar gerne yderligere!?

Aeble - Det du beskriver med to cirkler oveni hinanden er faktisk lige det jeg har gjort. Den inderste er hvid da det er der det skal være transparent (...og jeg regnede med at baggrunden det skulle trykkes på var hvidt så det var jo helt fint, så fungerede den jo som transparent, baggrunden var imdlertidigt bare ikk hvid!)

tester det lige om lidt....
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 16:10 #8
Det lyder som min løsning der her er den rigtige.....

Og nej du behøver ikke placere cirklerne centreret.

Dette kan du gøre helt vilkårligt.

(lidt som at lave et hul i en fuglekasse)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 16:42 #9
ok able, jeg fatter det ikke helt..

Hvad er det jeg skal gøre med mine værktøjer i pathfinder???
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 17:03 #10
kan sagtens finde exclude i pathinder, men ved ikke hvad jeg så skal gøre??

skal jeg markere den inderste cirkel (den dækker det område jeg gerne vil have transparent) og trykke på exclude?? det sker ikke noget ihvertfald...

de skal ligge i samme lag de to cirkler ikke??

forklar venligt hvis du kan

tak
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 19:10 #11
mikaelo> undskylde at jeg først er tilbage nu (tihi)

Du skal markere begge cirklerne OG KUN DEM, hvis du altså har andet....

Og så = \"Eclude\"

Prøv med fyldfarve (ikke hvid) i den yderst. Så kan du se resultatet med det samme.
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 23:26 #12
...tester det lige NU!

læg lige en besked hvis du læser dette nu eller ca her ommkring midnatstid...jeg SKAL have fundet ud af det til imorgen!

ka fylde lidt extra point på hvis det er....

men ellers tak for den hidtige hjælp:)
Avatar billede mikaelo Nybegynder
16. august 2001 - 23:29 #13
hvad hvis jeg feks bare vil have en firkant væk, men firkanten ligger under noget text????

help en eller anden;(

Avatar billede oersted Novice
17. august 2001 - 04:32 #14
>mikaelo    dine tidligere svar giver dig alt hvad du har brug for, hvis du vil bruge lidt tid og tålmodighed. Pathfinder med den dens forskellige, og ind imellem forvirrende muligheder er illustrators stærkeste værktøj til at ekskludedere og separere områder/objekter.

Læg din tekst henholdsvis foran/bagved din firkant /objekst/whatever, prøv dig frem i pathfinder paletten, se og lær hvilke resultater det giver.....

Er du helt på spanden, send en mail med filen

/ jspr
Avatar billede aeblenet Nybegynder
17. august 2001 - 06:03 #15
mikaelo>
1:
Marker din tekst eller de objecter/tekst du abslot ikke vil ændre på.
I menuen \"Oject\" vælger du \"Lock\".

Nu kan du frit arbjede med de ønskede objecter.

2:
Marker teksten i menuen \"Object\" vælger du \"Arrange\" > \"Send to back\"

Så ligger din tekst bagest og du kan frit arbejde/vælge andre emner.

Når du vil have teksten forrest igen skal du bare markere alle de andre objecter, gå i menuen \"Object\" vælger du \"Arrange\" > \"Send to back\"

(Første eksempel er letteste løsning - for mig)

Se eksempel på:

http://home6.inte.tele.dk/testpage/logoer/exclude.html

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede aeblenet Nybegynder
17. august 2001 - 06:07 #16
mikaelo>

Sorry forkert link.

Rigtigt link: http://home6.inet.tele.dk/testpage/logoer/exclude.html
Avatar billede mikaelo Nybegynder
17. august 2001 - 13:32 #17
fandt selv ud af det efter lidt tid, var bare lidt stressed og ville være færdig!

men super tak for hjælpen til alle!

Avatar billede aeblenet Nybegynder
17. august 2001 - 14:37 #18
takker for point
Avatar billede macclaudio Nybegynder
28. august 2001 - 15:23 #19
måske burde mikaelo - købe en illustrator bog - eller købe en registreret version - eller prøv nogle af de hjælpe filer der ligger rundt omkring - ellers prøv en mindre illustrator version ( 7 eks) inden du kaster dig over vers. 9
det er tit at man bliver forvirret over alle de knapper/funktioner der er lagt ind i de nyere versioner. derfor= en mindre vers..