Avatar billede andershl Mester
03. februar 2014 - 16:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bærbar vil ikke (længere) koble på et bestemt trådløst netværk

Det er en Packard Bell, som kører 64 bit Vista, og netkortet er Atheros AR5006EG.

Den har tidligere kørt fint-fint både hjemme og på biblioteket/ slægtshistorisk forening.

Nu vil den så bare ikke længere køre på bibliotekets, eller rettere der kommer ingen pakker igennem. Den kobler sig fint på, den får en IP-adresse, og hvis jeg ser på "Detaljer" under "Trådløs netværksforbindelse", og sammenligner med en anden, der fungerer, så er der over hovedet ingen forskel - bortset fra dem, der SKAL være: Netkortets type, navn og IP-adresse, naturligvis.

Windows melder på den dårlige, at der slet ingen pakker er kommet retur fra router/access point. Det må da være efter der er forhandlet forbindelse. Den anden vej melder den typisk, og altså forgæves, at der er sendt 1-200 stykker.

Atheros-driveren blev opdateret til sidste nye, men det gjorde ingen forskel.

Windows-fejlsøgning foreslår selvfølgelig at man slukker/tænder router, men det er en no-go, for den står jeg-ved-ikke-hvor og trækker altså også div. andre logiske net.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. februar 2014 - 13:47 #1
Du har selvfølgelig chekket med [ipconfig /all] og sikret dig, at du modtager default gateway og DNS?
Har du forsøgt at pinge din gateway?
Kan du navneopløse?
Avatar billede andershl Mester
04. februar 2014 - 17:07 #2
Ja, som jeg skrev kender den gateway, DNS og hele baduljen, men jeg har ikke prøvet at pinge noget lokalt. Den variation tænkte jeg ikke lige over i og med, at der INGEN pakker kommer retur fra routeren. Ud mod nettet er der selvsagt også bare dødt. Skal lige have den i hånden og ned på biblioteket. Besværligt at teste fejlen, når det fungerer hjemme.

Nogen har privat øffet om firewall 'prøv at slå al sikkerhed fra', så det må jeg også lige prøve ved samme lejlighed.
Avatar billede andershl Mester
05. marts 2014 - 11:17 #3
Jeg prøvede igen på biblioteket, og resultatet var det samme: Ingen forbindelse, eller rettere ingen anerkendelse af forbindelsen.

Forsøgte div. variationer incl. afbrydelse af al beskyttelse og sikkerhed, men uden succes. Der var ikke noget at pinge.

Min egen, der stod ved siden af, fik fin forbindelse, og som skrevet var Windows "netværksforbindelse - detaljer" helt identiske bortset fra

- det, der SKAL være forskelligt (identifikation af eget netværkskort og adresse)
- samt trafikken. Den dårlige havde kun sendt 150-200 pakker og INGEN modtaget retur.

Det rigtig mærkelige er, at der jo ER kommet noget retur, for den har forhandlet protokol, udvekslet krypteringskode og fået tildelt IP-adresse og oplyst DHCP og DNS-server.

Så fejlen må være på et højere niveau EFTER de grundlæggende forhandlinger men før der kommer - hvad skal vi kalde det? - pakker på højere Windows-niveau.

På det trådløse hjemme fungerer den (stadig) uden problemer.
Avatar billede andershl Mester
04. april 2014 - 11:46 #4
Lukker denne som mystisk og uløst.