Avatar billede martin_moth Mester
02. februar 2014 - 21:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

LED indbygningsspots i isolering

Hej

Jeg har købt billige LED spots (5W) i Harald Nyborg til ca. 100,- pr stk inkl. LED pære. De er mærket med F, som jeg har googlet mig betyder at de ikke må indbygges direkte.

De skal op i et isoleret loft.

Jeg har nu 2 muligheder:

1. Bytte dem til spots der må indbygges direkte (fås fra knap 300,- med 5W pære)

2. Installere en safebox/kasse omkring hver spot.

Hvor finder jeg ud af hvad der er nødvendigt hvis jeg vælger 2? Jeg har kunnet finde safeboxe til 200,- pr stk, men de er til halogen, og med den pris men så kunne jeg jo lige så godt bytte mine spots til den anden type. Hvis det nu var tilstrækkeligt og lovligt med en gammel urtepotte der står på hovedet, var det jo den nemmeste løsning.

NB: der er 12 spots, derfor betyder en forskel på 200,- pr spot noget.

Please help
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2014 - 22:06 #1
Hej.

  Du skriver "F-mærket" - hvis du ser det som "F med tag på" så er de egnet til indbygning. Udfordringen er varmeafledning. Hvis der er køleribber på selve pæren, kan de brænde ud lidt tidligere end hvad der står på pakningen, men temperaturen kommer ikke i nærheden af en halogen, så lidt luft over dem burde alt andet lige være tilstrækkeligt.

De bedste hilsner
Avatar billede martin_moth Mester
02. februar 2014 - 22:13 #2
Det er F uden tag. Men der er kølerribber på forsiden af pæren.
En ting er hvad der måske er tilstrækkeligt noget andet er lovkrav? Nogen der kender til hvad der er den lovlige løsning der samtidigt er mindst omfattende?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2014 - 22:22 #3
Lovgivningen er den samme for halogen og LED. Uden hat skal du følge monteringsvejledningen. Der er givetvis angivet noget i retning af 50mm. på alle sider.
Så ingen hat = indbygningsdåse.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2014 - 23:10 #4
De kan nu købes til  kroner stykket:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/spot-indbygningsbox-p32065
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2014 - 23:11 #5
Der manglede lige et tal.  35 kr skulle der have stået.
num lock var deaktiveret :-(
Avatar billede Gudik Nybegynder
03. februar 2014 - 11:28 #6
220661 - Nu skal du lige huske at de safeboxes du linker til kun må bruges til gipsloft ect.
Er det et brandbart loft (Rustik) så skal der være låg på boksen også.
Som denne: http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Belysning-Belysning-Indbygningsspot-Tilbehoer--Safebox-mini-komplet22-4x22-2x16-0-cm-215411.html
Avatar billede Gudik Nybegynder
03. februar 2014 - 11:33 #7
Hmmm. Nu må du bære over med mig.
Jeg kan ikke lige finde noget på skrift omkring dette. Men jeg er ret overbevist om at have læst det en gang. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2014 - 12:27 #8
#6 Så må jeg lige spørge dig hvad du gør når du monterer spot i træloft. Spot bores jo kun gennem loftet og hænger i dette. Så jeg kan ikke se hvilken ide der skal være med at der er låg på boksen??
Varmen trækker jo opad.
Jeg kunne måske forst der på en måde skulle sættes en krans i loftet for at beskytte mod varme, men jeg har nu aldrig set elektrikere bruge nogle ringe
Avatar billede martin_moth Mester
03. februar 2014 - 12:33 #9
Spot monteres i troldtekt loft :-)

Smid svar, jeg bruger mine spots og køber safebox
Avatar billede Gudik Nybegynder
03. februar 2014 - 12:37 #10
Når du sætter spottet op, så udgør selve spottet barrieren til loftet, i hullet altså.

Jeg tror heller ikke det er for varmen.
Det er i tilfælde af en løs forbindelse, så det ikke kan antænde loftet, hvis det gnister.

Samme årsag, som du skal bruge plastikkraver til PL-dåser (Lampeudtag) hvis de ikke går helt igennem træloftet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2014 - 17:22 #11
#10 Nu har spot pærer jo deres egen tilslutningsboks, der hvis den er monteret korrekt, sidder bag på selve lampen, og ligger langt fra selve loftet.
#9 Et troldtekt loft er det ikke 3-4 cm tykt?
Vil de klemmer der holder spottet så kunne bruges?
Mener måske der er noget med en max tykkelse loftet må være.
Men det kan være jeg tager fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2014 - 20:23 #12
ping. Formoder du har monteret dem :-)
Avatar billede martin_moth Mester
09. juni 2014 - 22:10 #13
Brugte mine spots med safeboxe. Tak for input