Avatar billede flipper Nybegynder
24. januar 2014 - 13:35 Der er 3 kommentarer

Wifi generelle spørgsmål...

1.
Kan et "volapy" kodeord fx, #5saA?34! være sværrere for devices at forstå end almindeligt kodeord, fx julemand123
Jeg synes at have bemærket at pcér eller telefoner ikke altid vil acceptere det, eller det kører meget langsommere....
er det klienten som afkrypere og dermed skal have en hurtig processor for at forstå kodeordet ?

2. Hvis et accesspoint sender kraftigt, men en gammel telefon ikke gør.. er det så lige meget hvor kraftigt accesspointet sender, fordi klienten er ikke kraftig nok til at sende retur ?

3.
Er der et godt program til at monitorere det trådløse net som man er omgivet af ?.. og hvordan skal man forstå og aflæse dB dæmbningen, hvad er normalt og hvad er godt/skidt ?
Avatar billede sonalias Seniormester
24. januar 2014 - 14:08 #1
@1 vrøvl. kodeordet har ingen indflydelse på hastigheden.
@2 Teoretisk set, ja, du kan godt komme præcis så langt væk at du kun modtager men ikke kan sende, men da P=r/d^3.5 er det et MEGET lille område dette vil gælde for.
@3 Inssider, både til Android og Windows osv. :)
Avatar billede sonalias Seniormester
24. januar 2014 - 14:09 #2
@3 vi kan ikke rigtigt rådgive omkring dB aflæsning da det helt kommer an på dit udstyr, men en finger regel er at signal styrke på over -100 dBm bør give en acceptabel hastighed.
Avatar billede flipper Nybegynder
24. januar 2014 - 14:26 #3
Men jo bedre et access point er, og måske med bedre dB antenner må det vel også "lytte" bedre efter svage klienter.

Når man ser signal styrken på en klient, er det vel ikke "modtage" styrken, men kommunikations styrke af både modtager og sender ???

tilægsspørgsmål...
hvis jeg har en dual radio, og kører både med 2.4 og 5 ghz, men jeg har blandet b/g/n på 2.4 vil klienter som er forbundet på b og N så trække den samlede hastighed ned til laveste fællesnævner ?